Det var selvsagt uunngåelig at også Abarth tok det elektriske steget, for den første Fiat 500e dukket opp i USA allerede i 2013. Denne var selvsagt basert på en vanlig 500, hadde et batteri på 24 kWh og en oppgitt en oppgitt rekkevidde på, hold deg fast, 140 kilometer.
Dagens Fiat 500 kommer også i en helelektrisk drakt, og denne ble lansert i 2020. Dagens 500 er utstyrt med et batteri på 42 kWh, og heldigvis er rekkevidden strekt ganske mye mer ut ‒ WLTP-tallet sier 320 kilometer.
-->
Fiat har også nylig annonsert at det kommer en ny 500e til Nord-Amerika i 2024, så snart får de endelig en etterfølger til elbilen som banet den elektriske veien for ni år siden.
En annen som nå får en 500e i sitt sortiment er Abarth, dette litt mer sportslige merket av Fiat som også er eid av Stellantis. I dag lager de to litt mer potente og morsomme utgaver av Fiat 500 ‒ Abarth 595 og Abarth 695.
Det skal bli til tre med Abarth 500e.
Italienerne melder offensivt at den nye Abarth 500e inneholder mer Abarth enn noen gang, og begrunner dette litt kryptiske utsagnet med at den den elektriske arkitekturen yter bedre enn bensin takket være en forbedret vektfordeling, et bedre dreiemoment og en bredere akselavstand.
Det igjen gir en raskere sprint, bedre balanse, mer stabilitet og et bedre veigrep. Og videre melder de at en 500e ikke bare tilbyr en ren kjøring uten utslipp, men enda mer rent og destillert moro bak rattet. Jepp, de får sagt det.
‒ I dag feirer vi en milepæl i Abarths historie. Vi presenterer den første elektriske Abarth, basert på Fiat 500 electric, og lanserer også merket i Brasil med introduksjonen av nye Abarth Pulse, sier Olivier Francois, administrerende direktør for Fiat og Abarth.
‒ Nye Abarth 500e er en av de mest spennende lanseringene i merkets historie. Et flott nytt tillegg til Abarth-serien. Jeg liker å tenke på de (Abarth-eiere) som familie, så fanbasen vår vil være involvert i hvert trinn av vår elektrifiseringsreise.
Francois understreker det som Abarth allerede har meldt, nemlig et en elektrifisering passer som hånd i hanske for Abarth.
‒ Faktisk handler hver endring som er gjort om å få den beste kjøreytelsen. Det er nøyaktig hvordan grunnleggeren vår, Carlo Abarth, alltid gjorde det. Bedre akselerasjon, bedre håndtering, mer moro. Og så er det Abarths legendariske signatur ‒ lyden, sier han.
Lyd er som kjent viktig for de som lager litt mer sportslige biler, og det kan være en utfordring når drivverket plutselig er elektrisk og eksosanlegget er historie.
Abarth har løst dette ved å legge til en «Sound Generator»-funksjon, og denne skal gjengi den legendariske lyden til Abarth-motoren. Vi har hørt lyden, og det fungerer overraskende bra.
Så hva bor i en Abarth 500e?
Jo, den har fortsatt et batteri på 42 kWh, mens motoren yter ganske habile 155 hestekrefter med et dreiemoment på 235 Nm. De melder at bilen når 100 km/t før du merker det, og ja, de tar litt hardt i. Men sprinten skal gå på 7 sekunder, som jo er ganske bra for en bil som er basert på Fiat 500.
Abarth oppgir også en rekke andre sprintøvelser, og sammenligner disse med en 695 med bensinmotor:
1 sekund raskere på 20-40 km/t (50 prosent raskere)
1 sekund raskere på 40-60 km/t
1 sekund raskere på 60-100 km/t (20 prosent raskere)
Toppfarten lyder for øvrig på 155 km/t.
Elbilen kan også lade med 85 kW, og bruker 35 minutter til å fylle batteriet opp til 80 prosent. Abarth er visstnok ikke så opptatt av rekkevidde, så den har de like godt hoppet bukk over. Vi får anta at den ligger på rundt 300 kilometer.
Som alle ekte bilmerker som introduserer noe nytt byr også Abarth på en spesialversjon av 500e kalt Scorpionissima. Skorpionessen skal kun lages i 1.949 utgaver, og hyller dermed fødselsåret til merket som var i 1949.
Denne introduksjonsutgaven kommer selvsagt med sine særtrekk, noe som inkluderer noen spesielle 18-tommers felger og to forskjellige spesialfarger ‒ Acid Green og Poison Blue. Ja, det høres skummelt ut.
Abarth sier ikke noe om når elbilen faktisk er på plass, men siden de nå har åpnet for bestillinger regner vi med at 500e Scorpionissima ikke er altfor langt unna. Abarth er også tilgjengelig her i Norge, så muligens dukker det opp en og annen Scorpionissima også her hjemme.
I mellomtiden kan vi jo sjekke ut noen bilder av den aller første helelektriske Abarth-modellen, og her er de:
Les også: