Ingen kunne ha forutsett hvordan rally-VM ville bli etter at
Petter Solberg tok tittelen i 2003. Riktignok var det en 29 år gammel franskmann som også imponerte
under den sesongen, og Sébastien Loeb tapte tittelen med minst mulig margin ‒
ett eneste poeng.
rundene den sesongen viste Loeb en stabilitet rallyverden knapt nok hadde sett. Mens Solberg brøt fire runder, nøyde den franske
Citroën-føreren seg med to 0-poengere. Og når han kom seg i mål var den dårligst
plasseringen 4. plass, og han vant mesterskapet med hele 36 poeng. Det var starten på tidens seiersrekke i WRC, og da vi rundet
2012-sesongen hadde den franske mesteren vunnet ni mesterskap på rad. Loeb gjorde som de virkelig store mesterne, og ga seg på
topp. Volkswagen så da sitt snitt til å overta tronen fra Citroën,
for de hadde sikret seg en annen fransk rattmagiker med navn Sébastien. Sébastien Ogier tok over stafettpinnen, og var minst like
overlegen som navnebroren.
Ford Fiesta WRC. Dermed hadde to blad franske Sébastien sikret seg de 15 siste
VM-titlene i rally, en helt abnorm prestasjon. I år skulle Citroën tilbake til topps, så de hentet Ogier og
håpet på en Sébastien-effekt. Og Ogier innledet ved å vinne i Monaco, mens allerede i Sverige
runden etter kom forvarslet på at dette kunne bli vanskeligere enn de kanskje
hadde trodd og håpet på. Han endte langt nede på resultatlisten, før han slo tilbake
med en ny seier i Mexico. Han var på sporet til en ny tittel, og kom deretter
på pallen etter de fire neste VM-rundene. Men da hadde allerede en 31 år gammel Toyota-fører knekt
koden.
i 2017, og en som umiddelbart så talentet var Toyota-sjefen Tommi Mäkinen. Finnen er tidligere lagkamerat og kompis av Petter Solberg,
og har vunnet rally-VM hele fire ganger. I 2017 fikk han ansvaret med å bringe Toyota tilbake til
gamle rally-høyder, og kanskje litt komisk skulle det japanske laget gjøre det
med en Yaris. Jepp, de trimmet den lille bybilen til det ugjenkjennelig,
og gasset på. Toyota plasserte hovedkontoret til WRC-satsingen i Finland,
og Mäkinen kjørte på med tre finske førere fra start av i 2017. Jari-Matti Latvala og Esapekka Lappi vant én runde hver, mens
Juho Hänninen ikke hang med i det hele tatt. Og før 2018-sesongen tok altså Mäkinen grep, og erstattet Hänninen
med estlandske Tänak. Han svarte med å ta fire seire i 2018, og endte totalt på 3.
plass etter Ogier og Andreas Mikkelsens lagkamerat i Hyundai, Thierry Neuville. Og under årets sjette VM-runde kjørt i Chile løsnet det endelig
for Toyota og Tänak. Den da 31 år gamle føreren slo Ogier med 23 sekunder, og
tok sin 2. seier for sesongen etter også å ha vunnet snørallyet i Sverige. Han fulgte deretter opp med fire nye seire på de neste fem rundene, og da han kjørte inn til 2. plass under helgens Rally Spania var det hele klart en runde før sesongen er ferdigkjørt. Toyota og Tänak klarte noe ingen har klart siden Petter
Solberg ble mester, nemlig å slå en fransk fører som heter Sébastien. Faktisk er Ogier nede på 3. plass før runden i Australia,
for også belgiske Neuville er foran han på sammenlagtlisten. Toyota har dermed sikret seg sin femte VM-tittel for førere,
og den første siden Didier Auriol gikk til topps i 1994. ‒ Dette er en historisk begivenhet, og vi har en ny mester,
sier Mäkinen. ‒ Det har vært et enormt press på Ott denne helga, og jeg
tror ikke folk skjønner hvor tøft det er. Og det han gjorde under «Power Stage»
for å sikre tittelen var utrolig, sier teamsjefen. Han sikter til at Tänak vant den siste prøven, til tross for
at det var svært viktig at han ikke gjorde feil og fullførte rallyet. Om han
fikk nok «ekstrapoeng» under den prøven ville all tvil være feid til side, og
han var verdensmester. Tänak viste seg som en ismann, slik jo naboene i nord er
kjent for å være, og var raskest også der. ‒ Det er vanskelig å komme på noe å si nå, sa føreren selv
rett etter målpassering. ‒ Selv om presset var enormt, følte jeg meg avslappet og kjørte som vanlig. Dette har vært noe jeg har drømt om hele livet, sa den ordknappe føreren. Mikkelsen var ikke med på denne runden, men vi fikk også
litt norsk jubel i Spania. Mads Østberg i en Citroën var raskest av samtlige på nivået under WRC, og tok seierne både i WRC2 Pro (utviklingsklassen for produsentene) og WRC2. Det holdt også til en 9. plass sammenlagt ‒ plassen bak Ogier. I WRC2 konkurrerte han blant annet mot Ole Christian Veiby,
som måtte håndtere både punkteringer og bremsetrøbbel utover helga. 23-åringen
avsluttet til slutt på 4. plass i WRC2, og totalt en 16. plass i rallyet. Neuville vant Rally Spania, 17,2 sekunder foran Tänak og
17,6 sekunder foran Dani Sordo i Hyundai. Selv om Loeb for lengst har lagt opp gjør han noen innhopp
innimellom, og i Spania var også den tidligere mesteren på plass. Loeb tok setet til Mikkelsen i Hyundai under Spania-runden,
og imponerte ganske så mye og rattet bilen inn til en sterk 4. plass. Men begge blad Sébastien måtte altså biten i grusen for en estlender med navn Ott Tänak, og det har ikke skjedd siden Petter Solberg skrev norsk idrettshistorie i 2003. Den gang ett poeng for Loeb. Sébastien Loeb. Les også:
- Oslo i sentrum når Polestar tar et historisk steg
- Nissan med en elegant elbil
- Nye toner fra Honda Jazz