Du blir en farligere sjåfør ved å trykke på berøringsskjermen mens du kjører. (Foto: Morten Brakestad, Trygg Trafikk)

Ja, berøringsskjermer gjør deg til en farligere sjåfør

En Sintef-studie bekrefter myten ‒ førere blir både stresset, uoppmerksomme og distraherte av berøringsskjermen i bilen.


Summen av å bli stresset, uoppmerksom og distrahert er at du blir en farligere sjåfør i trafikken, og her er stikkordet fokus.

Myndighetene har for lengst gått til kamp for fokusen bak rattet, og i tillegg til store berøringsskjermer stjeler også mobilen mye av oppmerksomheten som skal være rettet ut mot trafikken.

-->
Disse fokustyvene gjør altså sitt til at du mister litt kontroll over bilen og trafikkbildet, viser et ferskt forsøk gjennomført av Sintef. Trygg Trafikk sier at det er oppsiktsvekkende hvor ødeleggende berøringsskjermen er for oppmerksomheten.

Sintef har gjort et forsøk i samarbeid med Nord universitetet på vegne av Trygg Trafikk og forsikringsselskapet Fremtind. Rapporten som nå foreligger viser hvor lang tid det tar for å utføre ulike funksjoner på berøringsskjerm mens vi kjører.  

Trygg Trafikk sier at dette er viktig kunnskap i trafikksikkerhetsarbeidet fremover.

– Når du kjører en moderne bil, er du helt avhengig av berøringsskjermer. Derfor er det viktig at vi nå har dokumentert hvor mye oppmerksomhet de ulike handlingene stjeler av oss, sier Ann-Helen Hansen i Trygg Trafikk.

Det er heller ikke noe sjokk når det kommer til verstingen på dette feltet, for det er kartfunksjonen.

Studien samlet 44 personer som utførte ulike oppgaver på berøringsskjerm mens de kjørte. Disse ble filmet av et såkalt blikkpunktkamera som registrerer hvor personene ser, og dermed kunne de fordele hvor oppmerksomheten faktisk var.

Blant oppgavene som skulle løses var å endre temperatur, søke opp musikk og radiokanal og taste inn en adresse i navigasjonssystemet.  

Det siste var klart mest krevende, og i snitt tok dette sjokkerende lang tid ‒ 15,7 sekunder gikk det for å taste en adresse. 

Men også å finne musikk og radiokanal er en skikkelig tidstyv og dermed skummelt å gjøre bak rattet på en kjørende bil ‒ snittet til forsøkskaninene var på 10-11 sekunder. 

Det minst skumle målt etter tidsbruken er å justere tempen, her gikk det i snitt bort 3,4 sekunder ved å titte ned på berøringsskjermen.  

– I den tiden er du uoppmerksom som sjåfør, du bruker tiden på skjermen istedenfor trafikken. Og når du tar blikket bort fra trafikken, kjører du i praksis i blinde. Så jo lenger tid oppgaven tar, jo lenger har du kjørt med bind for øynene, slår Hansen fast.

Selv kun fire sekunder er skummelt, for kjører du for eksempel i 80 km/t forflytter du deg da hele 22,2 meter i sekundet. Det er altså 89 meter i blinde om du ser på skjermen i fire sekunder, og mye kan skje på en strekning nesten like lang som en fotballbane.

– Hvis du kjører i bare 22 km/t i byen mens du taster en adresse, har du i praksis kjørt 12 meter i blinde. Styrer du musikken i bare to sekunder mens du kjører i 63 km/t, har du kjørt over 30 meter i blinde. Å kjøre bil krever din fulle oppmerksomhet, hele tiden. Da sier det seg selv at berøringsskjermer byr på sikkerhetsutfordringer, sier Hansen.

Skadeforebygger Therese Hofstad-Nielsen i Fremtind sier at dette er viktig forskning, og forsikringsselskapet har selv sett en stor økning i antall bilskader de siste årene. De mener at én av hovedårsakene er uoppmerksomhet bak rattet.  

– Problemet med skjermer i bil er sammensatt, forklarer skadeforebyggeren.

‒ Det ene er at du i praksis kjører i blinde. Så er det at du må reorientere deg i trafikkbildet på nytt. I tillegg er de ulike bilmerkenes systemer forskjellige, som skaper ytterligere forvirring hvis du kjører en fremmed bil. Derfor trenger vi denne typen forskning, slik at bilprodusenter og myndigheter kan treffe tiltak for å minske risikoen for skader så mye som mulig, avslutter hun.

Fakta studien:

Sintef har gjennomført studien «Infotainmentsystemer og oppmerksomhetsfordeling i bil» på oppdrag av Trygg Trafikk og Fremtind. 44 testpersoner deltok i studien hvor de skulle bruke ulike funksjoner på skjerm i bil under kjøring. Etter kjøringen fylte de ut et spørreskjema for å evaluere opplevd stress, risiko og mental belastning

Resultatene viser at skjermbruk under kjøring krever betydelig oppmerksomhet, distraherer førerne og påvirker kjøreprosessen negativt med tanke på sikker kjøring. Den mest belastende funksjonen er å taste inn en adresse under kjøring i tett trafikk.

Les også:

Debatt