- Annonse -
HjemNyheterNy hybrid fra Peugeot med solid rekkevidde

Ny hybrid fra Peugeot med solid rekkevidde

Også Peugeot lager ladbare hybrider som bikker 50 kilometer med god klaring.

Strengt tatt burde de moderne ladbare hybridene (PHEV) også hatt rabatter slik som nullutslippsbilene, for meningen er vel å oppfordre bilister til å gå over til mer miljøvennlige alternativer?

- Annonse -

Men i dag skilles det ikke mellom ladbare hybrider og bensinbiler i for eksempel bommen, endog de nye PHEV-modellen nesten uten unntak ruller over 50 kilometer på elektrisk kraft.

De kan altså fungere fint som rene elbiler i hverdagen, og spesielt om de har geo-teknologi som gjør at de automatisk kjører elektrisk i visse områder ‒ for eksempel innenfor ring 3 i Oslo. For å komme inn der må de i dag punge ut med 28 kroner i rushtiden, akkurat det samme som en ren bensinbil.

Men slike biler blir altså snytt for eventuelle «miljø-rabatter, uansett om de fungerer som en nullutslippsbil.

En slik bil er den nye PHEV-modellen 3008 GT Hybrid4, det siste hybridtilskuddet på Peugeot-stammen.

- Annonse -

Denne er nå ferdigtestet i henhold til WLTP-standarden, og har dermed fått en bekreftet elektrisk rekkevidde.

Og, som mange andre nye plugg-hybrider, imponerer den på rekkevidde og utslipp.

Peugeot 3008 GT Hybrid4 kan nemlig kjøre 59 kilometer helt uten utslipp takket være et batteri på 13,2 kWh, og det sender snittutslippet rett ned i bakken. Faktisk er CO2-utslippet kun på 29 g/km, og dette henger som kjent sammen med forbruket.

Dette tilsvarer et snittforbruk på 0,13 liter, og vi snakker altså om en relativt stor modell med tre motorer, 300 hestekrefter og 4-hjulsdrift her. Hvem hadde drømt om det for bare noen år siden?

- Annonse -

3008 er i utgangspunktet en populær modell, og Peugeot har solgt over 700.000 slike siden den ble introdusert i 2016. Den er ifølge den franske produsenten også den segmentledende modellen i flere land.

Nå løfter altså Peugeot 3008 opp til en ny dimensjon, og tallene til GT Hybrid4 er altså ganske så imponerende.

GT-modellen kommer med en PureTech-motor med 200 hestekrefter, en elmotor foran som yter 110 hk samt en elmotor bak på 112 hk.

Den totale effekten kalt systemeffekt er på 300 hk, og kombinert med en 8-trinns automatkasse og 4-hjulsdrift klarer den 0-100 km/t på 5,9 sekunder. Nesten som en ekte GT.

Hjemmeladingen er også ganske kvikk, og ifølge Peugeot Norge lades batteriet opp på 1 time og 45 minutter via normalladeinntaket på 7,4 kW.

Denne heter altså 3008 GT Hybrid4, og kommer dermed kun i utstyrsnivået Peugeot kaller GT Line. Det betyr ting som seter trukket i Alcantara og pyntelister i eik, og den siste versjonen av ADAS, kjørerassistent-teknologi som den nye 508 introduserte.

Prisen er enn så lenge ikke kjent, men de som venter noe får også et billigere alternativ de kan velge mellom.

For noen måneder etter at Peugeot har lansert denne kommer det også en versjon med 2-hjulsdrift med en PureTech-motor på 180 hk og en elmotor foran på 110 hk.

Produsenten sier at de allerede har åpnet for bestillinger av Peugeot 3008 GT Hybrid4 i Frankrike, og resten av Europa skal følge etter i oktober.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Dette er Ken Blocks nye leketøy, en helelektrisk Audi S1 e-tron quattro. (Fotos: Audi)

Ken Blocks særs spesielle Audi e-tron er klar

Stuntfører Ken Block går elektrisk i en ny serie kalt Electrikhana, og han har litt av en elbil på...
Bilene er i ferd med å vokse ut av dagens parkeringsplasser. (Foto: Bil24)

