Alpine blir formel 1-lag

Søndag ble det gjennomført et usedvanlig dramatisk formel 1-løp på Ferraris hjemmebane Monza, men minst like spennende ‒ da ble det også klart at Alpine blir formel 1-lag.


I 2018 skjedde det nesten noe uhørt i Top Gears redaksjoner. Det britiske magasinet og TV-programmet skulle kåre årets sportsbil, og blant kandidatene var det superbiler fra Bugatti, McLaren, Lamborghini, Porsche, BMW og Ferrari.

Det var altså duket for et skikkelig bikkjeslagsmål hvor noen av de alle største gikk i klinsj med hverandre på den franske Circuit de Charade-banen, men alle som en måtte bite i gresset for en liten nykommer.

For også franske Alpine var på plass med sin nye sportsbil A110, og den var så bra laget at den like godt knuste hele bøtteballetten.

«Det er en bil med en fantastisk holdning og balanse, den rører seg fint med en løs, fleksibel energi. Det handler om ren kjøring, og det er vår årets sportsbil 2018», slo magasinet fast.

Og det var ikke noe overraskende at Renault-gruppen hadde gjort alt de kunne for å lage en god bil da de vekket navnet til livet igjen, for dette merket har en lang og stolt tradisjon.

Alpine ble dannet så langt tilbake som i 1954, da en veldig motorsportinteressert ung mann ved navn Jean Rédélé gjorde alvor av planene om å lage biler.

Den spede starten var som med mange andre, nemlig å modifisere andre modeller og gjøre de litt mer spreke og sportslige. Alpine startet både med å lage gatebiler og racingbiler.

Favoritt-merket ble raskt Renault, noe som etter hvert resulterte i at den franske bilprodusenten kjøpte opp Alpine i 1973.

Hovedmodellen har alltid vært Alpine A110 (den første kom i 1961), som fikk legendestatus da modellen Alpine A110 «Berlinette» vant Rally Monte Carlo hele to ganger, både i 1971 og 1973.

Men i 1995 bestemte Renault seg for å parkere merket i garasjen, mye grunnet at de selv laget sine egne sportslige utgaver av sine modeller.

Utover 2000-tallet ble det imidlertid klart at Renault igjen hadde planer for det sagnomsuste merket, men usikre finansielle tider gjorde at det hele ble utsatt.

Dette løste Renault med at Caterham kjøpte seg inn i Société des Automobiles Alpine, ja selskapet bak Alpine, og med en 50/50 eierandel ble det endelig fart på merket.

Men først kjøpte Renault tilbake aksjene fra Caterham, slik at de nå er eneeier av Alpine, og endelig i 2017 kunne de presentere den salgsklare bilen.

Og som vi skjønner var det en meget imponerende bil, faktisk så bra laget at den slo en bil som Bugatti Chiron, en superbil til 30 millioner, da Top Gear skulle kåre årets sportsbil.

Renault satser selvsagt også på motorsport slik Alpine har vært kjent for, og har sitt eget formel 1-lag. Årets førere er Daniel Ricciardo og Esteban Ocon, som henholdsvis ble nummer seks og åtte under søndagens dramatiske løp på Monza-banen i Italia.

Totalt er Ricciardo på 10. plass og Ocon på 12. plass etter årets åtte første runder, med to fjerdeplasser for Ricciardo som beste resultat.

Men det kan fort forandre seg til neste år ‒ om Alpine har like god suksess på banen som de hadde med A110 i 2018.

For Renault døper nå om laget til Alpine F1 Team, og stiller dermed på startstreken med fornyet selvtillit.

‒ Alpine er et vakkert merke, sterkt og levende, et som bringer et smil til ansiktene. Ved å introdusere Alpine, et symbol på fransk fortreffelighet, til en av de mest prestisjefylte bilsportene, fortsetter vi eventyret til produsentene i en fornyet sport, sier Renault-sjef Luca De Meo.

Han peker altså på en ny avtale formel 1 har med lagene, som skal gjøre F1 mer rettferdig. Denne avtalen bringer inn et budsjett-tak, slik at ingen kan pøse milliarder inn i laget for å lage uovervinnelige biler. Avtalen som også inkluderer nye tekniske regler gjelder fra 2022, og skal gjøre det hele mer rettferdig.

De Meo er iallfall meget optimistisk.

‒Vi bringer ut et drømmemerke sammen med de største navnene, for spektakulære løp laget av og fulgt av entusiaster. Alpine vil også bringe sine verdier til F1 ‒ eleganse, oppfinnsomhet og dristighet.

Formel 1 har fått seg en liten opptur etter Netflix-serien som følger teamene og dramaet bak kulissene, men rent sportslig har det vært lite drama de siste årene.

Mercedes med sine utømmelige budsjetter har rett og slett laget for gode biler, og lagt rivaler som Ferrari og Red Bull langt bak seg.

Men at det fortsatt er et enormt potensial i formel 1 viste søndagens Italias Grand Prix.

Løpet startet riktignok som «alle» de andre, med en Mercedes som stakk av i front. Men regjerende mester Lewis Hamilton og laget gjorde en megatabbe i forbindelse med en av flere utkjøringer, og stakk inn for dekkskift da depoet var stengt. Dermed fikk han straff, og havnet nesten helt bakerst.

Og ettersom lagkamerat Vallteri Bottas aldri fikk skikkelig fart på sin Mercedes, og utfordrer Max Verstappen i Red Bull fikk teknisk trøbbel, var det duket for noen virkelige uvanlige navn helt i front.

Det endte med at franske Pierre Gasly, sparket fra Red Bull i fjor, vant løpet for AlphaTauri med en Honda-motor, foran Carlos Sainz jr (ja, sønn av rallylegenden med samme navn) med en Renault-utstyrt McLaren og Lance Stroll i Mercedes-drevet Racing Point.

Om du hadde tippet den pallen før løpet, ja, da kunne de bestilt deg en Alpine A110 i dag.

Så hva med Ferrari? Dette er til tross hjemmebanen deres.

Den stolte hesten sliter voldsomt, og finner rett og slett ikke ut av bilen. Sebastian Vettel måtte gi seg med bremseproblemer allerede etter seks runder, mens en desperat Charles Leclerc pushet bilen så hardt at han fløy inn i dekkbarrieren på runde 23.

Ferrari har kun to pallplasser så langt denne sesongen, og er bare sjettebest så langt i 2020. Det er plassen bak Renault.

Så vi får håpe Ferrari også gjør et aldri så lite comeback til neste år, og kanskje blir det noen tette kamper mot Alpine? Det hadde jo vært moro.

Les også:

Les mer om:

Nyheter Motorsport