HjemNyheterHistoriens sterkeste Morgan

Historiens sterkeste Morgan

Den første av totalt ni Plus 8 GTR er ferdigbygd. Dette er intet mindre enn tidenes sterkeste Morgan-modell.

Det skjer ikke hver dag at Morgan presenterer en ny modell. Det skjer ikke en gang hvert år. Vi må mer på hvert skuddår og der omkring, for så sjeldent er det altså.

- Annonse -

Det ærverdige britiske merket lager i dag kun to forskjellige modeller, Morgan Plus Four og Morgan Plus Six. Jepp, det er det.

Nå gjør de litt mer enn bare lager to modeller. For de kommer i ny og ne med spesialutgaver, og de har også på gang en ny 3-hjuling som skal erstatte den utgående modellen. Morgan startet jo med å lage motoriserte 3-hjulinger for godt over 100 år siden, så denne arven tar de fortsatt vare på.

En modell som de brukte å produsere heter Plus 8, og denne kjenner selvsagt alle norske Morgan-entusiaster. Og det er mange av dem!

Plus 8 ble først produsert fra 1968 til 2004, og deretter fra 2012 til 2018. Og Morgan har langt fra glemt modellen.

- Annonse -

For nå klinker de til med en ny utgave kalt Morgan Plus 8 GTR, og dette blir intet mindre enn tidenes sterkeste Morgan-modell.

Slik ser den svært så stilfulle modellen ut:

Morgan skal kun lage ni eksemplarer av denne spesialmodellen, og den aller første er nå produsert.

Den bilen er lakkert i vakre Yas Marina Blue, og det er ikke tilfeldig. Morgan vil hylle racerbilen av Plus 8 kalt Big Blue fra 1990-tallet med Plus 8 GTR.

- Annonse -

Grunnen til at den kommer i sterkt begrenset opplag er at Morgan rett og slett ikke har flere Plus 8 rullende chassis tilgjengelig.

Britene kan fortelle at de andre åtte bilene alle er i produksjon, og flere av disse vil bli ferdig innen slutten av året og de resterende tidlig i 2022.

Siden Plus 8 GTR er svært eksklusiv, har hver kunde fått jobbe tett med Morgans designteam slik at bilene virkelig blir skreddersydde og helt unike. Ingen vil altså være helt like.

De ni bilene vil også komme i forskjellige konfigurasjoner av drivlinjer i henhold til kundens krav, og fem skal eksporteres globalt.

Ytelsesoppgraderinger inkluderer en ny motortuning og sportseksos i kanonstil med doble rør. Dette øker både gassresponsen og den totale kraften i forhold til forrige produksjon Plus 8.

‒ Vi er glade for å slippe de første bildene av Plus 8 GTR etter designskissene publisert tidligere i år, sier Steve Morris, styreformann og administrerende direktør.

‒ Plus 8 GTR representerer en mulighet for Morgan til å feire V8-motoren igjen, noe vi ikke hadde forventet å gjøre siden vi satte sluttstrek for Plus 8 og Aero 8-modellene i 2018. Slående design, det fineste håndverket og en spennende sportsbil å kjøre, Plus 8 GTR er den perfekte svanesangen til Morgan V8.

Morgan-ekspertene ser umiddelbart at Plus 8 GTR skiller seg fra moderne Morgan-biler med den høye skulderlinjen, mens de fem-eikers hjulene med senterbolt skal minne om Morgans 1990-talls Plus 8 racerbiler.

Ytterligere designelementer inkluderer en revidert bakre ende, frontvinger og en frontsplitter, som alle er håndlaget og av aluminium.

Montering av en hard topp med cockpitventilasjon fullfører den raseinspirerte estetikken.

På innside er det også mulig å velge racingseter og seler i karbonfiber, det er en unik grafikkfunksjon og hver GTR er utstyrt med en plakett som angir nummeret i produksjonssekvensen.

«Big Blue», racerbilen som er inspirasjonen, var den første fra Morgans med et chassis av limt aluminium, som siden skulle underbygge Aero 8- og «Aero-chassis» Plus 8-modellene.

Akkurat det er jo veldig passende, for Morgan har nå på gang en ny plattform kalt CX-Generation som er basert på aluminium.

Som med alle Morgan, er hver og en av Plus 8 GTR håndlaget ved bruk av tradisjonelle karosseriteknikker.

Plus 8 GTR er årets andre spesialprosjekt signert Morgan, etter Plus Four CX-T. Begge skal ifølge Morgan selv feire håndverk, design og kjøreopplevelse.

Morgan Plus 8 GTR har for øvrig 380 hestekrefter, og blir dermed den sterkeste produksjonsmodellen i Morgans historie.

Her er flere bilder av den vakre blå Morgan Plus 8 GTR som er den som er først ut av de ni eksemplarene:

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Renault trekker seg nå ut av Russland. (Foto: Renault)

Renault selger sin store Russland-virksomhet

45.000 ansatte i Russland får nye arbeidsgivere. Det franske Renault-konsernet gikk faktisk mot strømmen da Putin fant ut at han...
Bilia kjøper opp den norske Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. (Fotos: Bilia)

Oslo-forhandleren som ledet an I-Pace-salget er solgt

Bilia har kjøpt opp Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. Insignia, forhandler av Jaguar, Land Rover og ikoniske Morgan, levde et ganske...
Nio har åpnet det første servicesenteret i Norge. (Fotos: Nio)

Nio åpnet sitt første servicesenter

Ny norsk milepæl for merket som også tilbyr mobil service. Vi har blitt vant til at nye kinesiske bilmerker med...
Dette er en fullstendig selvkjørende Hyundai Ioniq 5. (Fotos: Hyundai)

Hyundai Ioniq 5 blir robotaxi

Mange drømmer kanskje om å sette seg bak rattet til prisvinnende Ioniq 5, men neste år kommer det faktisk...
Dette er Cher’s 1966 Ford Mustang som ble solgt for 643.000 kroner i 2016. Det var 56 prosent mer enn hva en vanlig Mustang av denne typen gikk for den gang. (Fotos: Hagerty)

Hva koster egentlig bilene eid av kjendiser?

Hva har prinsesse Diana, Paul Newman, Tupac, Carroll Shelby og paven til felles? Vel, de er alle på hver...
BMW Norge kan nyte solnedgangen, for de har nemlig svært så fornøyde kunder. (Fotos: BMW)

BMW med de mest fornøyde norske bilkundene

BI har offentliggjort Norsk Kundebarometer 2022, og den viser at BMW har de mest fornøyde kundene av bilmerkene. Handelshøyskolen BI...
Mazda har oppgradert sin to år gamle elbil, MX-30. (Fotos: Mazda)

Mazda MX-30 får litt raskere lading

Elbilen får også en ny motorlyd! Ganske nøyaktig to år etter at Mazda satte sin helelektriske SUV-modell inn i produksjonen...
Regjeringen vil fjerne momsfritaket på elbiler, noe som vil gi en stor ekstraregning til mange bilkjøpere. (Foto: NAF)

Momssjokket: ‒ Sjekk rettighetene og unngå stor ekstraregning

Regjeringen vil skrote dagens momsfritak på nye elbiler fra 2023, og det kan føre til en stor ekstraregning for...
I en ny undersøkelse er elbilene marginalt mer populære enn andre biltyper. (Foto: NAF)

Svært lav interesse for bildeling

Elbilene har nå kjørt forbi bensin- og dieselbilene når det kommer til hva folket vil gå for når de...
Dette er en elektrisk pickup signert Volkswagen-gruppen. (Fotos: Volkswagen)

Volkswagen skal komme med el-pickup

Det har vært hysteriske tilstander rundt Ford F-150 Lightning i USA. Nå kaster Volkswagen-gruppen seg inn i kampen om...
Denne rekker akkurat årets norske sommer. (Fotos: Mercedes)

Dette koster den ultimate sommerbilen

Planlegger du en ny kabriolet til sommeren? Mercedes Norge kan i så fall lokke med en helt ny SL-modell. Over...
Christina Bu i Elbilforeningen er svært skeptisk til det nye forslaget fra regjeringen. (Fotos: Norges elbilforening)

Regjeringen vil fjerne momsfritaket på elbiler

– Regjeringens forslag til moms på elbil er håpløst, uforutsigbart og ubrukelig. Dette spenner bein under Norges mest vellykkede...
Nye regler sier at nye dekk skal komme med en etikett som viser egenskapene. (Foto: Continental)

Kjøpe nye dekk? Denne etiketten bør du sjekke

Drivstoffutgiftene har skutt i været både for elbiler, bensinbiler og dieselbiler, og det gjelder å spare der det er...
Bentley kan nå presentere en storesøster til SUV-modellen Bentayga, en EWB-versjon. (Fotos: Bentley)

Åh, en enda større Bentayga

Bentley har opplevd en vanvittig suksess med SUV-modellen Bentayga, og nå slår de til med en enda større versjon. Porsche...
Dette er den nye generasjonen av Range Rover Sport. (Fotos: JLR)

Her er en ny Ranger Rover Sport

Det har gått ni år siden Ranger Rover kunne vise fram dagens Sport-utgave, men nå er det endelig duket...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her