Cupra med spenstig konsept

Etter først å ha gitt oss noen små glimt, viser Cupra nåfram det elektriske konseptet kalt Tavascan.


Cupra er et av de aller ferske merkene i Europa, og at de
har store ambisjoner viser det siste konseptet. For her kombinerer de nemlig
både SUV og elbil, noe som fort kan bli en vinnerformel i framtiden.

Det er ventet at markedet for slike biler vil øke med 15
prosent hvert eneste år, og det spanske merket har åpenbart lyst til å sikre
seg noen av disse andelene.

Cupra er et dattermerke av Seat, som igjen er medlem av den
store Volkswagen-gruppen (VAG). Og det nye merket som skal fokusere på litt mer
eksklusive og sterkere biler har fått låne VAG-plattformen MEB til å bygge elbil-konseptet.

Dette er plattformen for eksempel Volkswagen-merket selv skal
bruke, og den kommende ID. 3 er blant de kommende modellene som er bygd opp på MEB-plattformen.

Det gir konseptmodellen Tavascan en batteripakke på 77 kWh under
gulvet med en rekkevidde opp mot 450 kilometer, og ikke minst er denne en
ganske så sterk elektrisk utgave.

Tavascan er nemlig utstyrt med to elmotorer og dermed 4-hjulsdrift,
og den totale effekten er opplyst til å være 306 hestekrefter.

Hva dette betyr for ytelsen til den elektriske firedørs
SUV-modellen vet vi ikke helt sikkert, men den skal iallfall klare 0-100 km/t
på under 6,5 sekunder.

Og den ser jo faktisk ganske så sportslig ut også.

Cupra er også den avdelingen som står bak racerbilene til
Seat, og de har allerede god erfaring med elektriske sådanne.

‒ Foruten Cupra Formentor, som blir lansert i 2020 sammen
med to andre høyytelses ladbare hybrid-modeller, har vi allerede vist at vi
håndterer teknologien med den helelektriske Cupra e-Racer, sier administrerende
direktør Wayne Griffiths.

‒ Med det helelektriske Cupra Tavascan-konseptet tar vi denne
visjonen ut til gatene, og viser at ytelsesbiler kan elektrifiseres.

De moderne ytre linjene finner også veien inn i bilen, hvor Cupra har satt inn fire single bøtteseter og et ganske så rent dashbord hvor to skjermer dominerer ‒ et 12,3-tommers for instrumentpanelet og en skjerm på 13 tommer for infotainment.

Cupra har også vært smarte nok til å integrere høyttalere og
mobilkontakter i selve setene, noe som både sparer plass og forenkler ting for
de som er i bilen.

Seat opplyser at Cupra Tavascan Electric Concept faktisk er
ment for framtiden, og at den får premiere under Frankfurt Motor Show senere
denne måneden.

Når de eventuelt kommer med denne eller en lignende utgave sier de foreløpig ingenting om.

Her er flere bilder av Cupra Tavascan:

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter