Elektriske Up dobler rekkevidden

I kjølvannet av lanseringen av ID. 3 dobler nå Volkswagenrekkevidden på den aller minste elektriske modellen, e-Up.


For Volkswagens del handler det aller meste nå om ID. 3, bilen
som signaliserer starten på en ny elektrisk æra for verdens nest største bilprodusent.

Men tyskerne lar selvsagt ikke de nåværende elbilene seile
sin egen sjø, og nå får også minstemann i Volkswagen-familien en aldri så liten
oppgradering.

Eller skal vi si stor?

For Volkswagen er ikke snauere enn at de nesten dobler batteriet
til e-Up, fra 18,7 kWh og til 32,3 kWh.

De gir selvsagt et stort utslag på rekkevidden.

I dag ligger den en plass på rundt 130 kilometer, godt nok
for en bybil, men også smalt nok til å skremme bort mange potensielle kunder.

Det fikser altså den nye pakken på 32,3 kWh, for rekkevidden
spretter nå opp til 260 kilometer. Produsenten forventer et forbruk som ligger
på 12,7 kWh per 100 kilometer.

Også ladingen får seg en dytt, og tyskerne melder at den oppgarderte versjon vil kunne lades med 40 kW og dermed fylle batteriet opp til 80 prosent i løpet av 60 minutter.

Under panseret kan den kommende e-Up by på en elmotor med 81 hestekrefter, og det pusher den fra 0 til 100 km/t på 11,9 sekunder. Toppfarten for denne bybilen lyder på 130 km/t.

Volkswagen har så stor tro på den oppgarderte versjonen av
e-Up at de forventer at 5-dørsversjonen vil selge i langt større skala enn den
nåværende modellen.

Dagens e-Up starter på drøyt 180.000 kroner, men hva den
oppgraderte modellen ender på er foreløpig ikke klart.

Leveringene skal etter planen starte i januar, og blir
dermed en fin oppvarmning til modellen som kommer til sommeren. Ja, vi snakker
selvsagt om ID. 3.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter