Gjennomfører verdens nordligste rekkeviddetest

Bitende kulde og potensiell rekkeviddeangst venter førerne når Elbilforeningen nå gjennomfører en elbiltest i Finnmark.


En av utfordringene rundt nye elbiler er at det er svært så vanskelig å si hvor langt de faktisk går før ladekabelen må fram. Myndighetene har prøvd å rette på dette med å innføre en ny testmetode kalt WLTP, som gir langt mer realistiske resultater enn den tidligere NEDC-standarden.

Det hjelper selvsagt på, men fortsatt er det slik at forholdene må være ganske ideelle om du skal klare å kjøre like langt som den offisielle opplyste rekkevidden. Og det må være sommerføre.

-->
Kong Vinter spiser nemlig rekkevidde så det holder, både i form av kalde batteri, oppvarming av bilen, vinterhjul og et underlag som ofte gir betraktelig større rullemotstand.

NAF testet ut den faktiske rekkevidden på elbilene sist vinter, og i snitt gikk bilene 18,5 prosent kortere enn WLTP. En bil som Audi e-tron Sportback 55 rullet for eksempel 341 kilometer under denne testen, mens en lignende bil klarte hele 436 kilometer da de gjennomførte en sommertest rundt fire måneder senere. Det er nesten 100 kilometer i forskjell.

Elbilforeningen vil selvsagt at hele landet tar det i elbilboomen, og for å vise at det faktisk er mulig med elbil også så langt nord man kommer gjennomfører de nå en test som starter i Kirkenes og som skal ende opp i Nordens Paris. Og det er voldsomme avstander der oppe, så totalt regner testpanelet med å tilbakelegge opp mot 1.500 kilometer.

Dette kunne de ikke ha gjennomført tidligere, men nå har Finnmark endelig fått sine første hurtigladere som tetter de siste hullene i ladenettverket til elbilnasjonen.

‒ Da er ingenting mer naturlig enn at vi også gjennomfører den (u)offisielle åpningen av det nye ladenettverket som nå kommer, ved å legge vår årlige vintertest til denne regionen, sier Ståle Frydenlund, testleder i Norsk elbilforening.

Foreningen forklarer at hurtigladernettverket som nå settes opp i samarbeid mellom Ishavskraft og diverse lokale kraftlag, heter Ishavsveien, og per i dag har i alt 19 av 25 ladestasjoner åpnet i Troms og Finnmark.

Frydenlund håper dette skal stimulere til et enda større elbilsalg, for slike biler har vært et slags byfenomen. I 2015 var kun 3 prosent av nye biler i Finnmark elbiler, og økning har ikke vært like eksplosiv som for resten av landet ‒ i 2019 var andelen kun på 11 prosent.

Men nå har det skjedd noe, og i 2020 økte den til 23 prosent ‒ og i desember var andelen for det nye fylket Troms og Finnmark på hele 49,5 prosent elbiler av det totale nybilsalget.

‒ Det er helt fantastisk. Elbilsatsingen har endelig tatt av distriktsområder. Vi er på god vei mot målet om at elbiler skal være det naturlige valget for alle, sier Frydenlund, som tror at verdens nordligste vintertest vil inspirere flere.

Dette er ikke en like stor test som det NAF har gjennomført, men Elbilforeningen har tatt med seg fem nye elbiler til Kirkenes. Det er Citroën ë-C4, Volkswagen ID.3, Polestar 2, BMW iX3 og Porsche Taycan 4S.

‒ Avhengig av hvor enkel eller vanskelig turen blir, vil vi etter beste evne logge hvor mye energi de fem forskjellige bilene bruker under skiftende vær- og føreforhold, og om det er noen vesentlige forskjeller mellom dem, sier testlederen.

Utvalget spenner altså fra kompaktklassen til storbil, der den rimeligste har en rekkevidde etter WLTP-syklusen på 350 kilometer.

‒ Denne regner vi ikke med å være i nærheten av under krevende forhold, men det bør likevel holde til å rekke fram til neste hurtiglader – til tross for at vi regner med å starte dagene med kalde batterier, sier Frydenlund.

Porsche Taycan 4S er med grunnlag av tekniske egenskaper – og at den som den eneste på markedet, faktisk viser batteritemperatur.

‒ Akkurat det kan vise seg svært nyttig under årets test, der temperaturene kan bli de laveste vi noensinne har notert under en vintertest, forklarer testlederen.

Testen starter altså i Kirkenes, og etter en rask avstikker inn til Russland setter bilene kurs for Nord-Varanger og Vardø helt på spissen av Finnmark. Deretter kjører de til Tana, hvor en gruppe kjører videre til Lakselv via Ifjordfjellet og en annen tar veien gjennom Tanadalen og via Karasjok. Der melder Yr om under -20 grader onsdag.

Fra Lakselv fortsetter ferden til Olderfjord, Honningsvåg og Nordkapp, før returen går via Alta til Tromsø.

‒ Vi ser for oss at dette blir tidenes elbileventyr. Totalt vil vi tilbakelegge mellom 1.400 og 1.500 kilometer i løpet av 4-5 dager. Vi vil vise hva som er mulig når viljen er til stede – og at det i praksis ikke lenger er grenser for hva elbilen kan brukes til, sier Ståle Frydenlund.

De kan vente seg bitende kuldegrader og sikkert en liten dose rekkeviddeangst på turen, men vi regner med at elbilene tar de trygt fram til Tromsø.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter