Annonse
Hjem Nyheter Ny hybrid fra Peugeot med solid rekkevidde

Ny hybrid fra Peugeot med solid rekkevidde

Også Peugeot lager ladbare hybrider som bikker 50 kilometer med god klaring.

Strengt tatt burde de moderne ladbare hybridene (PHEV) også hatt rabatter slik som nullutslippsbilene, for meningen er vel å oppfordre bilister til å gå over til mer miljøvennlige alternativer?

Men i dag skilles det ikke mellom ladbare hybrider og bensinbiler i for eksempel bommen, endog de nye PHEV-modellen nesten uten unntak ruller over 50 kilometer på elektrisk kraft.

De kan altså fungere fint som rene elbiler i hverdagen, og spesielt om de har geo-teknologi som gjør at de automatisk kjører elektrisk i visse områder ‒ for eksempel innenfor ring 3 i Oslo. For å komme inn der må de i dag punge ut med 28 kroner i rushtiden, akkurat det samme som en ren bensinbil.

Men slike biler blir altså snytt for eventuelle «miljø-rabatter, uansett om de fungerer som en nullutslippsbil.

Saken fortsetter under Annonsen

En slik bil er den nye PHEV-modellen 3008 GT Hybrid4, det siste hybridtilskuddet på Peugeot-stammen.

Denne er nå ferdigtestet i henhold til WLTP-standarden, og har dermed fått en bekreftet elektrisk rekkevidde.

Og, som mange andre nye plugg-hybrider, imponerer den på rekkevidde og utslipp.

Peugeot 3008 GT Hybrid4 kan nemlig kjøre 59 kilometer helt uten utslipp takket være et batteri på 13,2 kWh, og det sender snittutslippet rett ned i bakken. Faktisk er CO2-utslippet kun på 29 g/km, og dette henger som kjent sammen med forbruket.

Dette tilsvarer et snittforbruk på 0,13 liter, og vi snakker altså om en relativt stor modell med tre motorer, 300 hestekrefter og 4-hjulsdrift her. Hvem hadde drømt om det for bare noen år siden?

3008 er i utgangspunktet en populær modell, og Peugeot har solgt over 700.000 slike siden den ble introdusert i 2016. Den er ifølge den franske produsenten også den segmentledende modellen i flere land.

Nå løfter altså Peugeot 3008 opp til en ny dimensjon, og tallene til GT Hybrid4 er altså ganske så imponerende.

GT-modellen kommer med en PureTech-motor med 200 hestekrefter, en elmotor foran som yter 110 hk samt en elmotor bak på 112 hk.

Den totale effekten kalt systemeffekt er på 300 hk, og kombinert med en 8-trinns automatkasse og 4-hjulsdrift klarer den 0-100 km/t på 5,9 sekunder. Nesten som en ekte GT.

Hjemmeladingen er også ganske kvikk, og ifølge Peugeot Norge lades batteriet opp på 1 time og 45 minutter via normalladeinntaket på 7,4 kW.

Denne heter altså 3008 GT Hybrid4, og kommer dermed kun i utstyrsnivået Peugeot kaller GT Line. Det betyr ting som seter trukket i Alcantara og pyntelister i eik, og den siste versjonen av ADAS, kjørerassistent-teknologi som den nye 508 introduserte.

Prisen er enn så lenge ikke kjent, men de som venter noe får også et billigere alternativ de kan velge mellom.

For noen måneder etter at Peugeot har lansert denne kommer det også en versjon med 2-hjulsdrift med en PureTech-motor på 180 hk og en elmotor foran på 110 hk.

Produsenten sier at de allerede har åpnet for bestillinger av Peugeot 3008 GT Hybrid4 i Frankrike, og resten av Europa skal følge etter i oktober.

Les også:

1 kommentar

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Annonse

Bil24 på sosiale medier

1,636FansLik
52FølgereFølg
75FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker