Her er helt nye Opel Grandland, nå en elbil som kan lokke med rekkevidder helt opp mot 700 kilometer. (Fotos: Opel)

Her er Opels elbil som snuser på 700 kilometer

Med god drahjelp av Stellantis skal nå Opel jekke opp rekkevidden, og bilen som slektes på konseptet Experimental viser vei. Hils på helt nye Opel Grandland.


Konsernet Stellantis som er på plass her i Norge gjennom merker som Alfa Romeo, Fiat, Peugeot, Citroën, Jeep, DS og Opel har på gang en solid elektrisk satsting.

Det har ført til flere elektriske plattformer designet for ulike biler og rekkevidder, og en av disse heter STLA Medium. For Opels del blir den aller første elbilen basert på denne nye Grandland.

-->
Denne får også en helt ny front som bør passe veldig greit på mørke veier. For i tillegg til 3D-Vizor med opplyst Blitz-logo og en et lysende «OPEL» bak baner denne vei for Intelli-Lux Pixel HD, og det betyr over 50.000 individuelle LED-elementer som lyser opp veien.

Og ja, rekkevidden skal bli opp mot 700 kilometer, og bilen utnytter også den innvendig plassen til det ytterste.

‒ Nye Grandland er en milepæl for Opel, slår merkesjef for Opel hos Bertel O. Steen, Reidar Holtedahl, fast.

‒ Den er designet og utviklet i Rüsselsheim, og bygges i Eisenach. Den vil ta plass i det viktige C-SUV-segmentet, og vil sammen med nye Astra Electric og den kommende B-SUVen Frontera komplettere det elektriske modellutvalget til Opel i Norge.

STLA Medium-plattformen åpner for et batteri på 98 kWh, og det åpner altså for å nå en ny «drømmegrense» for Opel Grandland. 700 kilometer bør være godt nok også for de mest rekkevidde-skeptiske bilkjøpere.

Selve kjøreegenskapene bør også være innafor.

Grandland kommer nemlig med noen dempere kalt for frekvensselektiv demping (FSD), og disse skal tilpasse seg underlaget enda bedre i tillegg til å gi stabilitet ved bremsing, i svinger og i høy fart.

Dette kommer selvsagt på toppen av nye systemer for førerstøtte som finner veien inn i Opel Grandland.

Videre kan Opel opplyse at nye STLA Medium også åpner for å utforme en helt ny og større Grandland sammenlignet med forgjengeren. Med målene på 4,65 meter lengde, 1,91 meter bredde og 1,66 meters høyd er den 17,3 centimeter lenger, 1,9 centimeter høyere og 6,4 centimeter bredere.

Så ja, dette bør bli en ganske romslig bil i C-SUV-segmentet, og det inkluderer innsiden.

Bildet viser et dashbord hvor Opel helt klart har vært opptatt av både lys og linjer, og den midtplasserte 16-tommers skjermen er i en breddeløsning.

Linjene skal også bidra til romfølelsen, mens den høye midtkonsollen skal gi en sportslig følelse.

Slik ser innsiden ut:

Bilen kommer med både et nytt førerdisplay og et nytt head-up-display, og det er også en Pure-modus tilgjengelig. Om denne er aktivert reduseres innholdet på førerdisplayet, head-up-displayet og hovedskjermen, noe som sikrer enda mindre distraksjon når man kjører om natten eller i regn, opplyser Opel.

Og for de som savner fysiske knapper i nye biler ‒ det er mulig å betjene klimakontrollen via slike.

I likhet med flere av de andre bilmerkene i Stellantis er Opel opptatt av setene, og mer eksakt de såkalt AGR-setene. De er selvsagt på plass, og åpner både for en uttrekkbar lårstøtte og justerbar sidestøtte i tillegg til varme, ventilasjon og massasje for føreren.

I baksetet kan nye Grandland by på 20 millimeter mer benplass enn tidligere.

Videre er Opel stolt av noe de kaller Pixel Box, som er et opplyst og gjennomsiktig glass som huser den trådløse smarttelefonladeren. Plass er som vi har skjønt viktig for Grandland.

Den kan også lokke med over 35 liter oppbevaringsrom i interiøret inkludert Pixel Box og telefonlommer på ryggen til forsetene, og det er også store oppbevaringsrommet under midtkonsollen hvor Opel også har montert et 12V-uttak.

Rene elbilplattformer strekker også ut akselavstanden som åpner for mer innvendig plass, og for nye Opel Grandland er denne på 2,78 meter. I tillegg har tyskerne designet en bratt vinkel på bakluken, og bakerst er det mulig å få 1.641 liter med bagasjeplass om baksetene legges ned.

Den nye generasjonen av Grandland introdusert tilbake i 2017 arver altså løsninger fra konseptet Experimental vist fram høsten 2023, inkludert den nye fronten, og baner vei for helt nye rekkevidder.

Hva mer nye Opel Grandland kan by på får vi nok snart vite, for elbilen nærmer seg og er ventet til Norge mot slutten av året.

Her er noen nærbilder av detaljene til nye Opel Grandland:

Les også:

Hva tenker du