Her er konseptet av en ny Citroën C5 Aircross som også skal komme som en elbil. (Fotos: Citroën)

Her er elektriske Citroën C5 Aircross

Citroën viser fram den kommende C5 Aircross som et konsept under Paris Motor Show, og produksjonsutgaven skal være på plass allerede i midten av neste år.


Det store Paris Motor Show er i gang, og før denne åpnet dørene oppsummerte vi hva de fire store franske merkene ville vise fram. For dette showet er selvsagt ekstra viktig for disse.

For Citroëns del inneholdt oppsummeringen intet mindre enn fire verdenspremiere, og det inkluderte nye C4, C4 X og en helt ny Ami. Alle disse hadde vi bilder av.

-->
Den fjerde, en ny og også elektrisk C5 Aircross, måtte vi kun ty til tekst. Men nå er utstillingen i gang og det skal iallfall ikke stå på bildene. Vi har intet mindre enn 27 bilder av bilen, så nå kan du endelig få se bilen i sin fulle glans.

Nå er denne et konsept av den kommende Citroën C5 Aircross, men det franske merket understreker at den er 95 prosent lik den bilen som går inn i masseproduksjon. Her bør man altså få et godt inntrykk av den nye elbilen.

Slik ser Citroën C5 Aircross-konseptet ut:

Målet for Citroën er å kombinere det enkle med masse plass, så her er det stramme linjer som skal bane vei for en effektiv elektrisk SUV. De litt mer høyreiste elbilene sliter som kjent litt med å få til en effektiv aerodynamikk, men C5 Aircross-konseptet har noen triks på lur. En «kokong på fire hjul» skal bane vei for både plass og effektivitet.

Og bare så det er sagt. Citroën planlegger tre utgaver av nye C5 Aircross ‒ forbrenningsmotor, hybrid og helelektrisk.

Dette er altså en SUV som skal inn i det aller heteste segmentet, og er 4,65 meter lang og har en høyde på 1,66 meter. Til sammenligning er Tesla Model Y 4,75 meter lang, og Volkswagen ID.4 strekker seg 4,58 meter i lengde. C5 Aircross plasserer seg altså mellom disse to populære elbilene.

Rent designmessig sier Citroën at de har kombinert slanke linjer med kraftfulle skuldre, og dette skal skape en balanse mellom eleganse og energi. Ettersom Citroën har fokusert på innvendig plass retter nye C5 Aircross seg også mot familier.

Trenden for nye SUV-modeller har vært at de ser ganske like ut, men dette er nå i endring. Citroën har vist vei med flere av sine nye modeller, og C5 Aircross løfter utviklingen videre.

Hadde man fjernet Citroën-logoen på grillen hadde nok flere slitt med å se at dette faktisk er en Citroën, selv om selve grunndesignet foran er det samme som for eksempel nye C3 Aircross.

Konseptet er utstyrt med en litt mer unik vertikal front, og ingen fare ‒ logoen i midten vil helt sikkert overleve videre til produksjonsbilen. 

Foran er det også ny trepunkts lyssignatur, og dette skal ifølge Citroën gi bilen et bredt og moderne uttrykk. Bak er den også litt unik, og der dominerer noen røde smale lykter kalt Light Wings kombinert med sorte felt. Også bak har designere hatt fokus på å optimalisere luftstrømmen.

C5 Aircross-konseptet med sine nye proporsjoner og innovasjoner skal altså brøyte vei for enda mer komfort og funksjonalitet, og Citroën melder også om en innside designet som et avslappende lounge-område.

Bilen som blir Citroëns aller første modell basert på STLA Medium-plattformen til Stellantis er enn så lenge planlagt for sensommeren neste år, så selv om nye og elektriske C5 Aircross fortsatt er et konsept bør ikke elbilen være altfor langt unna.

Og for å bøte på at vi ikke hadde bilder av C5 Aircross Concept i saken om de franske premierene under Paris Motor Show, knaller vi til med et par tiltalls nå. Kos deg med disse:

Les også:

Debatt