Pickup-sjefen Isuzu svarer et stadig økende antall konkurrenter med en helt ny D-Max som er utstyrt som en moderne personbil. Og det første europeiske landet ut er Norge!
Pickuper har tradisjonelt vært en amerikansk ting, men de siste årene har bilprodusentene også sett et uforløst marked for slike biler i Europa. Og disse vil jo selge flest mulig biler, så utvalget av biler med et lite lasteplan har økt betydelig her på det gamle kontinentet.
Store aktører som Volkswagen, Toyota, Ford, Mercedes, Nissan og Mitsubishi er på plass med sine modeller, og i sivet lurer også merker som SsangYong og Rivian som begge utvikler elektriske pickuper.
-->
Det er altså på tide at sjefen sjøl, Isuzu, girer om.
Det japanske merket har riktignok bygd lastebiler i snart 100 år, men på 1960-tallet prøvde de seg også på personbiler i et sulteforet japansk bilmarked. Men etter at GM kjøpte seg inn i merket i 1971 ble fokuset vridd mer over på pickuper.
Det resulterte i en Isuzu Faster allerede i 1972, en pickup som faktisk ble produsert i 30 år. Men i 2002 var det slutt for modellen, for da hadde nemlig Isuzu klar etterfølgeren ‒ D-Max.
Siden har Isuzu blitt synonymt med D-Max, og merket tar selvsagt svært godt vare på den populære pickup-modellen.
D-Max kom i ny generasjon i 2012, men siden den gang har det skjedd veldig mye i bilindustrien. Så skal D-Max henge med i tiden må den bli ny, og nå blir den nettopp det. Den blir faktisk splitter ny.
3. generasjon av D-Max kommer med et nytt karosseri og chassis, har et mer muskulært design og en rekke nye interiørløsninger som gir enda bedre komfort. Den byr også på en oppgradert motor, mer avanserte sikkerhetssystemer og er lastet med utstyr som tar den inn i 2020-tallet.
Nye D-Max blir altså litt av en milepæl for Isuzu.
– Fabrikken har aldri tidligere produsert en så flott bil med så mye utstyr, sier den norske salgssjefen, Steinar Dokken.
‒ Den har fått et helt nytt design og en rekke nye løsninger, som gjør at vi fortsatt tør å påstå at Isuzu D-Max er både flottest og tøffest i klassen, sier han offensivt.
Det høres kanskje ut som et PR-framstøt fra Dokken, men han tar ikke altfor hardt i. Heng med nedover så skal du også få en oversikt over utstyret i den nye D-Max, og det er ikke rent lite!
D-Max skal altså være en arbeidshest, og den nye generasjonen bør takle det meste. Hengervekten er fortsatt på 3,5 tonn, og utvendig ser man at den er blitt moderne med både BI-LED-lykter foran og doble LED-kantlamper bak.
Under panseret er Isuzu fortsatt tro mot dieselmotoren, og nye D-Max kommer med en helt nyutviklet motor som yter 163 hestekrefter som også innfrir de nye og strengere utslippskravene.
Denne er koblet til en automatkasse, og Isuzu byr på to karosseriutgaver ‒ Extended Cab og Double Cab.
På innsiden har den blant annet fått en 9-tommers infoskjerm og 8-veis elektrisk justerbare seter, så det bør være mulig å sitte komfortabelt i en D-Max også på landeveien.
Men så var det utstyret da.
– Utstyrsnivået er på nivå med godt utstyrte personbiler. Det gjør at opplevd kvalitet og komfort er på et helt nytt nivå. Dette i kombinasjon med suverene spesifikasjoner, mener Dokken.
Og det er virkelig en imponerende utstyrsliste nye Isuzu D-Max byr på. Sjekk dette:
Adaptive cruisekontroll
Elektronisk differensialsperre
4x4 med lavserie
BI-LED signatur frontlys, automatisk fjern- og nærlys
Automatisk lys
8-veis justering av førersete
Skinnseter ekstra komfort
Justerbart skinnratt
9 tommer multimediaspiller med Apple og Android-støtte
Ryggekamera
8 høyttalere
4,2 tommer TFT LCD display
Regnsensor
Frontkollisjonsvarsling (FCW)
Nødbremsassistent (AEB)
Svingassistent
Bremsevarsling
Skiltgjenkjenning (TSR)
Intelligent fartsholder (ISL)
Manuell fartsholder (MSL)
Automatiske hovedlys (AHB)
Filholder (LKAS)
Filskiftevarsling (LDWS)
Blindsonevarsling (BSM)
Parkeringssensor foran og bak
Her hjemme startet RSA importen av D-Max i 2007, og siden har pickupen blitt en aldri så liten favoritt. Og som belønning for den gode jobben RSA og forhandlere har gjort blir Norge det første europeiske markedet som får den nye generasjonen D-Max.
‒ Siden den gang har det vært et eventyr, sier RSA-sjef Frank Duvold.
‒ Årlig har den hatt et sted mellom 20-25 prosent markedsandel, og vært Norges mest solgte i perioder. Isuzu bygger biler med imponerende driftssikkerhet. Med Isuzu sitt DNA ivaretatt i kombinasjon med et fantastisk design, komfort og suverene ytelser så er vi overbevist om at nye Isuzu blir en vinner i pickup-segmentet, sier Dunvold.
Det åpnes nå for forhåndsbestillinger av bilen, og de første i køen kan regne med å få nøklene allerede i år.
Prisen starter på 378.720 kroner, og da eks. moms.
Les også: