Det ble en mer dramatisk avslutning på årets formel 1-sesong enn noen hadde sett for seg. Og neste sesong kan bli enda mindre forutsigbar, for da er det klart for nye biler.
Premisset foran årets siste formel 1-løp, Abu Dhabi Grand Prix, var ganske enkelt. Den av Max Verstappen og Lewis Hamilton som krysset mållinjen først ville bli verdensmestere.
For de to var faktisk helt likt etter de 20 første VM-rundene, og det var duket for en svært dramatisk avslutning.
-->
Og drama ble det.
Max Verstappen, Nederlands aller største stjerne, hadde et bittelite overtak foran helgens runde. Han hadde nemlig vunnet et løp mer en britiske Lewis Hamilton, så om ingen tok poeng ville han bli verdensmester for aller første gang.
Men de fleste forventet at nettopp de to skulle kjempe en innbitt kamp om seieren, og slik ble ‒ til slutt.
For selv om Verstappen hadde beste startposisjon, var det Hamilton som var raskest ut av startblokken, og skaffet seg raskt et stort forsprang.
Og det holdt seg mer eller mindre helt til det gjensto fem runder av løpet. Da mistet Nicholas Latifi kontrollen på sin bil, og endte opp i barrieren. Sikkerhetsbilen måtte ut, og mens Mercedes-teamet ikke tok sjansen på bytte dekkene til Hamilton vinket Red Bull Verstappen inn til dekkbytte.
Han fikk på nye og raske dekk, men problemet var at han kom ut langt bak i feltet. Bilene som var tatt igjen med en runde var nemlig mellom bak han og Hamilton. Det så helt håpløst ut for hans vinnersjanser.
Men så, like før sikkerhetsbilen skulle slippe feltet, kom beskjeden om at alle disse skulle passere Hamilton slik at rekkefølgen ble riktig. Og dermed var plutselig Verstappen som en sulten ulv rett i hælene på Hamilton.
Og Hamilton ble ulvemat.
Verstappen hadde ingen problemer med å passere Hamilton på den siste runden, selv om briten prøvde alt for å unngå dette.
Avgjørelsen falt med kun noen få svinger og sekunder igjen av sesongen, og Max Verstappen kunne krones som ny verdensmester.
Mercedes har i ettertid protestert på hva som skjedde under sikkerhetsbil-perioden, men det er ingenting som tilsier at det endelige resultatet blir endret.
‒ Det er utrolig, slår Verstappen fast.
‒ Hele løpet fortsatte jeg å kjempe og så den muligheten på den siste runden. Det er utrolig. Jeg har fortsatt krampe (i beinet). Dette er galskap. Disse gutta (fansen på tribunen), laget mitt, selvfølgelig, de hjemme, alle fortjener dette, sier han, og legger til:
‒ Jeg elsker dem så mye, og jeg har virkelig likt å jobbe med laget siden 2016. Men dette året har vært utrolig. Endelig litt flaks for meg. Jeg vil også si en stor takk til Checo (Sergio Pérez, lagkamerat), han kjørte med hjertet på utsiden. Det var flott teamarbeid og han er en fantastisk lagkamerat. Jeg vet at laget vet at jeg elsker dem, og jeg håper vi kan gjøre dette for 10, 15 år sammen. Målet var å vinne dette mesterskapet, og nå har vi gjort det.
Dette var Verstappens aller første VM-tittel, og han er dermed den 4. yngste som har blitt verdensmester i formel 1. Den yngste er tyske Sebastian Vettel som ble mester som 23-åring, og Lewis Hamilton var også 23 år da han tok sin første av totalt sju VM-titler tilbake i 2008.
Spanske Fernando Alonso var så vidt fylt 24 år da han tok sin tittel tilbake i 2005, mens Verstappen bare var 16 dager eldre, 24 år og 73 dager, da han ble verdensmester i går.
Årets sesong har vært en skikkelig stjernekamp mellom Verstappen og Hamilton, og de to har byttet om å toppe sammendraget gjennom hele sesongen.
Til slutt skilte det kun sju poeng mellom de to, og ting er enda mindre forutsigbart når formel 1 går inn i 2022-sesongen.
For til neste år slår nye regler inn for hvordan bilene skal designes, og endringene skal blant annet gjøre det enklere å kjøre forbi og løfte sikkerheten enda et hakk.
Det store problemet i dag er at bilene mister mye marktrykk når de ligger rett i hekken på en annen bil, og dette skal et nytt design hindre. Dermed skal det bli mulig å ligge like bak og utnytte dragsuget som oppstår, og det skal i teorien gi mange flere forbikjøringer.
Av nye ting kan vi nevne såkalte winglets over hjulene, 18-tommers hjul med lavprofildekk, ny nese, ny fronvinge og en ny bakvinge.
Motorene blir fortsatt de samme, en 1.6-liters turbo, men drivstoffet skal bli enda mer bioblandet og dermed også bærekraftig. Her må etanolen som brukes være 2. generasjon laget på en bærekraftig måte, altså tilnærmet uten et karbonutslipp.
Så formel 1 går mot nok en spennende sesong, og Hamilton skal nok få jobbe hardt om han skal ta tilbake hegemoniet. For som vi vet er den første tittelen den vanskeligste, og den har nå Verstappen hanket inn.
‒ Målet mitt siden jeg var liten var selvfølgelig å bli formel 1-fører, og du håper på seire og du håper å være på pallen. De spiller nasjonalsangen og en dag håper du de spiller din. Når du står her og de forteller deg at du er verdensmester ‒ det er utrolig spesielt, sier Verstappen.
Det er fortsatt en covid-19-pandemi, men F1 har uansett offentliggjort neste års terminliste som de foreløpig følger.
Sesongen starter 20. mars med et løp i Bahrain, mens den 23. og siste VM-runden kjøres i Abu Dhabi 20. november.
Vi antar de to på bildet over kommer til å kjempe en innbitt kamp, men at det blir like dramatisk som i år er kanskje å håpe på litt for mye.
VM-stillingen formel 1 2021:
Max Verstappen, Nederland Red Bull Racing Honda 395,5 poeng
Lewis Hamilton, Storbritannia Mercedes 387,5
Valtteri Bottas, Finland Mercedes 226
Sergio Perez, Mexico Red Bull Racing Honda 190
Carlos Sainz, Spania Ferrari 164,5
Lando Norris, Storbritannia McLaren Mercedes 160
Charles Leclerc, Monaco Ferrari 159
Daniel Ricciardo, Australia McLaren Mercedes 115
Pierre Gasly, Frankrike AlphaTauri Honda 110
Fernando Alonso, Spania Alpine Renault 81
Esteban Ocon, Frankrike Alpine Renault 74
Sebastian Vettel, Tyskland Aston Martin Mercedes 43
Lance Stroll, Canada Aston Martin Mercedes 34
Yuki Tsunoda, Japan AlphaTauri Honda 32
George Russell, Storbritannia Williams Mercedes 16
Kimi Räikkönen, Finland Alfa Romeo Racing Ferrari 10
Nicholas Latifi, Canada Williams Mercedes 7
Antonio Giovinazzi, Italia Alfa Romeo Racing Ferrari 3