Politikerne snyter oss for historiens råeste Mustang

Ok, framtiden er her. Europeiske politikere har gått til klimakrigmot de tradisjonelle bilene, noe som gjør at vi blir snytt for historiens råesteFord Mustang.


Da Ford skulle presentere den råeste Mustangen de noensinne
har utviklet for serieproduksjon, fant de blant annet veien til Europa.

De sendte bilen, en Mustang Shelby GT500, til
Goodwood-festivalen i England, hvor publikum fikk en mintgrønnaktig versjon med
Vaughn Gittin Jr. bak rattet spinne, røyklegge og dundre gjennom løypa som utgjør
bakkeløpet.

Den skapte entusiasme.

Og bare så det er klart, det er veldig mange som er
interessert i bil. Faktisk strømmer rundt 100.000 bare til Goodwood-festivalen.

Det triste er at det mest sannsynlig var det vi i Europa
fikk se av den kommende muskelbilen fra Ford.

For EU har gått til utslippskrig mot bilene, og det kommer
stadig strengere krav som produsentene må forholde seg til. Brytes disse vanker
store bøter, noe de fleste jo vil unngå.

I desember i fjor vedtok EU-parlamentet og det europeiske
råd å stramme inn på CO2-utslippene nok en gang, og disse skal ned 37,5 prosent
mellom 2021 og 2030. Dette måles gjennom testmetoden WLTP.

Inntil 2020 vil WLTP bli kalkulert tilbake til NEDC-verdier,
men fra 2021 er det kun den nye metoden som gjelder.

Snittgrensen for nybilene blir da rundt 95 gram CO2 per
kilometer, men ettersom vekten også spiller inn vil dette variere litt fra
produsent til produsent. For eksempel forventer Mercedes at deres snittverdi vil
bli rundt 105 g/km.

2020 er ansett som et overgangsår, så EU godtar at «kun» 95
prosent av bilene er innenfor grensen det året.

Men fra 2021 er det ramme alvor, og for personbilene er
kravet en reduksjon på 31 g/km CO2 innen 2030. Dette vil mest sannsynlig gi en
utslippsgrense på mellom 59-65 g/km CO2 i 2030, men dette vil altså variere noe.

For å gjøre dette ekstra komplisert er det også en slags
kredittgreie inne i det hele i en overgangsperiode fram til starten av 2023.

Biler med et utslipp under 50 g/km CO2 blir telt to ganger i
2020, 1,66 ganger i 2021 og 1,33 ganger i 2022. Det er derfor du nå ser så
mange hybrider som har et CO2-utslipp rett under 50 g/km, den «magiske»
grensen.

Bøtene for de som ikke klarer å innfri kravene svir også.

95 euro for hvert gram over grensen per solgte kjøretøy,
mens de som har under 300.000 kjøretøy har egne regler. Så det blir fort dyrt.

Alt dette fører altså nå til at Ford dropper Mustang Shelby GT500 i Europa.

Ifølge Muscle Cars & Trucks er det den 5.2-liters V8-motoren under panseret som rett og slett er for ekstrem for EU’s politikere, og modellen vil av den grunn kun bli solgt i Nord-Amerika, Mexico og Midtøsten.

Dette er en nedtur for Mustang-elskede europeere, som har
gjort den ikoniske modellen til den mestselgende sportsbilen i Europa de fire
siste årene. De må nå nøye seg med Bullitt, som er den nåværende sterkeste Mustangen
som selges her.

Motoren som «ødelegger» moroa er en V8’er på 5.2-liter som
kan by 760 hestekrefter, mens dreiemomentet er på solide 847 Nm.

Dette følger Ford opp med en lynrask 7-trinns automatkasse, noen
digre bremser og noen fete Michelin Pilot Sport Cup 2-dekk.

Dette gir en svært så imponerende pakke. Fra 0 til 160 km/t
og tilbake til full stopp skal det ifølge Ford kun ta 10,6 sekunder, så den er
ekstrem.

Men det får du ikke oppleve i Europa, det har politikerne
sørget for.

Vi får nøye oss med bilder, så her har du den sterkeste Mustangen
i historien:

Les også:

Les mer om:

Nyheter