BMW iX5 Hydrogen har gjennomført tester i ørkenen. (Fotos: BMW)

Glohete tester for hydrogendrevne BMW iX5

BMW er fortsatt dønn seriøse på satstingen rundt hydrogenutgaven av iX5, og bilen har akkurat gjennomført noen svette tester i ørkenen.


Det er flere år siden BMW viste de første bildene av en iX5 Hydrogen basert på den vanlige X5-modellen, og siden har de gasset på videre i satstingen.

I februar kunne de melde at de skulle rulle ut hele 100 slike biler, og disse skal fungere som noen testbiler og gi BMW verdifull informasjon.

-->
For:

‒ Hydrogen er en allsidig energikilde som har en nøkkelrolle å spille i energiomstillingsprosessen og derfor i klimabeskyttelsen. Tross alt er det en av de mest effektive måtene å lagre og transportere fornybar energi på, sa Oliver Zipse, styreleder i BMW, den gang.

‒ Vi bør bruke dette potensialet til også å akselerere transformasjonen av mobilitetssektoren. Hydrogen er den manglende brikken i brikken når det kommer til utslippsfri mobilitet. Én teknologi i seg selv vil ikke være nok til å muliggjøre klimanøytral mobilitet over hele verden.

Siden har pilotflåten spredd seg over hele verden, og det er nå biler både i Europa, Japan, Kina, Korea, USA ‒ og Midtøsten. Formålet er at iX5 Hydrogen skal testes under alle forhold, akkurat som en prototype av hvilken som helst bil som er planlagt inn i produksjon.

For aller første gang har iX5 Hydrogen også funnet veien til De forente arabiske emirater, og der har bilens drivsystem med sine brenselceller møtt temperaturer på 45 grader, sand, støv og store endringer i luftfuktighet. Alle ting som byr på utfordringer for en slik bil.

Men ifølge BMW var ikke dette en voldsom utfordring for brenselcellesystemet, de to hydrogentankene, den elektriske motoren og strømbatteriet samt den sentrale kjøretøykontrollenheten.

Utviklingsteamet basert i München sjekket både at systemene fungerte under ekstreme forhold, og ikke minst at bilens kjøreegenskaper var på et nivå som BMW krever ‒ altså ganske høyt. Ifølge tyskerne var bilene i stand til å sikre kjøredynamikken som merket er kjent for.

Både ørkentesten og de andre testene skal altså avdekke om bilene funker under alle forhold, for dette er altså en modell som BMW vurderer å sette inn i serieproduksjon.

BMW-gruppen bruker også pilotflåten til å støtte utviklingen av en drivstoffinfrastruktur på regionalt nivå som åpner for 700-bar drivstoffteknologi på tvers av alle kjøretøykategorier – fra personbiler og små varebiler til busser og tunge lastebiler.

Tyskerne understreker at det er viktig å tenke helheten, slik at de kan utnytte synergier mellom ulike bruksområder for å få opp et nettverk av leverandører innen hydrogenteknologi og dermed redusere kostnadene.

Det er to fordeler med utslippsfrie hydrogenbiler kontra elbiler, og det er potensiell rekkevidde og fyllingstid. Prototypen av BMW iX5 har en ok rekkevidde og byr ikke minst på korte fyllingsstopper på linje med bensinbilene.

Og når man ser selve bilen er det ikke så enkelt å se at dette er noe litt mer spesielt, slik som denne bilen som har deltatt på ørkentestene:

En BMW iX5 Hydrogen har et brenselcellesystem som genererer effekt på 125 kW/170 hk og en integrert drivenhet som bruker 5. generasjons BMW eDrive-teknologi. Her er elmotoren, girkassen og kraftelektronikken samlet i et kompakt hus.

Totalt byr drivsystemet på 295 kW/401 hk, og hydrogenet som driver brenselcellen lagres i to 700-bars tanker laget av karbonfiberforsterket plast (CFRP).

Til sammen kan disse tankene inneholde rundt seks kilo hydrogen, og noe som åpner for en WLTP-rekkevidde på 504 kilometer, ifølge det tyske merket.

Her er flere bilder fra den glovarme ørkentesten:

Les også:

Les mer om:

Nyheter Hydrogen