Macan med et siste vink til bensinfolket

Sterkere, raskere og med et sete som kan justeres på 18(!)måter. Porsche gir nå en siste hilsen til bensinfolket med en splitter ny MacanTurbo, for den populære SUV-modellen skal nemlig bli helelektrisk.


Du tror kanskje 911 er den viktigste modellen til Porsche?
Den er riktignok det aller største ikonet, men en slik status gir ikke
automatisk mye penger i kassa.

Den aller viktigste økonomiske modellen for den tyske
sportsbilprodusenten er en SUV, nemlig Macan.

Dette er lillesøsteren til Cayenne, og hver tredje bil Porsche
solgte i fjor var faktisk en Macan. Tyskerne kvitterte ut 86.031 eksemplarer av
SUV-modellen, mens det totale salget i 2018 endte på 256.255 biler. Legenden 911
sto for 35.573 av disse.

Så Macan er per i dag den aller viktigste modellen til
Porsche, og de tok da også svært seriøst på oppgaven da de lanserte en oppdatert
versjon av den minste SUV-modellen i fjor.

Bilen ble ganske så ny både på utsiden og innsiden, og
Porsche spanderte også på ny teknologi som skal løfte denne inn i de moderne tidene.

Porsche fulgte raskt opp med en litt sterkere Macan S, og
dumpet like godt dieselmotoren som et alternativ. Det var et forvarsel på hva
som skal komme.

For Porsche har også planer om å dumpe bensinmotoren som et
alternativ.

Ja, det betyr at Porsches aller mest populære modell faktisk
blir helelektrisk i framtiden. De gambler altså stort med den største
suksessen.

Men før den tid har altså Porsche nå lansert den tredje versjonen av «nye» Macan, nemlig toppmodellen med den berømte Turbo-benevnelsen bak navnet.

Det viktigste for en slik modell er selvsagt motoren, så la oss
ta den med en gang.

Porsche har gitt Macan Turbo en ny 2.9-liters 6-sylindret biturbo som kan skryte av 440 hestekrefter, noe som er 10 prosent flere hk fra en motor som er 20 prosent mindre enn forgjengeren (3.6-liters med 400 hk).

Dreiemoment er også økt til 550 Nm mellom 1.800-5.600 r/min.

De har også optimert ting som chassis, oppheng og bremser, så
den bør fungere godt også rundt en bane.

Og går man også for pakken som heter Sport Chrono Package gir alt dette gode resultater på akselerasjonen. 0-100 km/t går i så fall unna på 4,3 sekunder, tre tiendedeler raskere enn den gamle Macan Turbo. Toppfarten økes også med 4 km/t opp til 270 km/t.

Den skiller seg også ut fra de litt svakere søsterversjonene med blant annet større luftinntak, nye sideskjørt, 20-tommers felger og en dobbelvinget bakspoiler.

På innsiden legger man raskt til at GT-rattet (ekstrautstyr)
er inspirert av 911, men det man kanskje legger merke til aller best er den nye
10,9-tommers skjermen som Macan Turbo kommer med.

Ja, nevnte vi at setet kan justeres på 18 forskjellige måter? For det kan det.

Og på skjermen kan du trykke deg fram til innstillingene for lydanlegget, for det er ikke småtterier Porsche har montert inn. Turbo-versjonen kommer nemlig med et Bose-system med 14 høyttalere og surround-lyd med en effekt på 665 watt, så her er det mulig å spille «Turbo Lover» av Judas Priest for hele nabolaget. Det hadde vært noe!

Porsche er altså på vei inn i den helelektriske alderen, og
har store forventninger til elbil-modellen Taycan som får premiere under
Frankfurt Motor Show neste måned.

Og allerede i juni i fjor, på samme tid som de annonserte
den oppgraderte Macan, bestemte de seg for at den modellen skal følge i
hjulsporene til Taycan.

Men den skal ikke bygges på elbil-plattformen til
Volkswagen-gruppen kalt MEB, men på en som Porsche og Audi har utviklet kalt PPE
som også Taycan er bygd på. Audi skal også benytte denne til den mer sportslige
e-tron GT.

Om Macan Turbo blir den aller siste nye Macan-modellen med
bensinmotor vet vi ikke, men i så fall tar de iallfall adjø til bensinfolket på
en skikkelig måte.

Les også:

Les mer om:

Nyheter