Bilene vokser ut av parkeringsplassene

Størrelsen på parkeringsplasser tar utgangspunkt i eldre biler, og nå skal regelverket gjennomgås. Resultatet blir mest sannsynlig bredere parkeringsplasser. Bilene...
Dårlige veier kan sette førerassistentene ut av spill. (Fotos: NAF)

Moderne støttesystemer slås ut av dårlige norske veier

På enkelte strekninger er veistandarden så dårlig at den til og med setter de livsviktige førerassistentene i moderne biler...
De første helt førerløse robotaxiene i Kina er nå på plass. (Fotos: Baidu)

Første førerløse robotaxier i Kina

Et lite steg for Baidu, et stort sprang for bilverden? Se video. Mange selskaper og bilprodusenter utvikler selvkjørende biler, og...
Nico Rosberg har fått den aller første kundebilen av Rimac Nevera, kanskje aller verdens råeste serieproduserte bil. (Fotos: Rimac)

Rosberg fikk utlevert første Rimac Nevera

Hva er mer passende enn at en formel 1-verdensmester får det første eksemplaret av kanskje verdens raskeste serieproduserte bil?...
Nio Norge åpner sin andre batteribytte-stasjon i neste uke, og denne befinner seg i Vestby rundt fire mil sør for Oslo. (Fotos: Nio Norge)

Nio åpner sin andre batteribytte-stasjon

Den andre byttestasjonen i Norge, og dermed også i Europa, blir i Vestby rundt fire mil fra Oslo i...
Dette er en helt unik Ford Mustang 1964-modell. (Fotos: Ringbrothers)

En helt ny Ford Mustang 1964-modell

Ringbrothers tar modifisering av eldre biler et hakk lenger enn de fleste, noe denne unike, nye 58-åringen er et...
Porsche har faktisk laget en toppløs Cayenne, men da mener vi også én! (Fotos: Porsche)

Her er den toppløse Porsche Cayenne, men…

Det finnes kun denne ene utgaven, og den kan ikke en gang kjøres på veiene. Porsche tok svært så seriøst...
Ladehybriden Lexus NX byr på mer elektrisk rekkevidde enn det bilmerket selv oppgir. (Fotos: Nybiltester)

Prøvekjørt Lexus NX 450h+ F Sport S

Den ladbare hybriden NX 450h+ går langt elektrisk, den har lavt forbruk på langtur og er svært komfortabel å...
Mercedes har den viktigste historien i bilindustrien, og viser deler av den fram. (Fotos: Mercedes)

Historien bak disse viktige Mercedes-bilene

Fra bilverdens aller første automobil til den berømte Mercedes-Benz SSKL Avus racerbilen. Les historien om noen særs viktige historiske...
Aksel Lund Svindal debuterer i rallycross, og det gjør han i selveste Hell. (Fotos: Red Bull)

Svindal med en helsikes rallycross-debut

Aksel Lund Svindal byttet først ut alpinskiene med asfaltracing. Neste utfordring blir rallycross, og det under selveste Hell-runden. Se...
Ferrari Testa Rossa J er en 75 prosent elektrisk replika av bilen som herjet på racerbanene på slutten av 1950-tallet. (Fotos: The Little Car Company)

Verdens kuleste elbil for junioren?

En 75 prosent stor Ferrari 250 Testa Rossa som når 80 km/t? Ja, takk. Det gjelder alltid å overgå seg...
Rekkverk er viktige for trafikksikkerheten, men de kan også være potensielle farer om de ikke er montert riktig. (Fotos: Trafikksikkerhetsforeningen)

Feilmontert rekkverk er livsfarlig

Dybdeanalyser viser at feil og mangler ved rekkverk er vurdert til å ha medvirket til skadeomfanget i hele 16...
Bacalar er Bentleys mest eksklusive modell i moderne historie. (Fotos: Bentley)

Ultra-eksklusive Bentley Bacalar snart i mål

Bentleys aller mest eksklusive modell i moderne historie er snart i mål, og det setter et dusin kunder sikkert...
100.000 robotklippere skal «synge» bursdagssangen til en ensom robot langt oppe i himmelen. (Fotos: Husqvarna)

100.000 robotklippere skal «synge» bursdagssangen

Verdens mest ensomme robot skal feires med et svært så uvanlig kor. Se video. «Et lite steg for mennesket, et...

1 kommentar

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her