Fjoråret ble historiens beste år når det kommer til antall trafikkdrepte, og da mistet totalt 85 mennesker livet i den norske trafikken.
Det året fulgte opp rekordåret 2020, hvor det for første gang i den moderne bilhistorien var under 100 omkomne. Det året måtte 93 personer bøte med livet i trafikken, mens 108 omkom i 2019.
2022 har startet med rekordfå trafikkdrepte i januar og februar, men uheldigvis fulgte ikke mars opp denne utviklingen.
I forrige måned omkom sju eller åtte personer i trafikken, mot fire i mars 2021. Statens vegvesen melder at tallet var sju, mens Trygg Trafikk opplyser at tre kvinner og fem menn mistet livet i mars.
Uavhengig av hvilke tall som brukes, er totalen under de tre første månedene i fjor. Da hadde 14 mennesker mistet livet i trafikken, og nå er tallet enten 12 eller 13.
– Aldri har vi startet året med færre trafikkdrepte, sier sjefingeniør Svein Ringen i Statens vegvesen.
Men marstallene viser en økning i forhold til mars i fjor, og avhengig av kilden var det én eller to flere i år.
Vegvesenet sier at det er Rogaland som er verst rammet så langt i år med fire omkomne, mens på Innlandet har tre mistet livet og i Viken to personer.
Fylkene Agder, Nordland og Oslo har hatt en trafikkdrept hver, mens Møre og Romsdal, Vestfold og Telemark, Trøndelag, Vestland, Troms og Finnmark ikke har hatt dødsulykker på veiene hittil i år.
I fire av de 12 dødsulykkene Vegvesenet har registrert har tungtransport vært involvert, mens seks omkomne satt i personbiler. De har også registrert to dødsulykker med elsparkesykkel, og begge i Rogaland.
Trygg Trafikk peker på at det første delmålet mot null omkomne i trafikken er maksimalt 50 omkomne i 2030, og at vi begynner å få dårlig tid om det målet skal nås.
‒ Hvert eneste dødsfall er totalt uakseptabelt, og vi må alle bidra. Vi har ingen å miste, sier seniorrådgiver Bård Morten Johansen i Trygg Trafikk.
Vi er nå inne i april, og påskeutfarten står for dør. Det er ventet stor trafikk nå som pandemirestriksjonene er løftet.
Og selv om mange av veiene er bare, er det fortsatt nattefrost i store deler av landet. Det kan føre til speilblanke veibaner.
‒ Vi vil benytte anledningen til å forsterke rådet om at folk er oppmerksomme og avpasser farten etter forholdene, sier Ringen.
– Fart tar mange liv, og å kjøre bare litt over fartsgrensen kan gjøre en dramatisk forskjell ved en ulykke.
Og som bildet viser, bruk selvsagt bilbelte.
Slik er statistikken over omkomne i trafikken for årets tre måneder de siste 11 årene:
2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 12* 14 24 16 16 18 31 23 32 34 39 - 85 93 108 108 106 135 117 147 187 145
* Foreløpig tall.
Kilde: Statens vegvesen.
Les også: