De fleste europeiske bilprodusentene satser også på motorsport som et utstillingsvindu for sine modeller, og to gode eksempler på dette er Seat og Volvo. Og de har en annen ting til felles.
Begge har skilt ut de tidligere avdelingene bak motorsportsatsingen til frittstående bilmerker, Volvo med Polestar og Seat med Cupra.
-->
Polestar ble et eget bilmerke i 2017, og året etter fulgte Cupra i de samme hjulsporene og ble et selvstendig merke under Seat-paraplyen.
Mens det svenske merket har lansert to biler, hybriden Polestar 1 og elbilen Polestar 2, har Cupra hatt enda dårligere tid. De har kommet med dobbelt så mange, men så har de også «jukset» litt ‒ som en tidligere legendarisk TV-kokk på NRK ville sagt.
Cupra har nemlig lånt tre modeller fra Seat som de har gjort til sine egne, Cupra Leon, Cupra Leon Sportstourer og Cupra Ateca. Disse kommer som kjent også som Seat-modeller, og har dermed blitt såkalte spesialutgaver med Cupra-logoen på grillen.
Men Cupra er altså et merke som skal lage egne modeller, og de har også kommet med sin første selvstendige modell, Cupra Formentor. Dette er den første modellen de selv har designet og satt sammen, og bilen er laget på Volkswagen-gruppens ferske utgave av MQB-plattformen kalt Evo som også den nye Golfen benytter.
Formentor er ikke overraskende en ganske så sportslig SUV, og tilbyr to drivlinjer med ganske så mange hester i stallen.
En versjon kommer med en 2-liters TSI turbomotor som huser 310 hestekrefter, og en er en ladbar hybrid som totalt byr på 245 hk med en ganske så gavmild elektrisk rekkevidde på 60 kilometer.
Her er den lille familien samlet til tidenes første familieportrett, og det ser jo ut som en litt ilter gjeng dette:
Tre av modellene er altså «lånt» av Seat, og det femte medlemmet som er på tur er faktisk adoptert fra Seat.
Det spanske merket som har opplevd fantastisk salgssuksess de siste årene hadde nemlig på gang en svært så lovende elbil også, el-Born. Dette var en elektrisk bil basert på Volkswagen-gruppens MEB-plattform som Volkswagen ID. 3 er laget på, og hadde ganske så sikkert blitt en svært så irriterende rival for nettopp den kommende elektriske folkebilen fra Volkswagen.
Men det kommer vi aldri til å få vite helt sikkert, for Seat har rett og slett gitt bort modellen.
el-Born skal nå komme under Cupra-merket, og sannsynligvis vil den gå fra å være et rimelig alternativ til å bli en litt mer eksklusiv elbil. Men det er ikke utelukkende negativt.
Cupra er altså født på racerbanen, og har et DNA som tilsier raske biler og gode kjøreegenskaper. Og som vi så på familieportrettet litt over har bilene også sportslige linjer, så Cupra el-Born kan bli en svært så spennende elbil. Og som vi ser på bildet rett over, så har også elbilen det litt iltre uttrykket.
Nå vet vi allerede at den ikke blir en konkurrent til de kvikkeste Tesla-modellene når det kommer til akselerasjon, for Cupra har sagt at den klarer 0-50 km/t på 2,9 sekunder. Så selv om den på ingen måter blir en sinke, er Cupra el-Born heller ikke en elektrisk sportsbil som kan fly ut av lyskryssene.
Den kommende elbilen får batteriet på 77 kWh fra Volkswagen-gruppen, noe som åpner for rekkevidder på rundt 500 kilometer. Så der er den iallfall blant de bedre. Den blir også full av teknologi, og bør ikke stå så mye tilbake for ID. 3 som er på tur.
el-Born fikk altså ikke være med på familiefotoet til Cupra, og det er kanskje ikke så rart. For elbilen er ikke leveringsklar før neste år, og enn så lenge består altså Cupra av fire modeller.
Men det er nok flere enn bare Cupra som gleder seg til familien blir fem:
Les også: