Hør lyden av en Koenigsegg Gemera

Når super eller hyper ikke lenger holder, så har vi mega. Se, og hør, Christian von Koenigsegg fyre opp megabilen Gemera.


Svenske Koenigsegg har, litt ufrivillig, fått stempelet som verdens raskeste bilmerke.

De har nemlig brydd seg mindre om å konkurrere med andre når det kommer til akselerasjon og toppfart, men har kun fokusert på at kundene selv skal være fornøyde.

-->
Men de senere årene har det stadig kommet til nye utfordrer som har påstått at de har de aller raskeste bilene, noe Koenigsegg skal ha seg frabedt.

I 2019 bestemte de seg for å lufte et av sine fartsmonstre, Regera, ja, svensk for å regjere, og i samme slengen ta tiden.

Øvelsen var 0-400-0, altså raskest mulig opp til 400 km/t og deretter ned til full stopp. Regera brukte 31,49 sekunder, og det var, selvsagt, ny verdensrekord.

Bilen Regera tok rekorden fra var for øvrig en Koenigsegg Agera RS, så ja, svenskene hadde også den tidligere rekorden.

Og ikke tro Koenigsegg er fornøyde.

Siden Regera har de vist fram tre nye modeller, Jesko, Jesko Absolut og Gemera.

Sistnevnte pløyer ny mark, for dette er nemlig noe så uvanlig som en 4-seters Koenigsegg. Nærmere bestemt en GT-modell i mega-sfæren.

Mega betyr at det er mer krefter enn 1 megawatt, noe som betyr over 1.341 hk. Det har Gemera.

Bilen er utstyrt med ikke færre enn fire motorer, en «vanlig» og tre elmotorer. Dog vanlig er å ta i.

For forbrenningsmotoren som er kalt Tiny Friendly Giant er en kompakt 2-liters motor med 3 sylindre, og her har de spadd ut 600 hk og 600 Nm med dreiemoment.

To av elmotorene er plassert i tilknytning til hvert av bakhjulene, mens den tredje er koblet til veivakslingen i forbindelse med motoren.

Totalt byr det elektriske drivverket på 1.400 hk, men ved kombinert systemkraft er det 1.100 hk tilgjengelig.

Om vi kombinerer dette med den «vanlige» motoren får vi en ellevill megabil med 1.700 hk. Eller 1,27 megawatt.

Og ja, et særs vilt dreiemoment på 3.700 Nm.

Siden Gemera er en «vanlig», ja vi liker hermetegnene, GT, byr den også på alt det en moderne GT gjør.

Det betyr blant annet en rekke førerassistenter og annen ny teknologi, inkludert trådløs mobillading, Apple CarPlay, integrert Wi-Fi, 11 høyttalere, elektriske seter og tre klimasoner.

Megabilen er fortsatt et stykke unna, men svenskene har nå kommet så langt i utviklingen at de har klar den første kjørbare prototypen.

Denne har nå funnet veien til Koenigseggs testbane samme med to andre ganske så spektakulære testbiler, de av Jesko og Regera.

På plass var også sjefen selv, Christian von Koenigsegg, som sier at verden aldri har sett en så unik bil som Gemera.

‒ Et monster, men et vennlig monster, og den er så enkel å kjøre, sier grunnleggeren.

‒ Og den gir en unik følelse som jeg aldri har opplevd før.

Før han setter seg inn i bilen understreker han at bilen fortsatt befinner seg på utviklingsstadiet, så lyden blir ikke helt som sluttproduktet.

Likevel så setter han seg altså inn og lar oss få en ørlite smakebit på den vidunderlige lyden. Det ville aldri andre superbil-produsenter ha gjort, for disse viser normalt aldri bilene før de er helt perfekte.

Så stor kudos til Koeniggsegg, og det er bare å glede seg til å se sluttresultatet av Koenigsegg Gemera ‒ megabilen Gemera.

Les også:

Les mer om:

Nyheter Superbilene