Det er fortsatt stor satsting på hydrogen hos flere av de store merkene, og nå kan altså både Toyota og Mercedes melde om nye framskritt.
Toyota sier at de har begynt å teste en ny hydrogendrevet lastebil sammen med Coca-Cola som en del av drikkevareselskapets forsyningsvirksomhet.
Løsningen åpner som kjent for å benytte hydrogen til å generere elektrisitet som igjen driver elektriske motorer ‒ akkurat som elbiler.
Toyota og Cola skal også benytte såkalt lavkarbon og fornybart hydrogen som er bærekraftig skritt, og her samarbeider det japanske merket med selskapet Air Liquide.
Den japanske giganten sier at et slik prosjekt skal bidra til å støtte avkarboniseringen av tungtransport på vei, som står for en fjerdedel av europeisk godstransport basert på utførte tonnkilometer.
‒ For å bidra til å øke hastigheten på utvidelsen av implementeringen av hydrogenteknologi i samfunnet vårt, utvider vi bruken av Toyota Fuel Cell Module utover personbiler til lastebiler, busser, busser, tog, båter, kystnære og nærgående fartøyer, stasjonære generatorer og så videre, sier Thiebault Paquet, visepresident R&D, Toyota Motor Europe
‒ Det er en stor glede å samarbeide med likesinnede partnere og demonstrere vår felles visjon om bærekraftig mobilitet. Innsikten fra disse proof of concepts vil tjene som viktige milepæler på veien mot å oppnå null utslipp av karbonutslipp i logistikkvirksomheten vår innen 2040.
Også Cola er stolte av prosjektet.
‒ Vi er glade for å samarbeide med Toyota og Air Liquide for å teste hydrogenløsninger for våre langdistanselogistikkoperasjoner. Vi ønsker å lære av denne erfaringen mens vi fortsetter å jobbe for å redusere karbonfotavtrykket vårt, sier Eric Desbonnets, visepresident Paris 2024 Operations and Sustainability hos Coca-Cola
Over hos Mercedes og Daimler Truck skjer det også ting på hydrogenfronten.
Der innleder de nå kundetester av fem GenH2-lastebiler, og disse skal i drift hos Air Products, Amazon, Holcim, Ineos og Wiedmann & Winz i rundt ett år.
‒ Når det gjelder dekarbonisering av transport, fokuserer vi på batterielektriske og hydrogenbaserte drivverk. Transformasjonen kan bare lykkes hvis grønn energi er tilstrekkelig og omfattende tilgjengelig – og til dette trenger vi begge teknologiene, sier Martin Daum, styreleder i Daimler Truck.
‒ Når det gjelder hydrogendrift, tar vi nå et nytt viktig skritt mot serieproduksjon. Vi starter utprøvingen av våre Mercedes-Benz GenH2 Trucks i daglige transportoperasjoner med våre kunder. Det er imidlertid viktig å merke seg at høyytelses CO2-nøytrale kjøretøy alene ikke vil være nok til å gjøre bærekraftig transport vellykket. Dette krever også en tilsvarende lade- og påfyllingsinfrastruktur, samt kostnadsparitet med konvensjonelle kjøretøy. Selv om beslutningstakere og energiselskaper allerede er aktive her, trenger vi enda mer fart over hele Europa!
Mens Coca-Cola ifølge Interbrand er verdens 8. beste globale merke, finner vi nettgiganten Amazon helt opp på 3. plass bak Apple og Microsoft.
‒ Vi står fast på vår forpliktelse til klimaløfte for å nå netto-null karbonutslipp på tvers av våre operasjoner innen 2040, sier Andreas Marschner, visepresident, Amazon Transportation Services.
‒ Avkarboniseringen av transportnettverket vårt spiller en avgjørende rolle for å oppnå denne milepælen, og vi fortsetter å investere, eksperimentere og innovere. Vi ser fram til å støtte utviklingsteamet til Daimler Truck i neste fase av dette prosjektet.
Toyota er for øvrig på 6. plass og Mercedes på 7. plass på den eksklusive oversikten til Interbrand, og dermed er halvparten av verdens åtte beste selskaper involvert i disse to hydrogenprosjektene.
Det bør love godt for morgendagens varetransport.
Les også: