Vi har tidligere kalt Fiat 500 en tidløs sjarmør, og det
står vi fortsatt for. Modellen ble introdusert så langt tilbake som i 1957, og
ble nærmest umiddelbart en klassiker i bybildet rundt om i verden. Siden har Fiat kjørt på med nye generasjoner, men det
viktigste spranget tok de i 2007 med en helt ny versjon av Fiat 500.
helt ny modell. Fiat har returnert til Torino hvor den originale 500 ble
produsert, og den tredje generasjonen av denne blir også den første modellen fra
Fiat Chrysler Automobiles (FCA) som blir helt og fullt elektrisk. Og Fiat satser som en gærn hopper i Holmenkollen. De har nemlig hanket inn tre legendariske samarbeidspartnere
for å vise nye Fiat 500 på en flottest mulig, nemlig motehuset Giorgio Armani,
Bvlgari med sine smykker og klokker og møbelselskapet Kartell. Men disse tre
får du ikke kjøpt. Mer om den etterpå.

mulig å frese rundt i byen i noen uker før ladekabelen må plugges i. Og når det gjøres går det greit unna også. Den er nemlig utstyrt med en hurtiglading på 85 kW, og dermed
tar det kun fem minutter til å fylle på nærmere 50 kilometer med rekkevidde.
Opp til 80 prosent bruker den 35 minutter, og det er jo ikke ille. Det er også mulig å få en veggboks med 7,4 kW som bruker litt over seks timer på full lading, og med Mode 3-kabler som åpner for en fart på 11 kW fra en offentlig lader.

de to «kjedelige» Normal og Range, men også en som heter Sherpa. Ja, etter de
som gjør grovjobben når fjellklatrere skal skryte av at de har nådd høye
topper.
og styrer diverse parametere opp til en hastighet på 80 km/t. Som en ekte sherpa
sløser den ikke med kreftene, så dette er en skikkelig øko-modus. Motoren til elbilen er på 116 hestekrefter, og klarer 0-100
km/t på respektable 9 sekunder. 0-50 km/t går unna på 3,1 sekunder, så her blir
du ikke en sinke ut av lyskryssene. Toppfarten er elektronisk sperret til 150 km/t, noe som er mer enn fort nok for norske veier.


ikke som den gærne hopperen i Holmenkollen gått på trynet med den nye 500. De
lander fjellstøtt til 20 i stil. Det er lett å se anene tilbake til 1957 også med 2020-versjonen
av den lille sjarmøren, som er 6 centimeter bredere og lengre enn forgjengeren. La Dolce Vita er kabrioleten med fire seter, mens lanseringsversjonen
heter La Prima og har sin egen stil og utstyr. Men de feirer også med tre spesialbiler, og her snakker vi
om Aramani og gjengen. Bilen til motekongen heter enkelt og greit 500 Giorgio
Armani, den til klokkeekspertene heter B.500, og møbelversjonen har fått navnet
500 Kartell. Alle disse tre skal auksjoneres bort til veldedig formål. De fleste lurer nok på Armanai-versjonen, og vi har utrolig
nok en video av den bilen. Så sjekk ut denne ekstraordinære 500: En Fiat 500 i elektrisk drakt kan nok selge bra både ut i
Europa og ikke minst her hjemme hvor den slipper unna avgifter. Hva den norske
prisen blir er ikke kjent, men internasjonalt starter den på rundt 300.000 kroner. Det er ikke superbillig, så får vi se om den likevel klarer
å sjarmere kundene. Her er flere bilder av den helelektriske Fiat 500: Les også:
- Full gass rundt e-tron
- Verdens villeste «redningsbil»
- Denne viser vei for kommende elbiler fra Renault