HjemNyheterHer luftes Bugatti-beistet

Her luftes Bugatti-beistet

Bugatti, som tidligere har hatt verdens raskeste bil, har nå på gang en versjon som skal flytte grensene ytterligere. Se video.

Franske Bugatti vet hvordan man lager ultraraske biler. Bugatti Chiron, denne lynraske superbilen som kom i 2016, satte blant annet ny verdensrekord på øvelsen fra 0 til 400 km/t og ned til 0 igjen tilbake i 2017.

Noen ville svensker anført av Christian von Koenigsegg slettet dog denne ganske raskt etterpå, men Bugatti har svart med å bryte en drømmegrense.

I fjor ble nemlig Chiron den første serieproduserte bilen som klarte å passere 300 mph i toppfart, og bilen ble klokket inn til 304,773 mph ‒ 490,484 km/t.

Saken fortsetter under Annonsen

Merket som er eid av Volkswagen-gruppen feirer denne store milepælen med å lage 30 eksemplarer av Chiron like godt kalt Chiron Super Sport 300+.

Ja, som vi skjønner får denne en toppfart over 300 mph.

Men som vi vet holder det ikke bare med en høy toppfart om det skal gå lynraskt på en bane, for her spiller også kjøreegenskaper i svingene inn.

Og jaggu har ikke Bugatti også en slik versjon på gang.

Denne, kalt Chiron Pur Sport:

Også Pur Sport er basert på den originale Chiron, noe som betyr en diger 8-liters W16 kvadruppel-turbo(!) med 1.500 hestekrefter og et dreiemoment på 2.000 Nm mellom 2.000 og 6.000 r/min.

Den rører på seg i et slik tempo at den klarer 0-100 km/t på rundt 2,5 sekunder, men den skal i tillegg sluke svingene som en glupsk bikkje sluker go’biten.

Først og fremst betyr dette en aldri så liten slankekur, og Bugatti har trimmet ned matchvekta med 50 kilo. De har satt på en diger bakvinge og finjustert designet som gjør at den sitter plantet til asfalten, satt på svære dekk med profilen 285/30 R20 foran og 355/25 R21 bak, justert chassis for enda bedre svingegenskaper og utviklet en ny kjøremodus kalt Sport+ som gjør at stabilitetssystemet ikke gjør stabilitetsendringer like raskt som før.

De har også justert motoren slik at turtallet heves ytterligere 200 r/min, og når nå 6.900 r/min.

Til slutt har de gjort store endringer på girkassen, og bilen plystrer nå raskere gjennom girene. For her er det akselerasjonen for hvert gir som teller, og ikke toppfarten.

Alt dette ser bra ut på papiret, men betyr ingenting om alt dette ikke fungerer optimalt i praksis.

Det skal en heldig fyr sjekke ut. Ja, muligens han med verdens beste jobb.

Den mannen heter Sven Bohnhorst, og er chassis-ingeniør hos Bugatti.

Han har nok vært en av de mer desperate under korona-karantenen, men i mai kunne han endelig bryte seg ut av hjemmekontoret og sette kurs for Bilster Berg.

For der kan den kommende superbilen virkelig få utfolde seg.

‒ Banen på Bilster Berg med sin spesielle topografi er utfordrende og krever et høyt konsentrasjonsnivå. Det er en teknisk bane med varierende radier, raske og langsomme sektorer og store høydeforandringer. En genuin utfordring for oss chassisutviklere, sier Bohnhorst

Og vi tipper han trives bak rattet, for Sport+-modusen åpner nemlig for første gang opp for kontrollert drifting. Det er altså mulig å sladde rundt svingene med Pur Sport.

Banen er som ingeniøren sier veldig krevende, og har ni høyresvinger, 10 venstresvinger og 44 bakketopper og fall. Den byr på motbakke med en helling på 20 prosent og unnabakke som stuper 26 prosent ned, og høydeforskjellen er på 70 meter rundt den 4.207 meter lange banen.

En bil som Bugatti Chiron Pur Sport er avhengig å ha kontakt med underlaget, så utviklerne har funnet seg den perfekte testplassen.

Under de raske rundene har Bohnhorst fokus på bilens generelle håndtering, men også på hvordan styring, spjeld og andre chassis-systemer som antispinnkontroll og firehjulstrekk reagerer.

Han observerer også samspillet mellom grunnleggende chassiskomponenter som fjæring, bevegelsesstag og dekk.

‒ Til slutt er dekkene den avgjørende komponenten, den som knytter bilen til veibanen som den eneste kontakten med bakken. Som chassisingeniører må vi finne det ideelle oppsettet som en kombinasjon av kraftoverføring i langsgående og tverrgående retninger, sier Bohnhorst.

Det han mener er altså at en slik bil ikke kan være for stiv eller for løs, så det de søker etter er det perfekte midtpunktet.

Hadde vi vært Bohnhorst hadde vi aldri sagt at vi var fornøyde, ettersom vi da kunne testet bilen gjennom hele arbeidsdagen. For et bedre kontor enn dette finnes det neppe.

De første eksemplarene av Bugatti Pur Sport skal være klar allerede i år, og totalt skal Bugatti sette sammen 60 eksemplarer.

Vi får håpe at også disse får luftet seg på en bane som Bilster Berg, for dette ser da vitterlig svært så morsomt ut.

Sjekk selv:

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Annonse

Bil24 på sosiale medier

3,185FansLik
96FølgereFølg
86FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker

Annonse