Dette er en særdeles vill Corvette. (Fotos: Chevrolet)

Historiens sterkeste Corvette

Den raskeste og kraftigste Corvette noensinne ‒ hils på nye ZR1.


Som vi vet er amerikanerne over snittet interessert i svære motorer, og faktisk så mye at de mer enn gjerne gir de navn. Men ingen V8’er uansett hva de måtte hete overgår den som nå finner veien inn i nye Chevrolet Corvette ZR1.

Dette er nemlig kraftigste V8 noensinne laget i USA av en bilprodusent til en masseprodusert bil, for nye ZR1 har tenkt å utfordre det som er av både muskelbiler og superbiler. 

La oss like godt ta de viktige tallene her:

  • Corvette ZR1 har en 5.5-liters twin turbo V8-motor kalt LT7.
  • LT7-motoren yter 873 kW/1.064 hestekrefter ved 7.000 r/min og 1.123 Nm dreiemoment ved 6.000 r/min. Og er altså den sterkeste noensinne. 
  • Corvette ZR1 skal få en toppfart på over 346 km/t og klare kvartmila på under 10 sekunder.
  • Målrettet karbonfiber aero-pakke skaper over 544 kilo marktrykk ved toppfart.
ZR1 gjenoppliver også en av de mest ikoniske stilene i Corvettes historie ‒ det delte bakvinduet.

‒ Teamet som revolusjonerte Corvette med en midtmotorarkitektur tok på seg en annen utfordring ‒ å ta ZR1 til neste nivå, sier Scott Bell, visepresident, Chevrolet. 

‒ Corvette ZR1 handler om å presse rammen med rå kraft og banebrytende innovasjon. Fra Stingray, til Z06, E-Ray og nå ZR1, fortsetter Corvette-familien å heve seg med hver ny iterasjon – og utfordre de beste i verden.

For å håndtere den enorme kraften har Chevrolets ingeniører også tunet girkassen, og skodd dette dyret med noen Michelin Pilot Sport 4S-dekk som er 20 tommer foran og 21 tommer bak. 

Designerne har også vært på jobb, for den nye motoren trenger selvsagt enda mer kjøling i tillegg til at aerodynamikken må være på plass ‒ og ikke overraskende byr også Chevrolet på en karbonløsning som gjør ZR1 enda mer ekstrem ‒ en ZTK-pakke.

‒ Vi gikk inn i ZR1-programmet med høye mål, men til og med våre første utviklingstester på banen viste at teamene allerede overgikk dem, sier Tadge Juechter, administrerende sjefsingeniør hos Corvette. 

‒ Da vi jobbet med å utvikle denne bilen, fortsatte vi å hoppe forbi forventningene, og vi visste at vi hadde en spesiell Corvette på hendene.

En slik bil må selvsagt også kunne stoppe raskt, og de svære bremsene gjør sitt til at en Corvette ZR1 klarer 129-322 km/t og bremse tilbake til 129 km/t på 24,5 sekunder ‒ 22 prosent raskere enn C7 Corvette ZR1 og 53 prosent raskere enn C6 Corvette ZR1.

Og så har vi altså det delte bakvinduet.

‒ Vi tok ikke lett på denne avgjørelsen, vi vet at dette er et elsket element fra Corvettes historie, sier Phil Zak, designdirektør, Chevrolet. 

‒ Ikke bare gir dette elementet funksjon, men vi var i stand til å integrere lidenskapelig design i formen og gjøre det på en måte som hyllet Corvettes historie. ZR1 føltes som det rette tidspunktet for å bringe det delte vinduet tilbake.

Denne løsningen ble sist sett på C2-generasjonen, og den kom så langt tilbake som i 1963. Den siste generasjonen av Corvette er C8 som ble introdusert i 2020.

Det delte vinduet er allerede forhåndsvist på racerbilen Corvette Z06 GT3.R, og åpner blant annet for å bedre kjølingen. 

Den nye utgaven av Corvette ZR1 er ikke så veldig langt unna, for Chevrolet sier at den skal være på plass neste år. Den tar dermed plass ved siden av Corvette Stingray, Corvette Z06 og Corvette E-Ray.

Her er flere bilder av fartsmonstret og den nye sjefen, Corvette ZR1:

Les også:

Debatt