Alle vet at biler som kjører på motorveier bruker mer drivstoff enn de som for eksempel kjører i 80 km/t, og tidligere hadde dette ikke så veldig mye å si for bensin- og dieselbilene. De har nemlig så mye rekkevidde til at dette ikke blir en stor bekymring.
Men i dagens miljø, ja, med skyhøye drivstoffpriser, er dette noe også de i en eksosbil bør tenke på. En bil som kjører i 100 km/t drikker nemlig mer suppe enn en som kjører i 80 km/t. Så ikke kjør fortere enn fartsgrensen, og spar både miljøet og lommeboken.
Også en elbil bruker mer energi når den kjører på en motorvei, og en ny test i regi av NAF viser at forbruket går veldig mye opp. Iallfall på den bilmodellen de har testet.
NAF og Motor hadde fått tak i to helt like Nio ES8 under sin store El Prix-test hvor de målte rekkevidden til 31 nye elbiler på markedet, og dette er en stor helelektrisk SUV på rundt 5 meter i lengden.
En av bilene tok den vanlige testruten som inkluderer en runde i Oslo og deretter riksvei 4 til Gjøvik og videre oppover Gudbrandsdalen. Den andre bilen tok den raskeste ruten ‒ motorveien fra Oslo til Mjøsbrua.
‒ Konklusjonen var at bilen som kjørte på motorveien økte forbruket med 22 prosent, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Han var ikke overrasket over akkurat det.
‒ Vi fikk egentlig det svaret vi forventet, nemlig at motorvei-hastigheter stjeler strøm fra batteriet.
‒ Alle biler får økt forbruk på motorveien, men elbilene har mer begrenset rekkevidde enn bensin- og dieselbiler. Derfor er det viktig å være klar over det økte forbruket når du skal kjøre lenge på motorveien, sier Sødal.
Føreren som tok ruten via Hamar og dermed benyttet motorveien hadde altså en forbruk som var 22 prosent mer enn føreren som holdt en lavere snitthastighet, og på testruten ligger denne på mellom 60 og 65 km/t.
Resultatet var dette:
- Bilen som kjørte Oslo-Lillehammer via Gjøvik hadde et gjennomsnittlig forbruk på 19,28 kWh/100 km.
- Bilen som kjørte Oslo-Lillehammer via Hamar hadde et gjennomsnittlig forbruk på 23,53 kWh/100 km.
NAF opplyser at det var kjølige sommertemperaturer og en del regn på turen, men at forholdene var identiske for de to Nio-modellene.
‒ Testen gir et bilde av hvor mye rekkevidden kan reduseres under like forhold, sier Sødal.
‒ Men det er viktig å være klar over at dette kan være forskjellig fra bilmodell til bilmodell. Uansett må man regne med mer strømforbruk på motorveikjøring, avslutter han.
Kilometer kjørt Forbruk elbiltesten (kWh/100 km) Forbruk motorvei (kWh/100 km) 50 18,3 21,4 100 23,2 25,0 150 19,9 26,2 200 15,7 21,5 Gjennomsnitt 19,28 23,53
Les også: