Er det noen som gleder seg til å gå på jobb med det være tunerne hos Hennessey Performance Engineering, for der er det bokstavelig «helt Texas».
Selskapet ble opprettet av John Hennessey i 1991, og målet var å lage spinnville utgaver av i utgangspunktet ville biler.
-->
Hennessey hadde garantert mange store og flotte visjoner, men han så nok ikke får seg at den skulle rulle en SUV med over 750 hestekrefter i Texas-landskapet. Garantert ikke.
Men verden har tatt gigasteg siden 1991, og det er ikke lenger bare de rene sportsbilene som byr på enorme krefter og akselerasjoner. Det er jo Tesla et stjerneeksempel på, for elbilmerket lager biler som selv de mest potente sportsbilene sliter med å holde følge med på sprintdistansen.
Det har også kommet SUV-modeller som sportsbilene må grave dypt for å parkere, noe Tesla også er et eksempel på med sin Model X Performance. Andre svært potente SUV-modeller er for eksempel Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio, Audi SQ8, BMW X5 M, Mercedes-AMG GLE63, Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid, Rolls-Royce Cullinan og Lamborghini Urus. Men felles for disse er at ingen bikker 700 hk, men det finnes faktisk en SUV som allerede gjør det.
Jeep Grand Cherokee Trackhawk har en 6.2-liters V8 under panseret, og byr på uvirkelige 707 hk.
En annen amerikansk rival vil ikke være dårligere, så til neste år kommer Dodge med en utgave av SUV-modellen Durango som heter «Hellcat». Og Dodge-fansen vet hva det betyr, nemlig en helsikes blodtrimmet utgave ‒ mer bestemt en med 710 hk.
Men ingen av disse villdyrene kan måle seg mot det Hennessey nå har på gang, for de har gått løs på en Lamborghini Urus.
Denne kommer i utgangspunktet med den W12-motoren som Volkswagen-gruppen har utviklet, og som blant annet sitter i den kommende Bentayga Speed som vrir ut 635 hk. I Urus er det tatt ut 650 hk, og har altså vært et glimrende utgangspunkt for tunerne hos Hennesseys.
Gjengen bygger hundrevis av SUV-modeller hvert år, og dette inkluderer nå også 2020-utgaven av Urus. Til denne super-SUV-modellen har de utviklet et sett som rett og slett heter HPE750, noe som betyr at den huser 750 hingster under panseret.
Og hør på den lyden når de tester dyret på dynoen:
‒ Lamborghini Urus tilbyr superbilytelse rett ut fra fabrikken. Om 641 hk (en litt annen måte å regne hk på) er bra, er 750 hk bedre, slår selskapets grunnlegger og administrerende direktør, John Hennessey, fast.
‒ En Urus gjør det meste så veldig bra, og alt den ber om er mer krefter.
Og det har den altså fått. Dreiemomentet har nå gått opp til 990 Nm, og de nye musklene gjør at bilen klarer 0-100 km/t på utrolige 2,7 sekunder. Den tiden skal selv de villeste sportsbilene slite med å matche, og en doning som Rolls-Royce Wraith bør vel helst la være å prøve.
For selv om dette er «sportsbilen» til Rolls-Royce som har 624 hk, blir den selvsagt mat for en bolet Urus med 750 friske krefter. Se selv:
Les også: