Det er kanskje ikke helt tilfeldig at Volvo Norge nå dropper V60 og V90 fra sortimentet, for om bare noen få dager er det duket for premiere på to nye biler som langt på vei kan føre et slikt oppdrag videre ‒ det elektriske flaggskipet EX90 og hybridflaggskipet XC90.
Begge disse er riktignok SUV-modeller, men er altså store nok til å fylle tomrommet etter en stasjonsvogn.
Også norske politikere har bidratt til at en epoke snart er over, for de fikler stadig vekk med avgiftene. Salget av ladehybrider som Volvo V90 og Volvo V60 har stupt etter at de har justert avgiftene rundt disse, og i det første halvåret ble det ifølge Opplysningsrådet for veitrafikkens data kun registrert 42 nye V90 og 32 nye V60.
Det er ifølge Volvo Norge en nedgang på henholdsvis 30 og 60 prosent fra 2023.
Totalt har det siden V90 kom i 2017 og V60 i 2018 blitt registrert 7.147 av førstnevnte og 6.496 av sistnevnte i Norge.
Volvo Amazon:
Volvo 145:
Volvo 740 Turbo:
Volvo 850:
Les også:
- Vegvesenet hjelper deg til å endre vaner
- Toppen av elektrisk luksus
- Verdens sterkeste SUV feirer 20 år