Da Renault meldte om en ny Master som også inkluderer en E-Tech tilbake i november, kunne de også fortelle at denne skulle komme i to batteriversjoner. En litt mer bybasert utgave med et batteri på 40 kWh og en langdistaneversjon på 87 kWh.
Forbruket er fortsatt av den mer hyggelige varianten for en så stor bil, 21 kWh/100 km WLTP med 87 kWh-batteriet.
En annen grunn til rekkevidden er det nye bremsesystemet, som omgjør den kinetiske energien fra retardasjonen til elektrisk kraft for å lade batteriet og utvide rekkevidden. Systemet kan høste inntil 95 kW energi på denne måten, forklarer det franske merket.
En ting som kan bli viktig for morgendagens helelektriske varebiler er de såkalte V2X-funksjonene, for dette betyr at bilen kan gi strøm til eksterne ting ‒ som V2L (Vehicle To Load) som driver elektriske apparater eller kan lade opp mobile enheter som datamaskiner.
V2G (Vehicle To Grid) åpner på sin side for å mate energi fra batteriet til nettet ved hjelp av en 2-veis lader. Nye Renault Master E-Tech electric byr på begge deler.
Det er også andre viktige arbeidsredskaper, som My Renault-appen som kan koble bilen til brukerens digitale økosystem, og den nye mesteren skal også inkludere alle.
Les også:
- Mer sportslig utgave av Hyundai Kona klar
- Vintertest av Volvo C40 Recharge Twin Motor
- Test av Nio EL6 på vinterveier