Her er stasjonsvognutgaven av nye Volkswagen Golf

Volkswagen viderefører selvsagt den populære Golf Variant med en 8. generasjon, og det kommer også en ny SUV-preget utgave kjent som Golf Alltrack.


Hva skal til for å lage den «ultimate» familiebilen? Volkswagen funderte nok på dette i begynnelsen av 1990-tallet, og kom opp med sin løsning ‒ kalt Golf Variant i Tyskland.

Denne blir introdusert i 1993, og bød på alle de tingene som er viktige for familier ‒ et effektivt drivverk, en trafikksikker bil og ikke minst nok av plass.

-->
Oppskriften viste seg å være svært så solid, for etter introduksjonen av stasjonsvognutgaven av Golf er det solgt mer enn tre millioner slike biler.

2020 er litt av et merkeår for Volkswagen, for ikke bare har de introdusert bilmerkets aller første rene elbil i ID.3, men det har også kommet en ny generasjon av Golfen.

Og den 8. generasjonen blir selvsagt ikke komplett uten en Variant, og den har nå tyskerne klar. Ja, de er til og med klar med en ny høyreist Alltrack-modell som ble introdusert med forrige generasjon av Golf.

Nye Variant har selvsagt fått den samme behandlingen som Golf 8, og det ser man raskt på fronten og de utvendige linjene til den nye generasjonen.

Men like viktig er at nye Variant også har vokst i lengden, for dette gir enda bedre plass innvendig ‒ ja, et av punktene for en ekte familiebil.

Den nye generasjonen måler nå 4,63 meter, og ikke minst er akselavstanden trukket ut med 66 mm. Og nesten alt dette er overført til innsiden, hvor interiørplassen har vokst med 48 mm til 1,79 meter. Ifølge Volkswagen merkes ikke minst dette for de som tar plass i baksetet med enda bedre benplass.

Også plassen helt bakerst har vokst, og byr nå på 611 liter ‒ opp med 6 liter. Slås bakseteryggen ned åpner det seg en plass på hele 1.642 liter, 22 liter mer enn den forrige utgaven. Og ja, det er mulig å åpne koffertlokket med en fotbevegelse, som jo er veldig greit når man har vært på storshopping.

Effektiv var også et av stikkordene for en god familiebil, og nye Variant blir langt mer effektiv enn den har vært. Dette sørger et nytt mildhybridsystem koblet til en ny utgave av TSI-motoren for, og eTSI-løsningen sørger for motoren skrur seg av der det er mulig slik at den sparer på bensinen.

Dette er mulig takket være den 7-trinns DSG-automatkassen som kommer som standard, og Volkswagen har også på gang en splitter ny TDI-motor som skal være en av de aller reneste dieselmotorene i verden.

Volkswagen har også på gang tre utgaver av nye Variant, «Life», «Style» og «R-Line». Som standard byr selvsagt også stasjonsvognene på det samme som Golf 8, noe som også betyr en sentral 8,25-tommers berøringsskjerm i den digitale cockpiten.

Men det er altså flere nyheter, for det Volkswagen har også klar en annen spennende modell ‒ Alltrack.

Som vi vet handler mye om SUV i disse dager, og Alltrack er som navnet hinter litt om en versjon som takler terrenget hakket bedre enn Variant.

Crossoveren kommer med permanent firehjulstrekk, og i tillegg til at den er mer høyreist har den også et litt med røffere ytre.

Den litt mer tøffere utgaven takler også andre oppgaver, og er godkjent for å trekke hengervekt opptil 2.000 kilo.

Selvsagt kommer også Alltrack med en digital cockpit, og det er også mulig å få den med ting som LED Matrix-lykter og Travel Assist som hjelper føreren helt opp i 210 km/t.

Forhåndssalget for modellene åpner i Tyskland allerede i morgen (10. september), og resten av Europa vil følge fortløpende etter. Og det er nok mange familier glade for.

Her er bildene av de to nye stasjonsvognutgavene:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter