Her er forløperen til Countach

Se nøye på denne bilen. Alfa Romeo Carabo er faktisk forløperentil selveste Lamborghini Countach.


Historien rundt det oppsiktsvekkende Carabo begynner med den
berømte Alfa Romeo 33 Stradale, en av verdens aller første superbiler.

Alfa ville løfte racerbilene sine fra banene og ut til de
vanlige veiene, og bestemte seg for å lage 50 utgaver av racerbilen Tipo 33 som
også var gatelovlige (på italiensk stradale).

-->
Men dette er italienske bilprodusenter det er snakk om, så
ting gikk selvfølgelig ikke helt etter planen.

Uansett så klarte Alfa å få satt sammen 18 biler, og 33
Stradale skilte seg fra andre sportsbiler med med sin lettvekt fiberkropp skulpturert
av den store mesteren Franco Scaglione, en 90-graders midtmontert V8 og et innovativ
rør-chassis.

Det var ut av dette chassis en annen stor italiensk designmester, Marcello Gandini, bygde et helt sjukt konsept. Carabo, forløperen til kanskje den største plakatbilen som har eksistert ‒ Lamborghini Countach.

Det var de berømte bilbyggerne hos Bertone som bygde bilen i
1968, fire år etter at de hadde kastet seg over en Alfa Romeo Giulia TZ og
gjort den om til konseptet Canguro.

Carabo, døpt av alle ting etter løpebiller (carabidae), har et så oppsiktsvekkende design at det nesten ikke er til å tro.

Fronten er knivskarp, den totale høyden er under én meter,
og de aerodynamiske linjene er verdig et hypermoderne jagerfly.

Frontlyktene er slått ned når de ikke er i bruk, og det er
selvsagt måkevingedører.

Bakruten er dekket av det som kan minne om persienner, og bakparten
ser ut til å være fliselagt.

Det hele er ellevilt, som du kan se av bildeserien lenger ned.

Konseptet designet av Gandini ble vist fram under Paris Motor Show 1968, og 50 år senere fikk franskmennene et nytt blikk på den berømte bil(l)en under helgens Concours d'Elegance 50 kilometer fra Paris.

Så hvordan ble den en forløper til Countach da?

Jo, i 1971 ville Lamborghini svare sine sportsbil-konkurrenter,
og viste fram et helt nytt konsept kalt Lamborghini LP500 under Genève Motor
Show. Da var den allerede vist fram under Torino Motor Show i 1970 under navnet
Lancia Stratos Zero.

Det tok deretter litt tid, men i 1974 kunne Lamborghini
endelig begynne å selge bilen som da het Countach.

Og hvem sto bak designet til Stratos Zero og LP500? Jepp,
den godeste Gandini.

Han hadde tonet ned det villeste fra Carabo, men det
designmessige utgangspunktet var altså en løpebille av en bil.

Her er flere bilder av bilen du aldri har sett maken til,
Alfa Romeo Carabo:

Les også:

Les mer om:

Nyheter Ikoner