Rekkevidde og lading. Det er de to store utfordringene knyttet til elbilene, og det jobbes hardt for å utbedre begge tingene.
Når det kommer til rekkevidde har nå mange av elbilene passerte 500 kilometer, noe 600 kilometer og Mercedes EQS har en versjon som har en oppgitt rekkevidde på 782 kilometer.
-->
Det finnes også en elbil som har passert 800 kilometer, og den lengstgående Lucid Air har en oppgitt EPA-rekkevidde på 837 kilometer. EPA er den amerikanske målemetoden, og varierer normalt litt fra WLTP-tallene vi bruker i Europa.
Ladefarten begrenses i utgangspunktet av to ting. Hvor rask laderen er, og hvor raskt elbilen kan motta ladingen. Her er det den minste hastigheten som gjelder. Så om en elbil har en maks ladehastighet på 50 kW, så hjelper det ikke om laderen kan gi 150 kW. Ladingen vil maksimalt nå 50 kW.
Men at de de to tingene henger sammen bør ikke hindre ladeprodusentene og elbilprodusentene å pushe grensene og tenke langsiktig, for som vi har erfart her i Norge går utviklingen ganske så fort nå.
Det ser vi på laderne, som for lengst har gått fra standard 50 kW hurtiglader som det hele startet med. Det har nå kommet en rekke operatører som tilbyr lynlading, og de aller raskeste er på 350 kW.
Eller, det finnes også en som tilbyr 360 kW.
Tilbake i oktober i fjor kunne ABB annonsere at de hadde klar «verdens raskeste» lader, Terra 360. Dette er en såkalt modulær lader som kan lade fire biler på samme tid, og fordeler i så fall kraften dynamisk for å sikre en raskt mulig lading for alle fire.
Om det kun står en elbil ved laderen, er altså den maksimale ladefarten på 360 kW, og vil da kunne levere 100 kilometer med rekkevidde på under 3 minutter og fullade elbilen på under kvarteret.
Nå er altså de første lynraske laderne på plass, og det har skjedd i samarbeid med Eviny.
‒ Dette er virkelig landemerke-lanseringer som vi er glade for å samarbeide med Eviny om. Norge setter den globale standarden for elektrifisering av transport, og vi er glade for å høre reaksjonen til elbilsjåfører i en av nasjonene som har kommet lengst i bruk av elbiler, sier Arne Sigbjørnsen, leder for ABB E-mobility i Norge.
Eviny prøver å bøte på lynlade-mangelen vi har i Norge, og har så langt over 400 hurtig- og lynladere installert på mer enn 150 steder over hele landet.
‒ ABBs Terra 360 representerte det beste valget for Evinys siste utvidelse, forklarer Jannicke Hilland, administrerende direktør.
‒ Vi har i flere år vært involvert i overgangen til e-mobilitet, og vet hvor viktig en pålitelig hurtigladeopplevelse er når du velger elbil. Overgangen elbiler skjer lynraskt i Norge, og for å fortsette å lede endringen trenger vi de raskeste laderne. Vi er stolte over å være de første i verden som tar i bruk ABB's Terra 360.
Mer spesifikt er de to laderne satt opp på Oasen kjøpesenter i Bergen og på Geilo, og disse to pilotstedene skal etterfølges av en mer utbredt utrulling over hele Norge og Sverige.
Problemet nå er at bilprodusentene ikke henger med i utvikling.
Det finnes ingen elbiler som kan lades med 350 kW, og vi må tilbake til nevnte Lucid Air for å finne den som er nærmest. Den amerikanske elbilen som etter planen skal dukke opp i Norge i løpet av året, kan skilte med en ladefart på 300 kW. De opplyser selv at 20 minutters lading gir 483 kilometer med rekkevidde, så det går ganske så greit unna med en Lucid Air.
Det kommer også en elbil som er ganske så nær å utnytte Terra 360 fullt ut. Det elektriske monsteret GMC Hummer EV skal nemlig tilby 350 kW når den er på plass, og dette er for pickup-versjonen. SUV-utgaven nøyer seg med 300 kW ladefart.
Så bilprodusentene presser stadig nye grenser, og det tar forhåpentlig ikke altfor lang tid før selv Terra 360 er for treg.
Les også: