Framtidens Polestar-garasje?

Polestar har kåret årets vinnere av design-konkurransen, og bidraget som stakk av med hovedprisen viser litt av et garasjekonsept.


I fjor gjennomførte Polestar sin første designkonkurranse, hvor proffer og amatører fra hele verden sendte inn sine tegninger. Den gang var utfordringen å tegne et Polestar-produkt fra år 2040, og en selvkjørende pod gikk helt til topps.

I år var temaet «progressiv». Så fra det ordet kunne designerne selv bestemme hva de ville designe, og her snakker vi altså ikke kun om futuriske biler. Alt er lov, så lenge visjonen omfavner Polestars ånd og kan være en førende og positiv kraft innen endring.

-->
De fikk inn mange hundre forslag, som ble trimmet ned til et finalefelt bestående av 10 bidrag og deretter to vinnere.

‒ Jeg ble både inspirert og ydmyk av å jobbe med så mange talenter, både etablerte og nye. Vi så designskissene utvikle seg fra kreative tegninger til 3D-modeller, og fikk sett at designverden er en smeltedigel av eksepsjonelle individer, sier Maximilian Missoni, designsjef hos Polestar.

Det er selvsagt usportslig å måle proffer opp mot amatører, så Polestar deler konkurransen opp i to deler. En hovedpris til proffene og en til amatørene, pluss en som får hederlig omtale.

Og uten at vi har sett alle bidragene, så er vi iallfall enig med oss selv om at vinneren av proffkonkurransen har designet noe vi kunne tenkt oss.

Det høres kanskje ut som at franske David Vultaggiofrom har gått for en helgardering for konseptet kalt H_UB, men her har han nok tenkt mer på en hub ‒ et senter.

Mer eksakt et hvor bilen er i sentrum, men dette er ikke bare en garasje hvor det kun er mulig å lade opp elbilen. Nei, her er alt samlet, med huset rett over, et hydrogendrevet Polestar-sjøfly på utsiden og noen Polestar-sykler svirrende rundt.

Bilen er for øvrig Polestar Precept, en kommende elbil fra svenskene.

Vinneren i amatørklassen kom fra Kina, og Mingwei Liu gikk for et litt mer skittent design. Altså bokstavelig talt. For det bidraget het Glad to be dirty, og viser en liten og geometrisk bil som filtrerer nærliggende forurensing med egne luftfiltre.

Ifølge juryen er dette en «arkitektonisk tolkning av Polestars designvokabular», og altså godt nok for å gå helt til topps blant amatørene.

Kineseren har sett for seg en bil med et sidepanel med et filter som viser hvor mye bilen har renset, og er på den måte stolt av å være skitten. Liu har gått for et frekt navn på kreasjonen, nemlig Polestar 0.1.

Ifølge Polestar oppfordrer designet «folk til å omfavne prosessen av å rense luften, som igjen er med på å utgjøre en forskjell i forhold til miljøet».

Men vi er ikke enig med oss selv om dette er en bil vi gjerne ville hatt.

Polestar har også en hederlig omtale på lur til en av de som ikke vant, og dette produktet er vi enig med oss selv at vi gjerne kunne tenkt oss. Men det er ikke et kjøretøy, men faktisk en tretopphytte. En fabelaktig flott en.

Få ha flere trær enn finnene, og finske Kristian Talvitie designet seg like godt en futurisk hytte kalt KOJA. Ja, en slags svevende koie, altså.

Og for et fantastisk resultat det ble. KOJA svaier altså langt der oppe i tretoppen, og et enormt panoramavindu bør gjøre at du føler deg i ett med naturen i en slik tretopphytte.

Talvitie har fundert over at folk må reise langt for å oppleve naturen, og har altså kommet opp med dette konseptet som bokstavelig talt åpner for naturen utenfor ditt eget stuevindu.

Ifølge Polestar «maksimerer designet tretopp-utsikten gjennom en panorama-fasade, og minimerer avtrykk med et effektivt, lav-ressurs design. Designets mål er å oppfordre til positive endringer i samfunnet, samt bidra til å redusere reiser».

Morsomt nok lager Polestar 1:5-modeller av vinnerbidragene som skal sendes rundt om til alle Polestar Space, og ikke nok med det. Polestar har også laget, eller designet om du vil, en virtuell app integrert i infotainment-systemet til Polestar 2. Så de som befinner seg inn i en slik kan få se alle finalebidragene på en unik måte.

Vinnerne får også en tur til Göteborg og en luftetur i en Polestar rundt testbanen på Hällered, samt at de får en PC og et nettbrett som skal inspirere de til å designe enda mer.

Og det har de jaggu fortjent!

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter