Annonse
Hjem Elbiler Ministeren testet elfly

Ministeren testet elfly

Norge har ledet an i elektrifiseringen av bilene og ferjene, og vil nå ta samme rolle når det kommer til flyene. Det fikk samferdselsministeren selv erfare mandag. Se video.

Norske myndigheter har banet vei for elbilene ved å forføre bilistene med gode incentiver, og legger nå til rette for at elferjer skal frakte passasjerer rundt på de norske fjordene.

Når vann og land er unnagjort, venter luften.

For å få fart på et slikt luftig prosjekt vil Avinor gi elflyene fritak fra landingsavgifter og gratis lading fram til 2025, og uten det fordyrende drivstoffleddet bør dette i sum resultere i billigere flybilletter for forbrukerne.

Og elfly er ikke noe ville framtidsvisjoner ‒ de er faktisk her allerede.

Saken fortsetter under Annonsen

Det fikk samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen oppleve på Gardermoen mandag.

Der hadde nemlig Avinor samlet prosjektpartnerne ‒ regjeringen, Widerøe, SAS, Norges Luftsportforbund og klimastiftelsen Zero.

De fikk se et elfly og høre om framtidsplanene, og Solvik-Olsen måtte pent klatre om bord og bli med på en aldri så liten testflyvning.

‒ Regjeringen har gitt Avinor i oppdrag å utvikle et program som skal legge til rette for introduksjon av elektriske fly i kommersiell luftfart. Det var en stor opplevelse å få bli med på denne flygningen og se at vi er i gang med utviklingen av framtidens luftfart, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Her kan du selv se en kanskje noe skeptisk men ikke minst høytflyvende samferdselsminister:

Norge ønsker altså å lede an også i den elektriske luftfarten.

‒ Vi i Avinor ønsker å vise at det allerede i dag finnes elektriske fly på markedet, og vi vil bidra til at Norge blir et foregangsland innen elektrisk luftfart, på samme måte som landet har vært innen elektrifisering av bilparken, sier konsernsjef Dag Falk-Petersen i Avinor.

Widerøe ser da heller ingen store hindringer for elfly, og håper å ha slike i drift innen ti år.

‒ Vi leter etter et konsept som gir nullutslipp og lavere driftskostnader. Hvis vi finner det vi leter etter, kan vi videreutvikle dette verdifulle kollektivtrafikksystemet vi har bygget opp i Norge over flere tiår. Teknologien gir også mulighet til å utvikle et langt bedre tilbud i store deler av distriks-Norge, sier administrerende direktør Stein Nilsen.

Målet med prosjektet er at Norge blir det første markedet hvor elfly tar en betydelig markedsandel, og at den norske innenriksluftfarten skal være elektrifisert innen 2040.

Avinor skal nå se på mulige virkemidler som gjør det mulig å lykkes med å elektrifisere passasjertrafikken, samt andre ting som mulige målkonflikter og konsekvenser for klima og miljø, samt konkurransesituasjonen i norsk luftfart.

Utfordringen er at Norge er langt, kaldt og har høye fjell ‒ alt utfordrende for elfly. Men det finnes kortere ruter også.

‒ Det norske kortbanenettet er ideelt for å teste ut de første kommersielle elektriske flyene, som ventes å ha begrenset rekkevidde og kapasitet, sier Falk-Petersen.

Widerøe har allerede satt sammen en liste med ting som må løses:

  • Oppdatert regelverk
  • Ny infrastruktur
  • Flyet må være utstyrt med trykk-kabin for å sikre sikkerhet
  • Ny motorteknologi
  • Ny batteriteknologi som gir lavere kostnader og økt brannsikkerhet
  • Nye materialer (karbon) for å senke flyvekten

‒ Vi er optimistiske. Så langt kan vi ikke se noen utfordringer som ikke kan løses. Så snart et fly er sertifisert av myndighetene, vet vi at det leverer de høye sikkerhets- og driftsstandarder som skal til for å operere i de områdene vi trafikkerer, påpeker Nilsen.

De har allerede sett på elfly-alternativer, og kommet fram til at et 19-seters fly sertifisert i commuter-klassen kanskje passer aller best, men åpner også for elfly helt opp til 50 seter. Flyet må ha en rekkevidde på opp mot 300 kilometer for å kunne fungere effektivt med Widerøes driftsmodell.

Per i dag er det mange elfly-prosjekter rundt i verden, og flere selskaper sysler også med prosjekter rundt elektriske fly-taxier.

Avinor peker også på en annen ting som vil gjøre elfly enda mer miljøvennlig.

‒ Landets fornybare kraftproduksjon gjør også elektrifisering særlig attraktivt i et klimaperspektiv, påpeker Falk-Petersen.

Og for de som lurer. Solvik-Olsen kom seg trygt ned igjen.

Følg bil24 på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,216FansLik
42FølgereFølg
73FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker