Det er på vei en ny Nissan Insterstar som drar ut rekkevidden. (Fotos: Nissan)

Nissan Insterstar nå også i helelektrisk drakt

Tidligere i uka skrev vi at det er en ny Renault Master på tur, og den får ikke uventet følge av søsteren Nissan Insterstar. Se bilder.


Bilmerker samarbeider ofte om å lage kjøretøy, og det gjelder ikke minst når det kommer til varebiler. Det kan man blant annet se av det internasjonale årets varebil-tittel, som ofte blir delt mellom flere modeller.

Tilbake i 2022 ble den for eksempel delt mellom to ganske så forskjellige merker, Renault og Mercedes. Så hvordan i all verden kunne det skje? Jo, bakgrunnen var at de to varebilene fra merkene, Kangoo og Citan, i utgangspunktet var samme bil.

Men dette er ikke klisslike biler, for Renault og Mercedes har sine egne løsninger, men selve grunnmodellen er altså lik.

Nylig kunne Renault også vise fram en ny storesøster til Kangoo, nemlig Master-utgaven. Og det satses ikke uventet på elektrisk drift, for det franske merket var som kjent tidlig ute med elbilen Zoe.

Den kommende elektriske varebilen heter Master E-Tech electric, og er med på å heve rekkevidden for elektriske varebiler til et nytt nivå. Takket være et drivverk som inkluderer et 87 kWh stort batteri har bilen en WLTP-rekkevidde på imponerende 460 kilometer.

Alt dette drar også den aller første helelektriske Nissan Insterstar-e fordel av, for den har altså det samme drivverket. Og med et like effektivt utvendig design betyr det at kommende Insterstar kopierer rekkevidden, så her er det også 460 kilometer.

Også Nissans utgave kan i tillegg friste med et batteri på 40 kWh akkurat som Master, og den litt mer byfokuserte utgaven får dermed en rekkevidde på rundt 200 kilometer.

Når det gjelder lading er maks effekt 130 kW, noe som åpner for 252 kilometer fersk rekkevidde via 30 minutters lading.

Nissan Norge sier at det også kommer en oppdatert Insterstar med dieselmotor, og denne er koblet til en 9-trinns automatkasse.

Og det kommer versjoner for nær sagt hvilken som helst jobb, for neste generasjon Interstar kan leveres som planbil, lastebil med tipp, med varekasse og som en lukket varebil. Begge drivverk-versjonene byr også på en hengervekt på 2.500 kilo, så her er det mulig å frakte ganske mye.

Lasteevnen er for øvrig på 1,6 tonn for Interstar-e og 2 tonn for dieselversjonen, og det er også 4 centimeter bredere sidedører og et 10 centimeter lengre lasterom for den nye generasjonen.

På innsiden er det oppgradert med blant annet varme i setene, oppvarmet frontrute og sterkere setetrekk, og nye Nissan Interstar har også forbedret svingradiusen med 1,5 meter i forhold til tidligere utgave, opplyser merket.

Nissan Europa har helt sikkert ventet på en ny Interstar, for dagens generasjon fikk rett og slett stryk i krasjtestene til Euro NCAP. Dette blant annet fordi den manglet automatisk nødbrems (AEB) og kollisjonsvarsling foran (FCW), og ble den eneste varebilen som Euro NCAP ikke kunne anbefale i 2023.

Nye Interstar har forhåpentlig ikke det problemet, og her inkluderer standardutstyr ting som nødbrems foran, sensor for registrering av trøtt fører, dekktrykksovervåking og en Trailer Sway Assist som skal hindre at hengeren bak vingler og får sleng.

Det er også et nytt «1 box» bremsesystem som skal sikre optimal bremsekraft uansett hvor tungt bilen er lastet, og reaksjonstiden ved nødbremsing skal være halvert i forhold til tidligere generasjon Interstar.

Når nye Interstar kommer og hva prisene blir er ikke klart, men enn så lenge kan du jo sjekke ut bilder av den nye varebilen som første gang tar det helelektriske steget.

Bildeserie
Debatt