Hele verden applauderte da det ble kjent at den amerikanske
bilprodusent-gruppen Fiat Chrysler Automobiles (FCA) foreslo en 50/50-sammenslåing
med den franske Renault-gruppen. Dette ville gjort de til verdens tredje produsent, og
medregnet Renaults alliansemedlemmer Nissan og Mitsubishi ville de blitt verdens
største med et salg på rundt 15 millioner biler i året.
denne sammenslåingen, og sendte et forslag til Renault i slutten av mai. Styret i den franske gruppen uttalte raskt at dette var
svært så interessant, og de ville se videre på dette. Alle var happy, og dette var svært så spennende
greier. Men. Renault-gruppens største enkeltstående eier er den franske
stat som eier 15 prosent, og de har en lei tendens til å blande seg inn i
Renaults avgjørelser. Allerede onsdag kom det første signalet på at noe skurret. Renault-gruppen opplyste nemlig at styret ikke hadde klart å
komme til en avgjørelse, fordi representanter fra den franske stat hadde bedt
dem å utsette avstemningen til et senere tidspunkt.
en slik sammenslåing vil gi, og stipulerte besparelsene til rundt 50 milliarder
kroner. På toppen av dette ville også Renault-Nissan-Mitsubishi-alliansen spare
10 milliarder kroner, mente FCA. Men den amerikanske gruppen så nok helt sikkert hvor dette
bar da de franske politikerne kom på banen, og natt til torsdag trakk de
tilbudet tilbake. FCA sier at de fortsatt er overbevist om at dette var et
smart og godt forslag. «Dette (forslaget) har blitt mye verdsatt siden det ble
sendt, og strukturen og vilkårene var nøye balansert for å gi betydelige
fordeler for alle parter. Det har imidlertid vist seg at de politiske
forholdene i Frankrike for tiden gjør at det ikke finnes noen muligheter for å
lykkes», melder de.
skylden, og dermed står det kun tapere tilbake. FCA-gruppen og Renault-gruppen får ikke muligheter til å utnytte synergieffektene som av noen eksperter er stipulert til å være verd flere 100 milliarder kroner, og den franske stat som selvsagt burde vært en passiv eier i et selskap som dette kan ha gjort Renault mindre lønnsomt og verd. Dette kan altså vise seg å bli en svært så pinlig innblanding, men vi får håpe at siste ord ikke er sagt i denne saken. Den franske gruppen er inne i en tøff periode, hvor den
tidligere mektige lederen hos både Renault, Nissan og Mitsubishi, Carlos Ghosn,
har tatt det meste av fokuset til styret. Ghosn ble arrestert i november mistenkt for økonomisk
utroskap knyttet til underrapportering av lønnen, og for å ha brukt alliansens
midler på private ting. Styret i Renault sier nå at de har funnet bekymringer rundt utgifter
på 11 millioner euro, og dette gjelder alt fra reiseutgifter og andre utgifter
til gaver. Ghosn er for tiden ute på kausjon i påvente av en rettssak i
Japan, hvor han ble arrestert. Les også: