Hjem / Nyheter / Bilprodusentene håver inn milliarder
Toyota er en gigant, og overskuddet er også svært. Her den nye Camry Hybrid. (Foto: Toyota)
Toyota er en gigant, og overskuddet er også svært. Her den nye Camry Hybrid. (Foto: Toyota)

Bilprodusentene håver inn milliarder

Det er gode tider i bilindustrien, og de fleste store produsentene håver inn milliarder i overskudd.

Å være en masseprodusent av biler i 2018 er ikke enkelt. Framtidsrettet transport skal inkludere minimale utslipp, automatisert førerteknologi og nettilkobling, og dette krever mye forskning og utvikling. Likevel går bransjen så det suser.

Annonse

Verdens største bilprodusent er Volkswagen-gruppen med merker som Volkswagen, Audi, Skoda, Seat og Porsche i porteføljen, og det totale salget i 2017 endte på 10,3 millioner biler. Den tyske gruppen har hatt store utfordringer de siste årene takket være dieselgate og etterfølgende milliardbøter, men gruppen lider absolutt ingen nød.

Regnskapet for første halvår av 2018 viser nemlig et driftsresultat på rundt 85 milliarder kroner, en forbedring på rundt 2 prosent. Både Volkswagen, Audi, Skoda, Seat, Porsche, Scania og MAN økte sine salgsinntekter, mens Bentley var det eneste merket hos Volkswagen-gruppen som faktisk opplevde sviktende salgsinntekter.

Verdens nest største produsent er Toyota, lider heller ingen nød. Første kvartal endte 30. juni, og resultatet endte på nærmere 50 milliarder kroner ‒ det største noensinne for det kvartalet. Den japanske produsenten demper imidlertid forventningene framover, og sier at nye amerikanske tollsatser vil føre til høyere utgifter og dermed mindre overskudd. Men de har altså fortsatt salt til maten.

Alliansen Renault-Nissan-Mitsubishi er den tredje største bilprodusenten, og de opplevde en salgsøkning på 5,1 prosent det første halvåret med over 5,5 millioner biler. Alliansen rapporterer et driftsoverskudd på 8 milliarder kroner for den perioden.

Også Hyundai, som sammen med Kia er verdens fjerde største produsent, sliter med USA og nye tollsatser, og nettoresultat falt med 14 prosent i forrige kvartal. Likevel endte resultatet på 5,1 milliarder kroner.

Annonse

Heller ikke Volvo Cars lider noe nød. De rapporterte en oppgang på solide 28,6 prosent i driftsresultatet for 2. kvartal på 4,2 milliarder kroner, og grunnet var en økning i salget på 14,6 prosent. Inntektene for Volvo økte med 26,9 prosent, og endte på 66 milliarder kroner.

At det å utvikle biler i 2018 koster kan BMW-gruppen skrive under på. Utviklingskostandene første halvår gikk opp med 13,6 prosent i forhold til samme periode 2017, og var på solide 25 milliarder kroner. Likevel lyder driftsresultatet på 51 milliarder kroner, så det er ingen krise der.

En annen tysk gigant, Daimler, rapporterte inn et driftsresultat på 25 milliarder kroner for 2. kvartal, mens nettooverskuddet var på 17 milliarder kroner. Dette er litt ned fra i fjor, og Daimler pekte på faktorer som «temporære lavere priser inkludert tariffer» som grunn.

Men det er jo alltid ett unntak, og i bilverden er det en elbilprodusent. Eller faktisk to.

Et selskap som sliter med å tjene penger er som kjent Tesla, men også her er det lys i enden av tunellen.

Omsetningen i 2. kvartal var på 33 milliarder kroner, det høyeste noensinne. Men utgiftene er fortsatt mye høyere, og underskuddet for forrige kvartal endte på formidable 5,9 milliarder kroner. Dette er nærmere enn dobling av underskuddet fra samme periode i fjor, men Tesla-sjefen Elon Musk understreket at de mest sannsynlig ikke trenger å hente inn frisk kapital.

Grunnen er at de begynner å få fart på Model 3, som de nå produserer mer enn 5.000 biler av i uka. Målet er 6.000 biler i uka innen utgangen av august, og 10.000 i uka til neste år. Dette vil selvsagt gi bedre kontantstrøm, og kunne gjøre elbilprodusenten til selvfinansierende.

Og de er ikke helt alene om å gå i minus. Også Jaguar Land Rover har fått føle på hvordan det er å utvikle en elbil, og rapporterte et underskudd på 2,8 milliarder kroner før skatt i forrige kvartal. Hvor mye av underskuddet som kan knyttes til utviklingen av elbilen I-Pace er ikke kjent.

De fleste masseprodusentene har elbiler på gang, så vi får se hvordan det slår ut på regnskapene i tiden som kommer.

Men foreløpig lider ikke det store flertallet noe nød. Snarere tvert om.

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Kanskje kan du ønske deg en slik til julegave neste år? (Alle foto: Honda)

Her er ATV som måker snøen for deg

Honda utvikler en selvkjørende ATV som blant annet kan rydde snøen for deg. Se video. …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *