Annonse
Hjem Nyheter Skal utrede gigant-sammenslåing

Skal utrede gigant-sammenslåing

Om det går som amerikanske Fiat Chrysler håper får vi snart et nytt selskap som blir verdens største bilprodusent om vi tar med allianse-medlemmene.

Vi er inne i den største endringer bilverden har opplevd, og det skaper også store utfordringer for bilprodusentene. De bruker nemlig enorme summer på å utvikle ny teknologi, for uten denne vil de falle helt bakpå i racet om de mest moderne bilene.

En løsning er å finne partnere og allierte, og på den måten dele på utviklingsutgiftene rundt ny teknologi som selvkjørende og elektriske biler.

Fiat Chrysler Automobiles (FCA) ønsker å ta denne veien, og har nå kommet med et forslag til den franske Renault-gruppen om en sammenslåing av selskapene. FCA gjør det enkelt, og foreslår en eierstruktur på 50/50 i det nye selskapet.

FCA sier i forslaget som Renault nå vurderer at synergieffektene vil være store, og de stipulerer besparelsene til rundt 50 milliarder kroner i tillegg til synergieffektene gjennom Renault-Nissan-Mitsubishi-alliansen.

Saken fortsetter under Annonsen

90 prosent av disse besparelsene vil komme fra innkjøp (40 prosent), forskning og utvikling (30) og produksjon (20).

FCA understreker også at ingen fabrikker skal stenge, og at de ved en slik sammenslåing kan tilby biler i alle segmenter.

Og de overdriver ikke akkurat på det punktet.

En sammensmelting av de to gruppene vil samle bilmerker som strekker seg fra Maserati og Alfa Romeo til biler som Dacia, Lada, Fiat, Renault, Jeep, Dodge og Ram.

Totalt vil en sammenslåing føre til et totalt salg på rundt 8,7 millioner biler i året, og gruppen blir verdens tredje største produsent etter Volkswagen-gruppen og Toyota.

Per i dag er alliansen mellom Renault, Nissan og Mitsubishi tredje størst med et salg på 10,3 millioner totalt, mens FCA er åttende størst med 4,8 millioner biler i 2018.

Hva som eventuelt vil skje med Renaults allianse er foreløpig litt uklart, selv om FCA hinter sterk på at den vil fortsette.

De sier nemlig at FCA og Renault-gruppen sammen med Nissan og Mitsubishi blir verdens største leverandør med et salg på 15 millioner biler. FCA sier også at Nissan og Mitsubishi vil spare rundt 10 milliarder kroner på synergieffekter ved en sammenslåing av FCA og Renault-gruppen, så de har helt klart tatt alliansen med i regnskapet.

Den, altså alliansen, har hatt sine utfordringer den siste tiden, og det takket være den mektigste mannen der.

I 1999 slet Nissan økonomisk og var på nippet til å bli slått konkurs, og Renault anført av sin oppkjøpsekspert Carlos Ghosn rykket inn og dannet alliansen Renault-Nissan.

Ghosn manøvrerte seg raskt opp som administrerende direktør for det japanske merket, og noen år senere holdt ble han utnevnt til i sammen stilling hos Renault.

Så tok han full kontroll av begge merkene i 2008. Da klarte han nemlig å bli styreleder, administrerende direktør og president i Renault, samt administrerende direktør og styreleder i Nissan. Han trakk altså i det meste av tråder.

I 2016 ble alliansen utvidet til også Mitsubishi da Nissan kjøpte 34 prosent av aksjene, og Ghosn ble styreleder også hos det merket ‒ og hadde dermed full kontroll.

Alt endret seg 19. november i fjor. Ghosn ble arrestert på flyplassen i Tokyo, mistenkt for økonomisk utroskap knyttet til underrapportering av lønnen og for å ha brukt alliansens midler på private ting.

Han har ikke lenger noen lederposisjoner, og de fleste broer virker nå brent. Han er for tiden ute på kausjon i påvente av at saken kommer opp for retten.

Renault eier 43 prosent i Nissan, som på sin side eier 15 prosent av Renault.

Den franske stat er den største enkeltstående eieren i Renault med 15,01 prosent av aksjene, og Daimler eier også 3,1 prosent av den franske produsenten.

Renault-gruppen består av Dacia, Renault Samsung Motors, Alpine og Lada, og solgte i underkant av 4 millioner biler i fjor.

Styret til den franske produsenten drøftet forslaget mandag formiddag, og sier at det er veldig interessant. De skal nå utrede dette videre, og se hva dette har å si for både Renault-gruppen og alliansepartnerne.

Les også:

1 kommentar

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,769FansLik
83FølgereFølg
82FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker