Helelektriske Opel Manta med manuelle gir!

Denne gjør garantert mange mo i knærne. Opel Manta GSe ElektroMOD kombinerer klassiske linjer med elektrisk drivverk, bakhjulsdrift og manuelle gir. Jøss!


I mars sendte Opel sjokkbølger gjennom bilverden. For av alle ting dro de lakenet av en splitter ny Manta, denne legendariske bilen 1970- og 80-tallet. Det var nesten ikke til å tro.

Opel hadde børstet støvet av denne i forbindelse med sin nye satsing på elbiler, så dette var en Manta anno 2020-tallet. Altså en helelektrisk versjon, men heldigvis hadde ikke tyskerne falt for fristelse om å modernisere designet.

-->
De klassiske linjene var altså på plass, og på lang avstand kunne denne rett og slett se ut som en original Manta. Det var altså en såkalt restomods i elektrisk drakt ‒ mer bestemt en elektromod.

Men mer enn det ville ikke Opel avsløre om den elektriske Manta-modellen, og henviste pent til 19. mai for ytterligere informasjon.

Og den datoen har vi nå kommet til.

Opel innleder like godt presseskrivet med følgende:

«Navnet er Manta ‒ Opel Manta. En like tidløs bil som hennes majestets mest berømte hemmelige agent. Lansert for over 50 år siden med en 4-sylindret bensinmotor, er Manta i dag tilbake i toppform, som den første elektriske MODen i det tyske merkets historie.»

For Opel har det altså vært viktig å plukke det beste fra to verdener, nemlig å beholde det klassiske designet på samme tid som de tar i bruk den nyeste teknologien for bærekraftig bilkjøring. De sier selv at Opel Manta GSe ElektroMOD er framtiden; elektrisk, utslippsfri og full av følelser.

Og det er vanskelig å være uenig med akkurat det.

‒ Manta GSe viser den entusiasmen vi har når vi bygger biler her i Opel, sier merkets administrerende direktør Michael Lohscheller.

‒ Den kombinerer vår lange Opel-tradisjon med dagens forpliktelse til utslippsfri mobilitet i en meget ønskelig, bærekraftig framtid. Opel er allerede elektrisk gjennom mange modeller ‒ og nå er også den legendariske Manta.

Målet har vært å gjøre nye Manta like sportslig som den gamle, og for å få det til har Opel erstattet den 4-sylindrede motoren med en elmotor på 147 hk. Dette gjør den faktisk til den aller sterkeste Manta A-versjonen fra Opel, for Manta GT / E hadde 105 hk tilbake i 1974 og 1975.

Den elektriske Manta leverer maksimalt dreiemoment på 255 Nm fra start av, men så var det jo dette problemet med gir. Den store utfordring med elektromods er at elbiler ikke har en girkasse, noe som fjerner en viktig detalj fra de gamle klassikerne. Men det har ikke Opel gjort, for de har utstyrt den nye med de klassiske fire girene.

Fordelen er at er mulig å sette den i fjerde gir og bare kjøre som en hvilen som helst elbil, men om det er fart og moro som gjelder er det mulig å fyke gjennom girene akkurat som i gamle dager.

Det høres kanskje ut som en dum idé, men det er jo genialt!

Og ja, kraften overføres selvsagt til bakhjulene.

Men alt er ikke som i gamle dager.

På innsiden har Opel erstattet de klassiske runde instrumentene med den nyeste digitale teknologien. Så her ser føreren på et bredt Opel Pure Panel, akkurat som i den nye Mokka.

Det er også to førerorienterte skjermer på 12 og 10 tommer som viser viktig informasjon om bilen som ladestatus og rekkevidde, mens 70- og 80-tallshitsene blir servert via en Bluetooth-boks fra det legendariske forsterkermerket Marshall ‒ en moderne klassiker møter en moderne klassiker.

Annet interiør er selvsagt også oppdatert, og blant annet har elbilen arvet setene fra Opel Adam S og satt inn et nytt ratt. Men også her tar de vare på arven, og satt inn et tre eikers ratt med en gul markør klokka 12 som gir den et sportslig touch.

De har også gått for mye matt grå på innsiden, og det tar oss til utsiden.

For slike farger bør passe greit til de andre gule og svarte elementene. For den er nemlig neongul på utsiden, og for en kul kontrasteffekt er panseret og andre detaljer lakkert i svart.

Felger var også viktig på 70-tallet, og den nye Manta-modellen har fått spesialdesignede 17-tommers lettmetallfelger fra Ronal med 195/40 foran og 205/40 bak.

Den utvendige krommen til de originale bilene er også borte, for nå handler det om en helt ny front. Opel har kommet opp med et helt nytt design kalt Vizor for fronten til elbilene som ikke trenger den tradisjonelle grillen, og denne er morsomt nok inspirert av Manta A. Både nye Mokka og Crossland har Vizor, akkurat som Manta GSe ElektroMOD.

Faktisk viser også fronten et budskap, mer eksakt «My German heart has been ELEKTRified», etterfulgt av «I am on a zero e-mission» og til slutt «I am an ElektroMOD» ‒ før en silhuett av Manta-skaten (djevelskate) glir over displayet.

Sjekk selv:

Navnet er kanskje ikke like elegant som selve bilen, men det har også en forklaring.

De fleste nikker anerkjennende til Manta GSe, men ElektroMOD ødelegger helt klart litt av flyten. Men Opel vil gjerne understreke at dette er en elektrisk modernisering, og sier at denne benevnelsen står for «endring, for tekniske og stilistiske modifikasjoner samt en moderne bærekraftig livsstil».

En annen ting som kanskje ikke er udelt positivt er batteriet, og hva det betyr for Manta GSe ElektroMODs framtid.

Opel har utstyrt konseptet med et 31 kWh stort batteri, noe som kun gir den en rekkevidde rundt 200 kilometer. Og det er som kjent litt i snaueste laget for morgendagens elbiler.

Det betyr at denne forblir en mods, kun en modifisering av en gammel modell. Det er altså ikke en helt ny modell som skal inn på markedet.

Så nei, vi kommer ikke til å få kjøpt en slik Manta, og det er jo ganske så kjipt.

Men vi får om ikke annet et gjensyn med legendariske Manta, og kanskje slår Opel til med flere elektroMOD i tiden framover? De har jo noen ikoner å ta av.

Her er den ene av disse i en ny drakt, Opel Manta GSe ElektroMOD:

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter