Da hele verden var i rød beredskap foran det kommende millenniumskiftet, Y2K, fordi frykten for at datamaskinene ikke taklet endringen fra 1999 til 2000 var svær, forbedret Porsche seg på en ny framtid.
For det tradisjonsrike merket slet og måtte finne på noe, og de kom opp med det som skulle vise seg å være en genial idé. Hvorfor ikke lage en litt mer sportslig SUV?
Den dukket opp i 2002 i form av modellen Cayenne, og siden har ikke det tyske sportsbilmerket sett seg i bakspeilet.
22 år senere har det kommet ytterligere to generasjoner av Cayenne, og den foreløpige siste dukket opp i 2017. Den har dermed blitt sju år, og det er på tide å planlegge en 4. generasjon.
Og ingen fare, denne skal fortsatt ha et eksosrør bak. Vel, på en måte.
‒ Cayenne har alltid definert sportsbilen i sitt segment. I midten av tiåret vil 4. generasjon sette standarden i segmentet som en elektrisk SUV, sier Oliver Blume, administrerende direktør i Porsche.
‒ Samtidig vil kundene våre i det neste tiåret fortsatt kunne velge mellom et bredt utvalg av kraftige og effektive forbrennings- og hybridmodeller.
Forklaringen er at den 3. generasjonen vil bli ytterligere oppgradert og dermed tilbys sammen med den 4. helelektriske generasjonen.
Selv om dagens Cayenne er sju år gammel kom Porsche med en svær oppdatering senest sist år, og dette var faktisk den bredeste modelloppdateringen noensinne.
Som kommende Macan, lillesøsteren til Cayenne som nå tar det elektriske spranget som den første Porsche-bilen basert på PPE-plattformen som de har utviklet sammen med Audi, vil det altså handle om helelektriske drivverk i framtiden.
‒ Vår produktstrategi kan gjøre oss i stand til å levere mer enn 80 prosent av våre nye biler fullt elektrifisert i 2030 ‒ avhengig av etterspørselen fra kundene våre og utviklingen av elektromobilitet i regionene i verden, sier Blume.
‒ Som en fullstendig nyutviklet og redesignet modell, er 4. generasjon av bestselgende Cayenne ment å i betydelig grad støtte opptrappingen av elektromobilitet hos Porsche.
I likhet med lillesøsteren skal Cayenne settes sammen på PPE som byr på en 800-volts arkitektur, og en av fordelene med dobbelt så mye volt er rask lading
‒ Fleksibiliteten til PPE-arkitekturen tillater oss å integrere den nyeste teknologien innen høyspenningssystemer, drivlinje og chassis. Vi kommer til å utnytte potensialet til elektrifisering for å ta Cayenne til et helt nytt nivå på en rekke måter – for eksempel når det gjelder kjøreegenskaper, sier Michael Steiner, medlem av Executive Board for Research and Development hos Porsche.
‒ Ved siden av kjente Porsche-kjøreegenskaper inkluderer utviklingsmålene høy kapasitet og stabil lading, høy effektivitet og et høyt nivå av komfort og hverdagsbruk.
Porsche har tatt seg svært god tid med elbilen Macan, og elektriske Cayenne skal nå gjennom mye digital utvikling og testing ‒ inkludert de første prøveturene på testområdet til utviklingssenteret i Weissach. Her har allerede de de første kamuflerte prototypene lagt bak seg noen kilometere.
‒ Den virkelige testingen har begynt, og dette er en av de viktigste milepælene i utviklingsprosessen, sier Michael Schätzle, Vice President Product Line Cayenne.
Når bilen til slutt blir lansert har prototyper gjennomført flere millioner testkilometer over hele verden, og målet er som med de andre bilene at den skal takle absolutt alle forhold best mulig.
‒ På denne måten sikrer vi holdbarheten og påliteligheten til maskinvaren, programvaren og alle bilens funksjoner i samsvar med våre høye kvalitetsstandarder, sier Schätzle.
Les også: