Annonse
Hjem Nyheter Politikerne snyter oss for historiens råeste Mustang

Politikerne snyter oss for historiens råeste Mustang

Ok, framtiden er her. Europeiske politikere har gått til klimakrig mot de tradisjonelle bilene, noe som gjør at vi blir snytt for historiens råeste Ford Mustang.

Da Ford skulle presentere den råeste Mustangen de noensinne har utviklet for serieproduksjon, fant de blant annet veien til Europa.

De sendte bilen, en Mustang Shelby GT500, til Goodwood-festivalen i England, hvor publikum fikk en mintgrønnaktig versjon med Vaughn Gittin Jr. bak rattet spinne, røyklegge og dundre gjennom løypa som utgjør bakkeløpet.

Den skapte entusiasme.

Og bare så det er klart, det er veldig mange som er interessert i bil. Faktisk strømmer rundt 100.000 bare til Goodwood-festivalen.

Saken fortsetter under Annonsen

Det triste er at det mest sannsynlig var det vi i Europa fikk se av den kommende muskelbilen fra Ford.

For EU har gått til utslippskrig mot bilene, og det kommer stadig strengere krav som produsentene må forholde seg til. Brytes disse vanker store bøter, noe de fleste jo vil unngå.

I desember i fjor vedtok EU-parlamentet og det europeiske råd å stramme inn på CO2-utslippene nok en gang, og disse skal ned 37,5 prosent mellom 2021 og 2030. Dette måles gjennom testmetoden WLTP.

Inntil 2020 vil WLTP bli kalkulert tilbake til NEDC-verdier, men fra 2021 er det kun den nye metoden som gjelder.

Snittgrensen for nybilene blir da rundt 95 gram CO2 per kilometer, men ettersom vekten også spiller inn vil dette variere litt fra produsent til produsent. For eksempel forventer Mercedes at deres snittverdi vil bli rundt 105 g/km.

2020 er ansett som et overgangsår, så EU godtar at «kun» 95 prosent av bilene er innenfor grensen det året.

Men fra 2021 er det ramme alvor, og for personbilene er kravet en reduksjon på 31 g/km CO2 innen 2030. Dette vil mest sannsynlig gi en utslippsgrense på mellom 59-65 g/km CO2 i 2030, men dette vil altså variere noe.

For å gjøre dette ekstra komplisert er det også en slags kredittgreie inne i det hele i en overgangsperiode fram til starten av 2023.

Biler med et utslipp under 50 g/km CO2 blir telt to ganger i 2020, 1,66 ganger i 2021 og 1,33 ganger i 2022. Det er derfor du nå ser så mange hybrider som har et CO2-utslipp rett under 50 g/km, den «magiske» grensen.

Bøtene for de som ikke klarer å innfri kravene svir også.

95 euro for hvert gram over grensen per solgte kjøretøy, mens de som har under 300.000 kjøretøy har egne regler. Så det blir fort dyrt.

Alt dette fører altså nå til at Ford dropper Mustang Shelby GT500 i Europa.

Ifølge Muscle Cars & Trucks er det den 5.2-liters V8-motoren under panseret som rett og slett er for ekstrem for EU’s politikere, og modellen vil av den grunn kun bli solgt i Nord-Amerika, Mexico og Midtøsten.

Dette er en nedtur for Mustang-elskede europeere, som har gjort den ikoniske modellen til den mestselgende sportsbilen i Europa de fire siste årene. De må nå nøye seg med Bullitt, som er den nåværende sterkeste Mustangen som selges her.

Motoren som «ødelegger» moroa er en V8’er på 5.2-liter som kan by 760 hestekrefter, mens dreiemomentet er på solide 847 Nm.

Dette følger Ford opp med en lynrask 7-trinns automatkasse, noen digre bremser og noen fete Michelin Pilot Sport Cup 2-dekk.

Dette gir en svært så imponerende pakke. Fra 0 til 160 km/t og tilbake til full stopp skal det ifølge Ford kun ta 10,6 sekunder, så den er ekstrem.

Men det får du ikke oppleve i Europa, det har politikerne sørget for.

Vi får nøye oss med bilder, så her har du den sterkeste Mustangen i historien:

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Annonse

Bil24 på sosiale medier

1,636FansLik
52FølgereFølg
75FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker