Her er Hyundais elbil-konsept

En 45 år gammel Pony er inspirasjonen bak Hyundais nyeelbil-konsept.


Hester har alltid vært populære inspirasjoner for
bilprodusentene, og det er bare å titte på Ferraris logo så ser man det.

Ford likte faktisk hester så godt at de hadde klar en skikkelig
muskelbil på 1960-tallet valgt de å kalle den opp etter en hesterase, nemlig Mustang.

-->

Muligens ville også Hyundai dra nytte av dette knepet, for
de hadde tross alt bygd opp merket ved å selge Ford Cortina under sitt eget
navn på begynnelsen av 1970-tallet. Så de kjente godt til Mustangen.

Den modellen fikk de ikke lov til å selge under Hyundai, så de
gjorde en vri da de endelig lanserte sin egenproduserte modell i 1975. De kalte
den ikke for Mustang, men, eh, Pony.

Året før de lanserte ponnien hadde de vist fram et konsept kalt Pony Coupe Concept, designet av Italdesign og utviklet av en rekke kjente navn innen britisk bilindustri.

Så ikke overraskende ble den aller første bilen til Hyundai en suksess, og banet vei for den bilprodusenten de er i dag.

Det er denne bilen et helt nytt konsept nå hyller.

Denne heter 45, som i 45 år siden Pony Concept, men også for sine 45-graders vinkler både foran og bak.

Dette skal føre til en slags diamantformet silhuett, og skal
vise litt av designretningen Hyundai vil styre etter i årene som kommer.

Bilen er en slags moderne tolkning av retrodesignet, og tar
i bruk det Hyundai kaller «Sensous Sportiness». Sensous står for det sensuelle
inntrykket, mens sportiness skal framheve det sportslige uttrykket i designet.

Plattformen tar høyde for framtidens løsninger, noe som
blant annet kommer til syne med LED-lysene nederst på fordørene. Disse indikerer
batterinivået, og dermed er det mulig å se statusen allerede før man setter seg
inn i bilen.

Den er også klar for selvkjørende teknologi, og plattformen
åpner for kameraer og slike ting rundt hele bilen.

På innsiden er det en slags åpent miljø, og det er også mulig å rotere forsetene rundt slik at det blir hjemmehyggelig også i bilen.

En annen ting Hyundai viser fra med 45 er en ny
infotainmentløsning, hvor dette også kan betjentes via et
projeksjonsgrensesnitt som erstatter den vanlige berøringsskjermen.

Hyundai sier ingenting om ytelser eller drivverket, men
dette er altså en elbil som skal vise retningen til den sørkoreanske produsenten.

Her er flere bilder av Hyundai elbilkonsept 45:

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter