Annonse
Hjem Elbiler Hyundai og Kia inn i lynlade-nettverk

Hyundai og Kia inn i lynlade-nettverk

Hyundai og Kia går inn i Ionity som bygger et lynlader-nettverk gjennom hele Vest-Europa.

Porsche har en interessant bil på gang. Ikke nødvendig for at Taycan er en ny elbilmodell, for slike kommer det mange av i tiden framover.

Det interessante med Taycan er den benytter seg av 800 volt, mot 400 volt som er standarden i dag. Det er viktig når det kommer til ladehastigheten, en av de tingene som gjør at mange er skeptiske til elbiler.

Ionity er en av de som bygge ladenettverk for biler med 800 volt, altså slike som Taycan. Og det er heller ikke så rart.

Bak dette ladestasjonselskapet finner vi nemlig en rekke store bilmerker, inkludert Porsche, som dermed også er Volkswagen-gruppens representant. De tre resterende partnerne er Daimler, BMW-gruppen og Ford.

Saken fortsetter under Annonsen

Det åpner for elbiler fra merker som Mercedes, Volkswagen, BMW, Audi, Skoda, Seat, Smart, Mini og Ford, og vi må kunne forvente at framtidige elbiler fra disse også kan utnytte ladehastigheten til Ionity til det fulle.

Og nå har Ionity fått nok en stor partner.

Hyundai-gruppen med merkene Hyundai og Kia går nemlig inn i Ionity, og får en lik andel som de fire andre partnerne.

‒ Vår deltakelse i dette selskapet bekrefter konsernets forpliktelse til framtidig elektrisk mobilitet, sier Thomas Schemera, konserndirektør og sjef for produktdivisjonen i Hyundai Motor Group.

‒ Jeg er trygg på at vårt arbeid med Ionity vil åpne en ny epoke med høyhastighetslading, der ladingen vil være helt sømløs og enda enklere enn å fylle bensin eller diesel.

De har også konkrete planer for hvordan de vil utnytte det raske ladenettverket, og fra 2021 vil elbilene fra Hyundai og Kia være utstyrt med 800 volts ladesystemer slik at de kan utnytte den maksimale ladekraften på 350 kilowatt.

Det er kanskje ikke rart Hyundai og Kia vil være med i denne gruppen, for Ionity har voldsomme ambisjoner.

De vil teppelegge Vest-Europa med slike lynladere, og det skal i teorien være mulig å kjøre fra Norge i nord til Spania i sør kun ved å stoppe på slike stasjoner.

Planen er totalt 400 stasjoner plassert rundt 120 kilometer fra hverandre, og de er godt i gang.

Tidligere i sommer ble Ionity-stasjon nummer 100 åpnet, og det skjedde, selvsagt, i Norge. Den milepælen ble rundet i Rygge i Østfold, og denne byr på seks ladepunkter med en teoretisk ladehastighet på 350 kW via Combined Charging System (CCS). Stasjonene er også klargjort for ytterligere seks ladepunkter, og kan utvides til 18 HPC-punkter.

Dagens «hurtigladestasjoner» byr i stor grad på 50 kW, men en stasjon med sju ganger større kapasitet kan senke ladetiden opp til 80 prosents batterikapasitet ned til kun 10-15-minutter avhengig av batteriets størrelse.

Men framtiden kan gi oss raskere lading enn 350 kW.

Blant annet er Porsche og BMW med på et annet prosjekt kalt FastCharge, og disse tester nå ut stasjoner som kan by på 450 kW. Selskapet satte opp sin første teststasjon i Tyskland sent i fjor, men enn så lenge er FastCharge kun på prosjektstadiet.

Det er altså ikke Ionity, og som du kan se av dette kartet er det allerede et bra antall slike stasjoner i Sør-Norge.

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Annonse

Bil24 på sosiale medier

1,636FansLik
52FølgereFølg
75FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker