Nyhetene kommer tett som hagl for hardtsatsende BMW, som for lengst har giret om mot en langt mer bærekraftig og elektrisk framtid.
Men det betyr heldigvis ikke kun nyheter rundt kommende elbiler, for en slik satsing betyr også digitalisering og en masse ny teknologi. Og det betyr igjen at kjente og populære modeller oppgraderes, for også disse skal leve noen år til.
-->
To svære BMW-nyheter kom i april, for da viste den bayerske motorvirksomheten fram to nye ess i kortstokken ‒ nye generasjoner av både M3 og coupésøsteren M4.
Dette inkluderte fire versjoner, BMW M3 Sedan, BMW M3 Competition Sedan, BMW M4 Coupé og BMW M4 Competition Coupé, og blant nyhetene var firehjulsdriftsystemet M xDrive – en løsning som fordeler kreftene til to eller fire hjul.
Men kvartetten manglet også en viktig versjon, nemlig den ultimate toppløse modellen ‒ en Convertible-utgave. Men ingen fare, BMW har også en slik på gang.
Nå viser nemlig fram drømmebilen for varme sommerdager, en svært så potent M4 Competition Convertible.
I likhet med konkurransesøstrene byr også den toppløse M4 på den turtallsvillig 3-liters turbomotoren med 510 hestekrefter og 650 Nm med dreiemoment, noe som gjør kabrioleten til en liten rakett. 0-100 km/t går nemlig unna på kjappe 3,7 sekunder, og selvsagt får den også M xDrive i likhet med de nye sedan- og coupéutgavene som bør sørge for mye moro og godt feste om du kjører litt for tett inntil stranden.
Det meste andre fra de nye Competition-utgavene av M3 og M4 har også funnet veien til Convertible-versjonen, men den store forskjellen er altså taket.
Ikke bare har BMW jobbet med utformingen av taket, for en bil forandrer selvsagt ganske mye form og iallfall silhuett når den gjøres om til en kabriolet, men også selve taket. Tyskerne kaller sin løsning for en panelbue, og hevder at de har kombinert det beste fra tøytak med hardtopper.
Resultatet er uansett et tak som er 40 prosent lettere enn forgjengeren, og ikke minst betyr det også at bagasjekapasiteten har økt med 80 liter. Så det bør vel være plass til en golfbag eller to bak i den nye M4 Competition, noe sikkert mange setter pris på.
Softtoppen kan åpnes eller lukkes på 18 sekunder, selv under fart, noe en elektrisk drivmekanisme sørger for.
Norsk pris vet vi dessverre ikke, men til sammenligning starter en BMW M4 Competition Coupé med M xDrive på 1.287.100 kroner her hjemme.
Det vi derimot vet at produksjonen starter i juli, på samme tid som de to søstrene lanseres.
Og vi vet også hvordan den ser ut, for det kan vi se ut av disse bildene av den helt nye BMW M4 Competition Convertible med M xDrive: