Volvo V60 seiler nå inn i solnedgangen, iallfall her i Norge. (Fotos: Volvo)

Huff, slutt for Volvos stasjonsvogner i Norge

Nordmenn som gjerne vil ha seg en splitter ny Volvo stasjonsvogn har dårlig tid, for om en drøy måned er de borte fra den norske nettsiden.


Det er kanskje ikke helt tilfeldig at Volvo Norge nå dropper V60 og V90 fra sortimentet, for om bare noen få dager er det duket for premiere på to nye biler som langt på vei kan føre et slikt oppdrag videre ‒ det elektriske flaggskipet EX90 og hybridflaggskipet XC90.

Begge disse er riktignok SUV-modeller, men er altså store nok til å fylle tomrommet etter en stasjonsvogn.

‒ Med et tilnærmet helelektrisk nybilmarked og en befolkning som i økende grad foretrekker SUV-er, er det riktig å avslutte salget av V90 og V60 nå, sier Erik Trosby, kommunikasjonssjef i Volvo Car Norway.

‒ Vi fortsetter vår satsing på elbilene, spesielt den nye Norges-favoritten EX30, samt vår nye store SUV EX90.

Her Volvo V90:

Også norske politikere har bidratt til at en epoke snart er over, for de fikler stadig vekk med avgiftene. Salget av ladehybrider som Volvo V90 og Volvo V60 har stupt etter at de har justert avgiftene rundt disse, og i det første halvåret ble det ifølge Opplysningsrådet for veitrafikkens data kun registrert 42 nye V90 og 32 nye V60. 

Det er ifølge Volvo Norge en nedgang på henholdsvis 30 og 60 prosent fra 2023. 

Totalt har det siden V90 kom i 2017 og V60 i 2018 blitt registrert 7.147 av førstnevnte og 6.496 av sistnevnte i Norge.

Når pluggen dras er det en over 70 år lang arv som brytes, for allerede på 1950- og 60-tallet kom de første enda mer familievennlige stasjonsvognene. 

Først i form av Volvo Duett i 1953, det er 71 år siden, og deretter dukket Volvo Amazon opp i 1962. Og spesielt Amazonen har mange av de eldre gode minner om, og denne kalles gjerne historiens første stasjonsvogn – eller herregårdsvogn som den så flott het.

I 1967 kom Volvo 145, modellen som mest sannsynlig la grunnlaget for en av bilhistoriens mest ikoniske former. Den firkantede bilen med det tilnærmet loddrette bakvinduet ble startskuddet på en lang rekke karakteristiske stasjonsvogner fra Volvo – som 245, 740, 850 og 940 – elsket av både hverdagssjåfører og bilentusiaster over hele verden gjennom de siste 50 årene, kan Volvo Norge fortelle. 

Du skal få et gjensyn med flere av disse lengre nede. 

Totalt er det solgt mer enn 6 millioner Volvo stasjonsvogner på verdensbasis siden Duett ble lansert for 71 år siden.

Trosby sier at stasjonsvognen for alltid vil stå sentralt i Volvos historie.

– Ikoniske modeller som Amazon, 240 og 850 har mye av æren for at Volvo i dag er et av verdens mest velkjente bilmerker, sier han.

‒ Vi er samtidig opptatt av at nye modeller henter inspirasjon fra designarven vår, og viderefører det unike som gjør Volvo til Volvo. 

Dette er altså en særnorsk beslutning, så Volvo har ingen planer om å slutte med stasjonsvogner som fortsatt er populære i utlandet.

I fjor ble det solgt 30.400 eksemplarer av V60 og 14.200 av V90 rundt om i verden, og utfasingen her hjemme betyr ikke at det er helt slutt for ladehybridene. Volvo Norge skal fortsatt tilby SUV-ene XC60 og XC90 som ladbare hybrider.

– Volvo skal lansere en rekke spennende elbiler de kommende årene som vi tror vil passe det norske markedet meget godt, sier Trosby.

Og det er jo om annet en liten trøst.

Siste mulighet til å bestille en ny Volvo stasjonsvogn her i Norge er 1. oktober, og deretter er altså en stor epoke over for denne gang.

Her får du et lite tilbakeblikk på noen av de mange flotte stasjonsvognene fra Volvo.

Volvo Duett:

Volvo Amazon:

Volvo 145:

Volvo 740 Turbo:

Volvo 850:

Les også:

Debatt

Les mer om:

Volvo