Hele Volkswagen-gruppen gjør seg nå klar til en elektrisk
offensiv uten sidestykke, og alle de store merkene i gruppen har på gang helt
nye elbilmodeller. Totalt skal gruppen investere 33 milliarder euro i elektrisk
mobilitet, og ikke uventet skal det satses ekstra på hovedmerket.
milliarder, noe som etter planen skal føre til 1,5 millioner elektriske biler
innen utgangen av 2025. Startskuddet for den store satsingen skjer i sommer når ID.
3 kommer til forhandlere nær deg, og dette er modellen som skal ta over stafettpinnen
fra folkebilene Bobla og Golf. Men en kanskje enda mer aktuell modell blir ID. 4, for her krysser Volkswagen ut de tre viktigste boksene for biler anno 2020 ‒ kompakt, SUV og elektrisk. Slik ser den ut: ID. 4 skal som ID. 3 settes sammen på den nye elbil-plattformen
MEB, og dermed får den et kort overheng foran og bak og altså en lang akselavstand.
åpner også for det aller mest moderne utstyret og den nyeste teknologien. Bilen blir ifølge Volkswagen den første kompakte SUV-modellen som er klimanøytral ‒ både i produksjon og bruk. Merket har for øvrig satt seg mål til å bli fullstendig karbonnøytral innen 2050. Modellen har tidligere vært kjent som ID. Crozz, og ID. 4 blir
lansert i slutten av året som bakhjulsdrevet. Men Volkswagen skal selvsagt også
utstyre denne med firehjulstrekk, noe nok mange nordmenn setter pris på. Volkswagen har fortsatt ikke delt veldig mye informasjon rundt ID. 4, som selvsagt kommer med et digitalt dashbord, berøringsskjermer og stemmestyring. Den blir selvsagt også nett-tilkoblet og får en rekke førerassistenter. Tyskerne har også avslørt at den kommer med batteripakker som skal gi den opp til 500 kilometers rekkevidde, og at den kan lades med 3-faset vekselstrøm som standard (AC) og hurtiglades med likestrøm (DC).
i Zwickau-fabrikken, og denne skal etter planen produsere 330.000 biler årlig
allerede til neste år. Volkswagen skal også etter hvert produsere egne battericeller, og de skal bygge en batterifabrikk i Salzgitter med årlig kapasitet på 16 GWh ‒ 16 millioner kWh. Tidligere har også Volkswagen-gruppen opprettet et konsortium sammen med den svenske batteriprodusenten Northvolt kalt European Battery Union (EBU), og målet er å få fart på den europeiske produksjonen av batterier. Volkswagen har planer langt utover Europa for ID. 4, og modellen skal også produseres og selges i det store markedene USA og Kina. ID. 4 kan få hard kamp om kundene også fra egne rekker, deriblant Audi Q4, Skoda Enyaq og den litt mindre Seat el-Born. Les også: