Bobla var ikke død!

Kongen er død; lenge leve kongen. Nå får Volkswagen Boblefornyet energi!


En konge dør som kjent aldri, og det gjelder åpenbart også Volkswagen Boble. De første slike ble faktisk laget før krigen, men bare for noen få uker siden rullet det aller siste eksemplaret av ikonet ut av rullebåndet i Mexico.

Og det var det.

Trodde alle.

Vel, i prinsippet er den faktisk død. Det kommer ikke flere
nye modeller av bilen som på engelsk er kalt Beetle, men nå blir det morsomt
nok mulig å puste nytt liv i de gamle sjarmørene.

Volkswagen er som kjent veldig opphengt i elbiler for tiden,
og det inkluderer ikke bare nye modeller som ID. 3. Den tradisjonelle Golfen
kommer også som en ren elbil i form av e-Golf, og det gjelder også den aller
minste modellen merket kan by på ‒ Up.

Den kommer som e-Up, og dette gir nå også nytt liv til gamle
Bobler.

For Volkswagen Group Components har nemlig et partnerskap
med selskapet eClassics, og disse har nå fått tilgang på den elektriske
drivlinjen til e-Up. Dette inkluderer både batteridelen og girkassen med ett
eneste gir.

‒ Den elektrifiserte Bobla kombinerer sjarmen til vår
klassiske bil med framtidens mobilitet. Innovative e-komponenter fra Volkswagen
Group Components ligger under panseret, og vi jobber med dem for å
elektrifisere historisk viktige kjøretøyer i en emosjonell prosess, sier
styremedlem Thomas Schmall i VW Group Components.

Det han sier er altså at det kommer løsninger til andre
historiske modeller også, som for eksempel Porsche 356 ‒ Porsches første
modell. Wow!

Men tilbake til Bobla.

Det å elektrifisere en Boble gjør også at vekten øker, og den
lander nå på 1.280 kilo. Men antall krefter øker også, og med elektriske 82
hestekrefter går det virkelig unna ‒ til å være en Boble.

Den skal klare 0-50 km/t på 4 sekunder, og 0-80 km/t på rett
over 8 sekunder. Det er lynraskt om vi sammenligner med Type 1 fra 1950-tallet.
Den gang hadde motoren 34 hk, og 0-100 km/t gikk på … 27,5 sekunder!

Toppfarten er også mer enn akseptabel, faktisk 150 km/t. Så
det er helt klart mulig å miste lappen bak rattet på en slik.

Det er jo mye snakk om rekkevidde og ladetid når det kommer
til elbiler, og e-Boble er ikke en du tar på de aller lengste turene ‒ om du
ikke har veldig god tid.

Rekkevidden er oppgitt til en plass rundt 200 kilometer,
mens det skal være mulig å lade den opp til 150 kilometers rekkevidde på rundt
en time.

Ikke ille, og mer enn godt nok om den skal luftes i
nærområdet.

‒ Vi er stolte over at Volkswagen Group Components fikk det
showet ut på veiene med dette prosjektet. Vi ser også fram til å se mange
e-Bobler på veiene ganske så snart, melder Dennis Murschel og Martin Acevedo
hos eClassics.

Og det gjør vi også, for uansett hva som er under panseret
på en historisk Boble blir man i godt humør av å se den.

Så sjekk ut denne bildeserien og smil til verden!

Les også:

Les mer om:

Nyheter