Halvparten av bilforhandlerne kan forsvinne


Som Tesla har vist er det mulig å selge mange biler uten et stort forhandlernettverk. Og halvparten av dagens bilforhandlere står også i fare for å forsvinne.

Det er nye, digitale tider ‒ og bilbransjen er intet unntak.

Ikke bare utvikler produsentene biler som kan kjøre av seg selv, men det utvikles stadig nye plattformer rundt bilsalg og bilhold.

Tesla har altså vist at det er mulig å bli en storselger selv om man ikke har en forhandler i hver krink og krok.

Og en fersk global undersøkelse i regi av KPMG, hvor mer enn 1.000 topp- og mellomledere i bilindustrien og nærmere 2.000 konsumenter har deltatt, bekrefter at dette er en av endringene bilindustrien står overfor.

Undersøkelsen viser en forventning om at mellom 30 og 50 prosent av dagens bilforhandlere vil forsvinne innen 2025.

‒ Mekanismene for bilhold er i endring, og alternativene vil være mange. Hvor bilene vil kjøpes og eies forandres, og måten de distribueres og brukes, sier John Thomas Sørhaug, leder av KPMGs bransjesatsning mot transport- og bilindustrien.

‒ Digitalisering og sammenkobling løftes fram som den mest dominerende trenden i bilbransjen i 2019, og bildelingstjenester vokser fram som et stadig mer attraktivt alternativ, legger han til.

Rapporten understreker at forhandlerne risikerer å stå igjen med service, vedlikehold og bruktbilsalg, så fremt de ikke omstiller seg og griper mulighetene som ligger i teknologisk nyvinning og digitalisering.

En annen trend KMPG har sett på er elbiler.

En av grunnen til at produsentene nå satser hardt på elbiler er at EU setter stadig strengere utslippskrav, og i 2021 må snittet på bilparken til hver enkelt av produsentene ikke overstige et CO2-utslipp på 95 g/km.

Dette kan få konsekvenser for lille Norge, som ikke selger nok biler til at det vil gi noe stort utslag på den gjennomsnittlige bilparken til produsentene.

‒ I Norge står det nå rundt 40.000 i kø for å kjøpe elbil. Uten en vesentlig økning i produksjonskapasiteten fra bilprodusentene av elbiler – som i undersøkelsen sier at de ikke tenker i de baner så hurtig – kan vi i det lille bilmarkedet Norge risikere betydelige ventelister i lange tider framover, sier Bjørn Harald Gjestvang, seniorrådgiver i KPMGs Global Strategy Group.

På grunn av incentivene rundt nullutslippsbiler er Norge i en særstilling rundt elbiler i Europa, og det kan ta veldig mange år før slike biler blir et vanlig syn på europeiske veier.

– Vi må huske på at Norge er et annerledesland hva elbiler angår, og det kan ta tid for bilmarkedene i resten av verden å komme etter hva andel av det samlede bilsalget vil angå. 30 prosent av de spurte i undersøkelsen tror imidlertid at batteridrevne biler vil utgjøre «den største andelen biler på veiene» innen 2040, sier Andreas Loga, manager i KPMG med særlig hovedvekt på Retail og Automotive.

Mens andelen nullutslippsbiler i januar var 37,8 prosent i Norge, er bileiere som ikke får særfordeler langt mer lunkne.

– Riktignok sier bare 12 prosent av sluttbrukerne internasjonalt at de vil velge en elbil som sin neste bil. Dette er hovedsakelig et spørsmål om pris, sier Sørhaug.

‒ Lademuligheter og rekkeviddeangst er kanskje ingen særlig utfordring i Norge lenger, men i store bilmarkeder som Kina er særlig sistnevnte en utfordring fremdeles, legger Gjestvang til.

Blant bilprodusentene utpekes Toyota til merket lederne i bilindustrien mener er best posisjonert for å lykke i framtiden, etterfulgt av BMW og Tesla.

Følg bil24 på Facebook

Les også:

‒ Verden ser til Norge

Vegdirektør Terje Moe Gustavsen (t.h.) mener at verden nå ser til Norge. Her sammen med styreleder Ingvald Løyning i Norled. (Foto: Knut Opeide, Statens vegvesen)

Les mer om:

Nyheter