Du har vel ikke glemt fjorårets kuleste prosjekt for oss nordboere, har du? Polestars arvtakere i motorsporten, Cyan Racing, gjenoppliver nemlig Volvos kultklassiker P1800.
Dette var bilen som for alvor satte det svenske merket på kartet da en av TV-seriens alle største helter på 1960-tallet kjørte rundt i en P1800, nemlig Helgenen.
-->
Bilen ble produsert mellom 1961 og 1973, og fungerte også som en inspirasjon da Polestar designet sin første modell som et eget merke, Polestar 1.
Og jaggu ser det ikke ut til at Polestars arvtaker også har litt ambisjoner om å lage egne biler, for de har altså på gang litt nyere versjon av ikonet Volvo P1800.
Bilen heter mer eksakt Volvo P1800 Cyan, og er noe helt for seg selv. For her har Cyan nemlig kombinert det beste fra 1960-tallet med moderne teknikker, men det betyr ikke en masse nye hjelpemidler.
Nei, for å holde kjøreopplevelsen mest mulig autentisk har Cyan skrotet alt av moderne støttesystemer, og dette blir som å kjøre en bil fra 60-tallet bygd med deler fra 2020-tallet.
‒ Volvo P1800 Cyan er vår måte å kombinere det beste fra fortiden og i dag, og vi skygger unna kraft, vekt og ytelsestall, forklarer prosjektleder Mattias Evensson.
Et eksempel på hva de har gjort er de digitale instrumentene, som er ganske identiske til de analoge som Volvo satte inn i bilen.
Bilen er selvsagt hakket mer potent enn for 60 år siden. Under panseret har Cyan plassert motoren som har ført racerbilen Volvo S60 TC1 fram til VM-tittel, en 2-liters turbomotor med 420 hk og 455 Nm.
De har konfigurert denne slik at den faktisk skal minne om den 60 år gamle bilen, men som også byr på gode ytelser.
Cyan har nå kommet så langt i utvikling at de har luftet den under skikkelig nordiske vinterforhold. Bilen har nemlig satt kurs 1.000 kilometer nordover fra Göteborg, og funnet veien til skimetropolen og Evenssons hjemby Åre.
Der har den under 1.000 kilo lette bilen fått kjørt seg skikkelig.
‒ Det denne ekspedisjonen virkelig har vist, er hvor enkel bilen er å kjøre. Du trenger ikke å provosere den for å få den dit du vil, sier Evensson.
‒ Alle egenskapene vi har prøvd å få fram ble nærmest forsterket ved å kjøre på snø og is med lite grep.
‒ Grunnkonseptet ser ut til å fungere veldig bra, og det har ikke noe å si om du befinner deg på en tørr racerbane, en våt og kronglete landevei eller på den skarpe isen her i Nord-Sverige. Du er fortsatt trygg og har full kontroll.
Cyan bruker en velkjent oppskrift når det kommer til å gjenopplive gamle klassikere, og tar en original bil som utgangspunkt for 2021-versjonen. Det betyr at de mer enn gjerne bygger om din gamle P1800 om til en helt ny versjon, eventuelt kjøper de en gammel P1800 og bygger denne om for deg.
Prisen starter på 500.000 dollar, og hvert prosjekt kan ta opp mot halvannet år å fullføre.
Resultatet er en bil med ganske så unike egenskaper.
‒ Jeg vil si at dette konseptet viser at noe har gått tapt underveis for dagens biler, og for oss er dette tilbake til den grunnleggende. Her kan føreren utforske grensene på egen hånd, uten at en masse elektronikk blander seg inn.
‒ Og alt er koblet sammen ‒ motorlyden, chassisbalansen og den lave vekten ‒ noe som gjør den leken og givende, slår svensken fast.
Her leker 2021-versjonen kalt Volvo P1800 Cyan seg på snødekte veier i Åre:
Les også: