Opprinnelig, tror iallfall vi, skulle Porsche holde Taycan mest
mulig hemmelig fram til Frankfurt Motor Show i neste måned. Men de har selv vært så ivrig rundt
den kommende modellen at det bare har måtte vise den fram.
kjapt, men de har prøvd å kamuflere innsiden slik at de iallfall hadde noe nytt
å vise fram i Frankfurt. Men så kom nyheten om at de har
inngått en avtale med Apple som åpner for å strømme Apple Music direkte i
bilen, og det første offisielle bildet av innsiden fulgte annonseringen. I tillegg har stadig nye, og dårlige, bilder av innsiden lekket ut, så Porsche har nå sluppet flere bilder som viser deler av kupeen og stort sett hele dashbordet. Det første som slår oss er at det virker som at det er så mange symboler og skjermer at man nesten må være ingeniør for å kjøre denne. Men slik er det vel i den digitale alderen? Porsche sier selv at de er
inspirert av det originale dashbordet til 911 fra 1963, og målet har vært å
omforme dette til en digital og moderne versjon. Og en ting skal de ha, det er
stilfullt og elegant løst.
foran rattet er på 16,8 tommer, og er buet og rammeløs ‒ inspirert av moderne
mobiltelefoner. Føreren kan velge mellom fire kjøremoduser
som forvandler instrumentklyngen. Vi vet ikke hva de eventuelt heter på norsk,
så vi bruker de engelske benevnelsene:
- Classic mode: Viser de klassiske runde
instrumenter, typisk for Porsche. Turtelleren i midten er erstattet av et
kraftometer (viser kraftforbruket). - Map mode: Her erstatter kartet
kraftometeret i midten. - Full Map mode: Her tar kartet all
plassen. - Pure mode: Viser de viktigste kjøredetaljene,
som fart, trafikkskilt og navigasjon ved bruk av små piler.
berøringssoner på hver kant av skjermen, som styrer ting som lyset og chassisfunksjoner.
Derfor er skjermen også bredere enn rattet, og skal minne om den originale 911.
styrenheter samt en rund knapp hvor to kjøremoduser kan velges fra, og Porsche byr
også på et GT-ratt som blant annet åpner for enda flere kjøremoduser. I midten øverst finner vi en sentralt plassert infotainmentskjerm på 10,9 tommer, og igjen har de gått for et slags glassdesign som kan minne om moderne smarttelefoner. Skjermen på bildet er større enn
10,9 tommer, for den strekker seg helt over til passasjerdelen. Dette åpner for
at personen i passasjersetet foran også styre sin egen skjerm. Men dette er ekstrautstyr, så om
man «kun» går for standardversjonen er det 10,9-tommeren man må klare seg med.
Spørs om den i passasjersetet er fornøyd med akkurat det… Midtkonsollskjermen har effektiv fjernet de fleste fysiske knappene, vel, vi kan kanskje like godt si alle? Vi ser iallfall ingen. Også denne skjermen på 8,4 tommer
følger mobiloppskriften, noe som også gjør designet komplett. Bildet avslører for øvrig at den har
en rekkevidde på 286 kilometer med 75 prosent igjen på batteriet. I mangelen på fysiske knapper kan
du heldigvis si «Hey, Porsche», og gi den talekommandoer som den forhåpentlig
lystrer. Porsche sier at de har lagt alle
de viktigste innstillingene som raske valg, slik at det for eksempel skal være
mulig å stille inn Porsche Active Suspension Management (PASM) på en enkel og
grei måte. Skjermen gir også tilbakemeldinger
som vi kjenner igjen fra moderne smarttelefoner, noe som skal gjøre det enklere
å for eksempel justere temperaturen. Porsche har foreløpig ikke vist
noen bilder av selve kupeen, så det venter de kanskje med til Frankfurt? Men de har iallfall delt noen
tegninger som viser deler av den, og her er de sammen med det første bildet av
dashbordet de viste tidlig i forrige uke. Ja, det i forbindelse med Apple Music. Les også:
- Politikerne snyter oss for historiens råeste Mustang
- Her er den nye Audi RS 6
- Verdens største kjede saksøker Tesla