Det er fortsatt stor satsting på hydrogen hos flere av de store merkene, og nå kan altså både Toyota og Mercedes melde om nye framskritt.
Toyota sier at de har begynt å teste en ny hydrogendrevet lastebil sammen med Coca-Cola som en del av drikkevareselskapets forsyningsvirksomhet.
‒ For å bidra til å øke hastigheten på utvidelsen av implementeringen av hydrogenteknologi i samfunnet vårt, utvider vi bruken av Toyota Fuel Cell Module utover personbiler til lastebiler, busser, busser, tog, båter, kystnære og nærgående fartøyer, stasjonære generatorer og så videre, sier Thiebault Paquet, visepresident R&D, Toyota Motor Europe
‒ Det er en stor glede å samarbeide med likesinnede partnere og demonstrere vår felles visjon om bærekraftig mobilitet. Innsikten fra disse proof of concepts vil tjene som viktige milepæler på veien mot å oppnå null utslipp av karbonutslipp i logistikkvirksomheten vår innen 2040.
Også Cola er stolte av prosjektet.
‒ Når det gjelder dekarbonisering av transport, fokuserer vi på batterielektriske og hydrogenbaserte drivverk. Transformasjonen kan bare lykkes hvis grønn energi er tilstrekkelig og omfattende tilgjengelig – og til dette trenger vi begge teknologiene, sier Martin Daum, styreleder i Daimler Truck.
‒ Når det gjelder hydrogendrift, tar vi nå et nytt viktig skritt mot serieproduksjon. Vi starter utprøvingen av våre Mercedes-Benz GenH2 Trucks i daglige transportoperasjoner med våre kunder. Det er imidlertid viktig å merke seg at høyytelses CO2-nøytrale kjøretøy alene ikke vil være nok til å gjøre bærekraftig transport vellykket. Dette krever også en tilsvarende lade- og påfyllingsinfrastruktur, samt kostnadsparitet med konvensjonelle kjøretøy. Selv om beslutningstakere og energiselskaper allerede er aktive her, trenger vi enda mer fart over hele Europa!
- Bensinbilene økte forspranget til elbilene
- Sjekk dette konseptet til Cadillac
- Test av meget artige Mini Cooper SE