Nye Golf nærmer nå seg

Volkswagen har innledet den avsluttende testfasen av dennye generasjonen av Golf.


For 45 år siden skjedde det noe som ble svært viktig for
Volkswagen. De slet med å finne en verdig arvtaker til folkebilen Bobla, en
modell som hadde mistet vinden den en gang hadde i seilene.

Men de hadde et lovende konsept på gang.

Det var en virvelvind av en bil, eller skal vi si golfstrøm?
En av teoriene er nemlig at konseptet de hadde på gang var oppkalt etter Golfstrømmen,
ettersom andre modeller som Jetta (jetstrøm på tysk) og Passat (passatvind) har
fått vindfulle navn.

Det var altså Golfen, som ved lansering i 1974 kom som både en
2-dørs og 4-dørs og med plass til fem personer.

Bilene hadde forhjulsdrift, og var enten utstyrt med en manuell
4-trinns girkasse som standard eller en 3-trinns automatkasse.

Under panseret var det to alternativer, en 1.1-liters motor
med 50 hestekrefter og en 1.5-liters med 70 hk. Toppfarten var på 140 km/t for minstemann,
og 160 km/t for toppmodellen.

Siden den første Golfen ble levert, ganske så nøyaktig 45 år
siden (5. august 1974), har bilen blåst rundt i verden som den reneste tornadoen.

Per i dag er det solgt mer enn 35 millioner slike biler, og
det finnes kun en modell som kan matche det ‒ verdens mestselgende bil Toyota Corolla.

Volkswagen har oppgradert bilen med seks nye generasjoner siden 1974, noe som betyr at dagens modell er den 7. generasjon kalt Mark 7.

Denne begynner også å dra på årene, og har rukket å bli sju år.
Og som vi vet har utviklingen skutt fart i løpet av denne perioden, så om ikke
Golfen skal lide skjebnen som Bobla må den snart komme i ny generasjon.

Og Volkswagen har da også planer om å blåse nytt liv i 45-åringen,
og en ny generasjon nærmer seg nå med stormskritt.

Den skal ifølge produsenten bli helt ny, både når det kommer
til design og teknologi.

Volkswagen vil fortsatt ikke vise oss den nye modellen uten kamuflasjedesign, men det ingen tvil om at den får et skarpere design enn tidligere.

Den får også flere nye førerassistenter, og blir til dels
selvkjørende i gitte situasjoner. På innsiden satser tyskerne ikke overraskende
på ny teknologi og nettbaserte tjenester, og den blir som de fleste nye biler i
dag digitalisert.

Det er også ventet at 8. generasjon Golf kommer med
mildhybridløsninger samt som en ladbar hybrid, men en ren e-Golf er etter alle
solemerker uaktuelt.

For innen den nye Golfen kommer har Volkswagen lansert sin
første rene elbil i ID.-serien, nemlig ID. 3. Dette er ID.-familiens svar på
Golf, og har da også stort sett de samme dimensjonene.

Og Volkswagen-sjefene drømmer nok om at ID. 3 skal gjøre det
samme som Golf gjorde i 1974, nemlig at den tar over stafettpinnen til en ekte
folkebil.

Det blir en kamp mellom strømmen og Golfstrømmen.

Begge to blir iallfall lansert i løpet av den nærmeste
tiden, så får tiden vise om de gamle fortsatt er eldst.

Les også:

Les mer om:

Nyheter