Her luftes Bugatti-beistet

Bugatti, som tidligere har hatt verdens raskeste bil, har nå på gang en versjon som skal flytte grensene ytterligere. Se video.


Franske Bugatti vet hvordan man lager ultraraske biler.
Bugatti Chiron, denne lynraske superbilen som kom i 2016, satte blant annet ny
verdensrekord på øvelsen fra 0 til 400 km/t og ned til 0 igjen tilbake i 2017.

Noen ville svensker anført av Christian von Koenigsegg
slettet dog denne ganske raskt etterpå, men Bugatti har svart med å bryte en
drømmegrense.

I fjor ble nemlig Chiron den første serieproduserte bilen
som klarte å passere 300 mph i toppfart, og bilen ble klokket inn til 304,773
mph ‒ 490,484 km/t.

Merket som er eid av Volkswagen-gruppen feirer denne store
milepælen med å lage 30 eksemplarer av Chiron like godt kalt Chiron Super Sport
300+.

Ja, som vi skjønner får denne en toppfart over 300 mph.

Men som vi vet holder det ikke bare med en høy toppfart om
det skal gå lynraskt på en bane, for her spiller også kjøreegenskaper i svingene
inn.

Og jaggu har ikke Bugatti også en slik versjon på gang.

Denne, kalt Chiron Pur Sport:

Også Pur Sport er basert på den originale Chiron, noe som
betyr en diger 8-liters W16 kvadruppel-turbo(!) med 1.500 hestekrefter og et
dreiemoment på 2.000 Nm mellom 2.000 og 6.000 r/min.

Den rører på seg i et slik tempo at den klarer 0-100 km/t på
rundt 2,5 sekunder, men den skal i tillegg sluke svingene som en glupsk bikkje
sluker go’biten.

Først og fremst betyr dette en aldri så liten slankekur, og
Bugatti har trimmet ned matchvekta med 50 kilo. De har satt på en diger
bakvinge og finjustert designet som gjør at den sitter plantet til asfalten, satt
på svære dekk med profilen 285/30 R20 foran og 355/25 R21 bak, justert chassis
for enda bedre svingegenskaper og utviklet en ny kjøremodus kalt Sport+ som
gjør at stabilitetssystemet ikke gjør stabilitetsendringer like raskt som før.

De har også justert motoren slik at turtallet heves
ytterligere 200 r/min, og når nå 6.900 r/min.

Til slutt har de gjort store endringer på girkassen, og
bilen plystrer nå raskere gjennom girene. For her er det akselerasjonen for
hvert gir som teller, og ikke toppfarten.

Alt dette ser bra ut på papiret, men betyr ingenting om alt
dette ikke fungerer optimalt i praksis.

Det skal en heldig fyr sjekke ut. Ja, muligens han med
verdens beste jobb.

Den mannen heter Sven Bohnhorst, og er chassis-ingeniør hos Bugatti.

Han har nok vært en av de mer desperate under
korona-karantenen, men i mai kunne han endelig bryte seg ut av hjemmekontoret
og sette kurs for Bilster Berg.

For der kan den kommende superbilen virkelig få utfolde seg.

‒ Banen på Bilster Berg med sin spesielle topografi er
utfordrende og krever et høyt konsentrasjonsnivå. Det er en teknisk bane med
varierende radier, raske og langsomme sektorer og store høydeforandringer. En
genuin utfordring for oss chassisutviklere, sier Bohnhorst

Og vi tipper han trives bak rattet, for Sport+-modusen åpner
nemlig for første gang opp for kontrollert drifting. Det er altså mulig å
sladde rundt svingene med Pur Sport.

Banen er som ingeniøren sier veldig krevende, og har ni
høyresvinger, 10 venstresvinger og 44 bakketopper og fall. Den byr på motbakke
med en helling på 20 prosent og unnabakke som stuper 26 prosent ned, og
høydeforskjellen er på 70 meter rundt den 4.207 meter lange banen.

En bil som Bugatti Chiron Pur Sport er avhengig å ha kontakt
med underlaget, så utviklerne har funnet seg den perfekte testplassen.

Under de raske rundene har Bohnhorst fokus på bilens generelle
håndtering, men også på hvordan styring, spjeld og andre chassis-systemer som antispinnkontroll
og firehjulstrekk reagerer.

Han observerer også samspillet mellom grunnleggende
chassiskomponenter som fjæring, bevegelsesstag og dekk.

‒ Til slutt er dekkene den avgjørende komponenten, den som
knytter bilen til veibanen som den eneste kontakten med bakken. Som
chassisingeniører må vi finne det ideelle oppsettet som en kombinasjon av
kraftoverføring i langsgående og tverrgående retninger, sier Bohnhorst.

Det han mener er altså at en slik bil ikke kan være for stiv
eller for løs, så det de søker etter er det perfekte midtpunktet.

Hadde vi vært Bohnhorst hadde vi aldri sagt at vi var fornøyde,
ettersom vi da kunne testet bilen gjennom hele arbeidsdagen. For et bedre
kontor enn dette finnes det neppe.

De første eksemplarene av Bugatti Pur Sport skal være klar allerede
i år, og totalt skal Bugatti sette sammen 60 eksemplarer.

Vi får håpe at også disse får luftet seg på en bane som Bilster
Berg, for dette ser da vitterlig svært så morsomt ut.

Sjekk selv:

Les også:

Les mer om:

Nyheter