Det skjer mye over hos Mercedes-AMG. For de skal ikke kun lage mer potente utgaver av vanlige Mercedes-modeller, som terrengbeistet Mercedes-AMG G 63 og den ferske Mercedes-AMG CLE, men de sysler også med egne biler.
Den mest kjente har nylig besøk Norge, for det er utvilsomt Mercedes-AMG One ‒ bilen som løfter Formel 1 over til vanlige gater. Men de har flere spennende på gang ‒ inkludert et konsept kalt Mercedes-AMG PureSpeed utviklet sammen med selveste Pininfarina. Den åpne 2-seteren blir selvsagt særs interessant.
Men begge disse AMG-spesialene er nettopp det, for de mer spesielle. Da er en SUV noe helt annet.
Dette er det mest populære segmentet for nybiler, og Mercedes-AMG akter å ta andeler her med en helt ny og egenprodusert modell. En som foreløpig har et litt spesielt arbeidsnavn, «Born in Affalterbach».
Slik pirrer Mercedes den nye modellen:
Det betyr at de for første gang i sin 57 år lange historie utvikler en SUV helt internt, og her utnytter de den nye AMG.EA-plattformen. Denne er kalt en «elektriske høyytelsesplattform». Planen er at utviklingsbiler skal gjennomgå de første testturene i løpet av vinteren.
Nå er ikke mer potente SUV-modeller noe ukjent for AMG, for dette har de holdt på med i flere tiår. Faktisk kom den første fra gjengen i Affalterbach for over 25 år siden, og dette var en ML 55 AMG.
Ikke overraskende traff de blink med den.
Så de har trampet SUV-pedalen ytterligere ned, og kan i dag skryte av seks SUV-modeller ‒ GLA, GLB, GLC, GLE, GLS og EQE SUV.
Og ja, så har vi den nevnte Geländewagen, og regner man en Mercedes‑AMG G 63 som en SUV blir tallet altså sju.
Men alle disse er altså basert på Mercedes-modeller, men i det nye prosjektet designer Mercedes-AMG hele kjøretøyarkitekturen selv ‒ altså for første gang.
Mercedes sier at dette blir en SUV i full størrelse, og blir totalt den sjette egenutviklede modellen til AMG som tar selskap sammen med legendariske modeller som GT og ikke minst SLS.
Den blir også den andre modellen bygget på AMG.EA-plattformen, og AMG har også på gang det som mest sannsynlig blir en etterfølger av GT basert på plattformen.
‒ SUVer har vært blant våre mest populære modeller i mange år. Med «Born in Affalterbach» SUV reagerer vi på denne trenden ved å tilby kundene våre en virkelig fengslende høyytelses offroader basert på AMG.EA-plattformen, sier Michael Schiebe, styreleder i Mercedes-AMG.
‒ Vår nye høyytelsesarkitektur følger en klar filosofi: «AMG First, EV Second». Dette betyr at bilene ikke bare utmerker seg som elektriske kjøretøy, men også legemliggjør AMG-kjernekvalitetene følelser og ytelse.
Så de mer sportslige merkene som også satser på elektriske SUV-modeller har all grunn til å være litt bekymret nå, for dette blir helt sikkert noe ganske så ekstraordinært.
Dette er tross alt en SUV født i Affalterbach.
Les også: