Tilbake i 2002 tok Porsche et usedvanlig smart grep. Det
tyske merket bestemte seg nemlig for å utvide satsingen til nye segmenter, og
de hadde sett at det var et gryende potensiale i spesielt et ‒ SUV-markedet. Det var selvsagt de som hisset seg opp over dette grepet, og mente at Porsche burde holde seg til sportsbiler.
tilfelle kan vi slå fast at det var et smart grep. Ingen reagerer lenger negativt på at Porsche også selger
SUV-modeller, og takket være disse bilene lever merket i beste velgående i dag. I 2019 var de to klart mest populære Porsche-modellene SUV-modellene
Macan og Cayenne, og det totale regnskapet for Porsche viste at
driftsresultatet i fjor ble på formidable 4,4 milliarder euro. Så ja, det var
en ubetinget suksess å komme med SUV-modeller. Porsche er fremdeles et sportsbilmerke, og de prøver også å viske ut forskjellen mellom sportsbilene og SUV-modellene. Det er to nye Cayenne-versjoner gode bevis på.
bokstavene som står for Gran Turismo Sport. Den ene heter enkelt og greit kun Cayenne
GTS, og den andre som er hakket mer sportslig er kalt Cayenne GTS Coupé og inkluderer
Sport Chrono-pakken. Dette er altså SUV-modellene som heller ikke gjør seg bort
på racerbanen, og som vanlig når det gjelder GTS-versjoner er det noe spesielt
under panseret. Porsche har hentet motoren fra flaggskipversjonen, noe som
betyr en 4-liters V8 som huser 460 hestekrefter med et dreiemoment på 620 Nm.
Dette er 20 hk og 20 Nm enn forgjengeren, og motoren er koblet til en Tiptronic
S 8-trinns automatkasse. Med Sport Chrono-pakken klarer de to bilene 0-100 km/t på
4,5 sekunder, noe som er 0,6 sekund raskere enn tidligere. Toppfarten er satt
til 270 km/t, opp 8 km/t. Uten Sport Chrono gjør Cayenne GTS sprinten unna på
4,8 sekunder. Men det er mye mer enn krefter GTS-modellene byr på. Lyd er viktig for sportsbiler, og Porsche har utviklet et
nytt eksosanlegg til Cayenne GTS som skal gi et unikt lydbilde.
Lightweight Sports-pakken stikker det ut to ovale rør spesielt utviklet for
denne versjon og den kommende Cayenne Turbo Coupé mellom diffuseren. Tyskerne har gjort GTS enda mer sportslig ved å senke bilen
20 mm nærmere asfalten, og satt på 21-tommers RS Spyder-felger og noen digre
bremser (390 x 38 mm foran, 358 x 28 mm bak). Ellers har de fått den utvendige sportdesign-pakken som
standard, og innvendig har de satt inn noen skikkelige sportsseter i tillegg
til mer utstrakt brukt av Alcantara-skinn og aluminiumsdetaljer. Porsche melder at de allerede er klar med de to
GTS-versjonene, så det bør ikke gå altfor lang tid før de er leveringsklar. Her er flere bilder av Porsche Cayenne GTS og Cayenne GTS Coupé: Les også: