Det er snart klart for en ny Mini Countryman, og det kommer to elektriske versjoner. (Fotos: Mini)

Her er nye Mini Countryman

Nye Mini har fått en ny sjef, nemlig 3. generasjon Countryman. Og ja, det er elektriske versjoner. Prisene er også klare.


Ok, en litt trist nyhet. Den aller siste Mini Clubman har nemlig rullet ut av samlebåndet i Oxford, og dermed har den takket av 55 år etter at den først ble vist fram. Men ikke depp altfor mye, for Mini har tenkt å kompensere.

Det BMW-eide britiske merket har en ny satsting på gang, og de har på gang flere nye biler. En av disse blir også den nye sjefen i familien, Countryman.

-->
Dette er modellen som ble introdusert i 2010, og 14 år senere er det klart for en 3. generasjon. Og selvsagt blir den også tilgjengelig som en ren elbil, og faktisk i to versjoner.

Countryman E er utstyrt med en elmotor foran med 150 kW/204 hk effekt og et dreiemoment på 250 Nm. Dette åpner for 0-100 km/t på 8,6 sekunder, og en toppfart som holder i massevis på norske veier ‒ 170 km/t.

Rekkevidden er langt fra ille, og er ifølge BMW på 462 kilometer etter WLTP-normen. Og ja, den er tilgjengelig med hengerfeste. Mini Countryman E kan trekke 750 kilo.

Dette er inngangsmodellen, for det kommer også en Mini Countryman SE All4. Ja, det betyr firehjulsdrift.

De to elmotorene har en samlet effekt på 230 kW/313 hk og 494 Nm, og det gjør sitt til at sprinttiden faller betraktelig ‒ 5,6 sekunder. Her er toppfarten satt til 180 km/t.

Med firehjulsdrift og mer krefter faller også rekkevidden, men faktisk ikke så mye. WLTP-rekkevidden lyder nemlig på 433 kilometer, mens hengerkapasiteten er på 2.000 kilo.

Begge to har et batteri med en netto kapasitet på 64,6 kWh, og duoen banker mange av de langt større og nye elbilene på et område.

Elbilene åpner nemlig for hjemmelading på 22 kW, noe langt fra alle nye elbiler gjør, mens hurtiglading har en maks effekt på 130 kW. Det betyr ifølge Mini at under 30 minutters lading holder til å lade batteriet fra 10 til 80 prosent under riktige forutsetninger.

Så hvor liten er størstemannen til Mini?

Vel, den er fortsatt liten, men langt fra en mini. Lengden er opplyst til 4,43 meter, 13 centimeter lenger enn tidligere, mens høyden lyder på 1,61 meter, opp 6 centimeter.

Det betyr at det er mer innvendig plass enn noensinne, og helt bakerst byr nye Countryman på et 460 liters bagasjerom som kan økes til 1.450 liter om baksetene legges ned.

Rent designmessig har den nye generasjonen blant annet bredere hjulbuer, og på innsiden har den som vanlig et litt mer utradisjonelt dashbord som i likhet med dørpanelene er dekt av vevde tekstiloverflater. Selvsagt er den store sirkulære OLED-skjermen på plass.

På toppen av dette byr også nye Mini Countryman på flere førerassistenter enn tidligere, så dette er en moderne liten elbil.

Bilen får norsk premiere på eCarExpo som tar plass til helgen, og i anledningen har Mini åpnet for bestillinger. Så ja, det betyr at prisene er klare.

  • Mini Countryman E har en startpris på 410.600 kroner (eks. frakt og levering)
  • Mini Countryman SE All4 har en startpris på 460.600 kroner (eks. frakt og levering)
De som tar turen til eCarExpo kan også sjekke ut elektriske Mini Cooper, og de første bilene av nye Countryman er ventet til Norge i løpet av mai.

Les også:

Debatt